Gå til innhold

"On-demand" Microsoft-applikasjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det høres litt server-klient aktig ut for meg. Hvordan vil i så fall lisensene bli? En per server, eller en per klient?

 

Det hørtes også litt ineffektivt ut å måtte laste ned hele programmet hver gang man skal bruke det. Da hadde det vel vært bedre å la programmet kjøre på serveren og bare overføre bildet og museklikk/tastatrykk mellom klienten og serveren?

Lenke til kommentar
Kan se for meg flere faremomenter med en slik teknologi :

 

*Mer avhengig av en god nettverksforbindelse.

*Sårbar ved overføring av dataer.

*Ved stor belastning av server så vil klientene måtte vente på tur.

*Krever økte utgifter til nettverksdrift og aktive brannmurer.

Helt enig, et lynnedslag på rette plass og halve Norge står uten progs./applikas.

Og hvem vil overlate sensitiv data osv. i "andres hender" Det norske forsvaret kanskje ?

Lenke til kommentar
I dag kjem 250GB som standard på maskiner, så eg ser ikkje heilt behovet for dette. Er meir for å hindre piratkopiering vil eg tru.

Tror nok det er litt mer myntet på å kutte ned antall lisenser man behøver, ergo man får en dagslissens om man kun bruker et program 1 gang i året eller noe.

Hvis ikke så er nok "On-demand" helt verdiløst.

Lenke til kommentar

Trur nok ikkje denne on-demand-tenesten er rekna for privatbrukarar med adsl..

 

Trur heller at det er aktuelt for bedrifter, der det er eit varierande behov for programvare, for eksempel alt etter kva prosjekt dei driv med.

 

Her på huset har ein eit lignande system, men då på lisensiering. Programvaren er installert på (alle) klientane, men når dei skal brukast koblar dei seg opp mot servar, og hentar ein lisens. Har ein ti lisensar, kan ein ha ti samtidige brukarar. Nummer elleve får ikkje køyrd programmet. Når ein av dei som har fått tildelt lisens slår av programmet, kan "sistemann" køyre det.

 

Svært greit i situasjonar der der det er varierande kven som har behov for programmet til ei kvar tid. På den måten slepp ein å kjøpe inn førti lisensar, om det til ei kvar tid er maks 10 samtidige brukarar.

 

edit:

Over internett, ja.. ok.

Må lære med å lese igjennom skikkeleg, før eg svarar.

Endret av nmedaas
Lenke til kommentar

G:

 

Vi vet ennå ikke hvilke versjoner Vista vil komme i, men regner med at det vil komme i en slags Home/Professional versjon.

 

On-demand programvare ser jeg nesten som en større ulempe enn fordel, for bedrifter kan dette fort bli et mareritt istedenfor en fin drøm, men etter hvert vil det kanskje bli en enklere løsning ved tanke på lokal oppgradering av OS osv, f.eks hvis OS går til helvete er det bare å rulle ut igjen og brukere kan raskere begynne å arbeide igjen.

Lenke til kommentar

On-demand programvare ser jeg nesten som en større ulempe enn fordel, for bedrifter kan dette fort bli et mareritt istedenfor en fin drøm, men etter hvert vil det kanskje bli en enklere løsning ved tanke på lokal oppgradering av OS osv, f.eks hvis OS går til helvete er det bare å rulle ut igjen og brukere kan raskere begynne å arbeide igjen.

Med den ustabiliteten vi har her på berget så glem on-demand så lenge man ikke

har fiberoptiske linjer med 99% oppetid....

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...