Gå til innhold

WD med 100 GB-plater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis dette er mulig så skaffer jeg med 10 stykker med en gang...og starter webhosting:)

Da må du ikke glemme 2,4Tbit/s internettlinje for å få brukt linja fullt ut ;)

 

Men feilen er rettet opp nå.

 

Jeg får vel bare si velkommen etter til WD. De har akkurat nådd de 100GB/plate som konkurrentene lanserte for over 1 år siden (våren 2004). WD er vel så vidt jeg vet den siste som har kommet til denne milepælen. De fleste andre har allerede kommet til 125GB/plate (2platers disker med 250GB), og noen (Seagate) har til og med passert 133GB/plate for en god stund siden. Neste steg blir vel 150GB/plate, noe jeg regner med Seagate kommer først ut med nå til høsten. Når det skjer så vil nok 300GB-disker bli de som gir mest GB/krone.

Lenke til kommentar

Føler harddisker har priset seg helt ut i forhold til DVD som lagringsmedium i det siste. For to år siden fikk du faktisk mer GB/kr. hvis du satset på harddisk i forhold til CD/DVD (da var også DVD-brennere langt dyrere enn i dag)

 

Nå koster en 300 GB disk 1200 kr. (4 kr. pr. GB). Samtidig får du en DVD-R til under 3 kr. stk (ved kjøp av 100+), altså bare 0,6 kr. pr. GB...

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Føler harddisker har priset seg helt ut i forhold til DVD som lagringsmedium i det siste. For to år siden fikk du faktisk mer GB/kr. hvis du satset på harddisk i forhold til CD/DVD (da var også DVD-brennere langt dyrere enn i dag)

 

Nå koster en 300 GB disk 1200 kr. (4 kr. pr. GB). Samtidig får du en DVD-R til under 3 kr. stk (ved kjøp av 100+), altså bare 0,6 kr. pr. GB...

Ja, la oss si 5 kr per stk for litt ordentlig kvalitet, mot dvs ca 1 kr per GB, mens HD koster 4 kr per GB. Men slikt går jo litt i baerg og dalbane, dvd blir neppe spesielt mye billigere (cd stabiliserte seg jo også på det nivået), mens HDer nok går jevnt nedover. I tillegg mister man alltid litt plass per plate på DVD. Personlig lagrer jeg data som endres en gang i blant, og orker rett og slett ikke maset med DVD, HD er mye enklere, i tillegg er det sikrere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, enig i det. 2 kr. for en DVD er vel hva det vil stabilisere seg på. Om 2-3 år har vel harddisker tatt igjen DVD igjen...Men om man skal man lagre store datamengder (lyd og video f.eks.) som ikke trenger å være ekstremt tilgjengelig ville jeg på det nåværende tidspunkt brukt DVD da harddiske er 7 ganger så dyrt.. Dessuten er jo DVD et langt mer portabelt medium.

Lenke til kommentar
Dessuten er jo DVD et langt mer portabelt medium.

Det er jeg ikke enig i. Prøv å frakte 300GB med deg til en kamerat eller med deg på ferie. Ville du valgt en halvmeter høy stabel med DVD-plater i cover? Eller en diger spindel? Eller en mer kompakt harddisk?

 

Og når du skal ha aksess til en fil du trenger, velger du å bla deg gjennom bunken med DVD-er eller bare klikke på "søk" og åpne fila på sekunder?

 

Og hvis det er en fil du skal endre, la oss si ei tekstfil med telefonlista di, vil du da laste inn hele DVD'en, endre fila, og brenne ut en ny? Eller bare endre og trykke lagre?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å innstallere harddisken i en ny maskin, det er bare å plugge den i USB-porten. Minst like kjapt som med DVD'er.

 

Men hva gjør du om du må endre på en fil?

 

Og hvor mye tid bruker du på å lage DVD'er for å ta med deg?

 

Og hva koster egentlig alt du må ha rundt: DVD-brenner, tusj for merking, og covere i tillegg til prisen på kun platene?

Lenke til kommentar
hmm lurer på en ting, hva er burst?

Burst er når man sender data til disken uten at man venter på at dataene faktisk skrives til platene. Dvs. at de havner i skrivebufferet. Normalt er skrivebufferet ca 1/4 til 1/2 av cachen på disken. F.eks ved 16MB cache så er skrivebufferen normalt 4-8MB stor. Man vil altså kunne skrive med 300 MB/s til hele 4-8MB før hastigheten faller. Dvs. de første 13,3 til 26,6 millisekundene etter du starter en skriveoperasjon. På disker med 8MB cache vil skrivebufferen normalt være 2-4MB og dermed burst vare i maksimalt ca 6,7-13,3 millisekunder.

 

Burst vil også kunne skje ved lesing, men da mye skjeldnere siden det avhenger av disken gjetter hvilke leseinstruksjoner som kommer etterpå, og treffer på de gjettningene (prediction). Da kan disken forhåndslese f.eks de neste MB av de filene den tror den får beskjed om. Hvis den bommer på gjettingen så får man ingen burst, og lesingen skjer med den hastighet den kan lese fra selve plata.

 

Hvis du vil ha min mening om 300MB/s vs 150MB/s så tror jeg det har minimalt å si på ytelsen. Da mener jeg det er viktigere å kjøpe en disk med større cache, f.eks 16MB i stedet for 8MB, eller en med NCQ i stedet for en uten NCQ, eller en med 10.000 rpm i stedet for en med 7.200 rpm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...