Gå til innhold

Priskutt på Sempron, ikke Athlon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurer på om AMD kommer med en billig dobbelkjerne Sempron 64 etterhvert? Isåfall får kanskje Intels Pentium-D en verdig konkurrent :p

Da bør de få sempr0n'en ned på 90nm, akkurat når blir de produsert på 130nm så vidt jeg vet...

 

Men uansett kommer X2 3800+ og 4000+, så da blir prisforskjellen redusert ganske kraftig, håper jeg.

Lenke til kommentar

Liker AMD ganske godt, men nå synes jeg at prisforskjellen på de billigste CPU'ene er farlig nær de billigste CPU'ene fra Intel, og da ser jeg ikke på Celeron og Sempron alternativene men ordentlige CPU'er på sokkel 939 og sokkel 775. :ermm:

Lenke til kommentar
Da bør de få sempr0n'en ned på 90nm, akkurat når blir de produsert på 130nm så vidt jeg vet...

 

Men uansett kommer X2 3800+ og 4000+, så da blir prisforskjellen redusert ganske kraftig, håper jeg.

Sempron kommer allerede med 90nm smak :) Har en Palermo 2600+ her med 90nm, så det har nok vært en stund (for den er ikke ny)

Lenke til kommentar
Lurer på om AMD kommer med en billig dobbelkjerne Sempron 64 etterhvert?  Isåfall får kanskje Intels Pentium-D en verdig konkurrent :p
Tror du det er sannsynlig at den kommer med 256Kb cache om den så kommer?

Jeg har ikke noe tro på Sempron dobbeltkjerne i nærmeste fremtid. Sempron er i ferd med å få 64bit nå for tiden, og det tror jeg blir den nye Sempronen. Men hva skal AMD da gjøre med dobbeltkjerner som er produsert med 2x512 kiB L2 cache (kjerne: manchester), der noe av cachen er defekt? Kaste de? Nope, de tror jeg heller vil selges som enkeltkjerne Athlon64 med 512 kiB L2 cache. Til neste år når Sokkel M2 og S1 kommer tror jeg Athlon64 vil falle litt mellom to stoler og bli faset ut i 2007 når 65nm kommer. De vidreførte merkene i 2007 tror jeg vil bli Sempron (64bit, 0,5-1 MiB L2 cache, 1 DDR2 minnekanal) og Athlon64 X2 dobbeltkjerne (1-2MB L2 cahce, 2 DDR2 minnekanaler).

 

Mine gjettinger: Prisene på Athlon64 X2 vipper nok under 3000 kr når 3800+ kommer i august, og kanskje under 2000 kr rundt årsskiftet/januar. Men så tror jeg prisene vil bli ganske stabile gjennom hele 2006, med kanskje 1500kr rundt årsskiftet 2006/2007. Deretter vil nok prisen falle ned mot 1000kr i 2007 etter at 65nm har kommet.

Lenke til kommentar
Da bør de få sempr0n'en ned på 90nm, akkurat når blir de produsert på 130nm så vidt jeg vet...

 

Men uansett kommer X2 3800+ og 4000+, så da blir prisforskjellen redusert ganske kraftig, håper jeg.

Sempron kommer allerede med 90nm smak :) Har en Palermo 2600+ her med 90nm, så det har nok vært en stund (for den er ikke ny)

Ja, stemmer, nok en nyhet som har gått meg hus forbi :roll:

 

Godt noen passer på meg iallefall :whistle:

Lenke til kommentar

I det hele tatt virker det på meg som om AMD har priset CPU'ene sine gradvis stivere de siste par årene. Etter at de tok ytelsestronen virker det ikke som om de har noe problem med å prise bortimot Intel, som på sin side har et lager å tømme, og kanskje vil gi noen pene priskutt i løpet av høsten. Nå kan det vel hende at AMD likevel får en øket markedsandel fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...