Gå til innhold

Én av syv blir ødelagt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant. Tror ikke britene behandler mobilene mye annerledes enn oss norske. Personlig har jeg hatt en nokia 6210 som døde etter 11 måneder. Det vil si, den funket, men micen tok til tider ferie. Da som oftest under viktige samtaler (husverter, etc). Hadde en t600 i 18 måneder eller så. Den sluttet plutselig å ta signaler. Sånn uten videre. Og dataarea som jeg kjøpte den hos har gått dunken.

 

Av selvskadede ting så må jeg nevne min gamle Siemens C35. Brukte den og likte den godt, skulle besøke en kamerat. Kjøpte Fanta, la mobil i samme pose. Fantakorken viste seg å lekke, noe som medførte at bilen min fikk seg et appelsinbad den sikkert kunne klart seg godt uten. Det bør nevnes at selv om jeg gav opp den telefonen fikk en kamerat den hos meg, og han fikk den litt i funk. Den mobilen ble stygt mishandlet av kameraten min utover, og gikk til de evige mobilmarker etter lang og tro tjeneste.

 

For tiden har jeg en Samsung X460. Denne har jeg prestert å miste i (den skiferhellede) bakken en gang. Den åpnet seg i fallet. Og så for jeg og hoppet litt i en tja, noe beruset tilstand med mobilen i skjortelommen. Den ble kastet ut av lommen i et av mine mektigste hopp, fløy sikkert to meter opp, åpnet seg og braste i bakken. Funker fremdeles. Fikk en bulk i aludelen av dekslet. Vi får se hvor lenge den lever. Har hatt den i et halvt år nå.

 

Og forresten, kildene dine må kanskje fikses litt på, synes jeg så at det sto guradian i stedet for Guardian.

Lenke til kommentar

Jeg tror noe av problemet er kappløpet om å få de letteste og billigste telefonene. Det vil medføre at metall fjernes til fordel for plast. Plast er riktignok lettere og billigere enn metall, men gjør også at telefonen blir ganske myk og bøyelig. Innenfor plasten finnes det kretskort. Kretskort liker ikke å bli bøyd frem og tilbake, selv om det bare er snakk om en millimeter eller to og ingenting går i stykker med en gang. Komponenter løsner over tid.

 

Det samme problemet gjelder væske/fukt-skader. I følge forbrukerkjøpsloven skal telefonene tåle "normalt bruk". Men hva er normalt bruk? Innendørs bruk året rundt? Jeg mener ikke det i hvertfall. Det normale er at det regner en dag eller to hver uke, at man befinner seg utendørs, at det er kaldt ute og man kanskje må inn en tur på do, selv om mobilen er kald og luftfuktigheta på badet er høy.

 

Dagens telefone bygges etter min mening så skjøre at de ikke tåler normalt bruk. Produsentene slipper som regel unna fordi de kan skylde på væskeskade eller støtskade selv om både væske og støt er ting som til en viss grad må påregnes som normal bruk. Forbrukermyndighetene svikter oss kunder ved at de ikke er mer åpen for hva som er normal bruk. Dette fører igjen til et bruk-og-kast-samfunn.

 

Som det står i artikkelen også: Mange vet ikke hva mobiler bør tåle og godtar alt for lett å bli avvist. Dette gjør at de kundene som står på kravene sine blir sett på som vanskelige kunder. Og jo færre som klager jo mer driter produsentene i problemet. Utviklingen med mindre og mindre holdbare telefoner kommer bare til å fortsette om ikke folk blir flinkere til å klage og forvente at produsentene følger norsk lov.

Lenke til kommentar

Ikke for å starte en stor diskusjon her. Men å miste telefonen i bakken og snakke ute i regn, mener jeg ikke er normalt brukk. Det er tross alt avansert elektronikk her. Bruker du MP3/minidisc, discman etc ute i regnet og mister dem til stadighet? Eller hva med laptopen? Alle er laget for å være bærbare og bli drasset rundt. Men folk går ikke å mister dem i bakken eller har dem ute i regnet forde.

 

Regner det, legger man telefonen trygt i en tørr bukse eller jakkelomme. Og i stedet for å kaste telefonen fra seg, som mange gjør, kan man legge den fra seg ordentlig på bordet. Som nevnt over, man gjør slik med alle andre ting.

 

Igjen, ikke ment som å starte en stor diskusjon eller peke ut folk.

Lenke til kommentar
Fokens, her er det ikke snakk om at brukeren ødelegger mobilen.

Det er snakk om feil fra produsentens side.

 

Den originale artikkelen er her:

http://trial.which.co.uk/audio_visual_equi...rce_code=j8uw04

denne saken er perfekt for meg hehe, opplever til stadighet at butikker ikke vil innrømme at mobiler er produkter med feil. De hevder på sin side at det er min feil (noe de til dags dato ikke har greid å bevise noen gang) :p

Lenke til kommentar
De flinkeste elevene i klassen ble Samsung og Nokia, hvor bare hver tiende mobiltelefon blir ødelagt innen det første året er omme.

 

Samsung tror jeg på, men at Nokia er av de beste: ALDRI I VERDEN!

 

Dette må enten være snakk om en gammel undersøkelse eller at masse gamle Nokiamodeller har sneket seg emd i såfall.

 

Nokia, sammen med LG, er helt klart de verste i klassen.

Lenke til kommentar

men hvorfor er det slik egentlig?

 

Hvorfor sender produsentene ut telefoner de vet ikke funker?

Min 6680 er rene skrapet. Telefoner lever sitt eget liv og jeg har for første gang i mitt liv møtt en telefon som kan ringe to telefon nr og holde to simultane telefon samtaler. (tok den opp av lommen, så den hadde ringt American Express, la på, men oi, der hadde den startet en annen før den jeg la på)

 

og hvorfor mener forhandlere at kunder som får feil er seg selv skyldig?

Lenke til kommentar
og hvorfor mener forhandlere at kunder som får feil er seg selv skyldig?

Tror ikke noe på at forhandlere sier det er kunden sin feil, så fremt verkstedet ikke sier at det er slagskade, væskeskade eller brukerfeil.

 

Jobbet som forhandler i mange år før. Kun på slike tilfeller hvor kunde kan belastest. Ikke andre ganger.

Lenke til kommentar
og hvorfor mener forhandlere at kunder som får feil er seg selv skyldig?

Tror ikke noe på at forhandlere sier det er kunden sin feil, så fremt verkstedet ikke sier at det er slagskade, væskeskade eller brukerfeil.

 

Jobbet som forhandler i mange år før. Kun på slike tilfeller hvor kunde kan belastest. Ikke andre ganger.

har vært kunde hos deg, og du var en av få forhandlere som også kjente min historikk uten å "dømme meg"

 

har utallige eksempler på bedrifter der forhandler laster kunden etter noen ganger med feil...

Lenke til kommentar
Tror ikke noe på at forhandlere sier det er kunden sin feil, så fremt verkstedet ikke sier at det er slagskade, væskeskade eller brukerfeil.

Der virker som enkelte ser på verkstedenes uttalelse som "høyesterett". Dere må huske at verksteder kan ta feil de også. Og selv om det er væskeskade eller støtskade er det fortsatt ikke ensbetydende med at telefonen har blitt utsatt for "unormal bruk". Det går an å klage på slike rapporter også. F.eks hvis man er overbevist om at det ikke stemmer. Det var en i en annen tråd her som sa at 9 av 10 slike klager til forbrukerombudet gikk i favør av forbrukeren (2004-tall?).

 

Men ja, det er en bekymringsverdig utvikling at holdbarheten er synkende. Både maskinvaren (metall->plast) og programvaren (alt for tidlig beta-programvare slippes med telefonene i starten. Se f.eks på SE K750i)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...