Gå til innhold

Sony lisensierer Ageia-teknologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo helt vilt hva PS3 vil være i stand til å gjøre med den brikken i tillegg til Cell. Etter å ha sett den E3 demonstrasjonsvideoen, da de "bare" brukte Cell og man fikk se hvor mye den kunne gjøre, så vil det bli rett og slett sjukt hva physx og cell kan gjøre sammen.

Lenke til kommentar
Det er ventet at også andre selskaper vil satse på liknende teknolgi som Ageia.

Teknologien er lovende selv om dette er helt i begynnelsen av startfasen. Utviklingsmessig så kan den trolig sammenlignes med 3Dfx' Voodoo-brikke (den første brikken for 3D-aksellerasjon). Det vil si at det trolig kommer til å dukke opp en rekke konkurrenter og skje en rivende utvikling av slike brikker det neste tiåret. Dette blir spennende å følge med på :yes:

Lenke til kommentar

Asus har for lengst meldt sin interesse i brikken. Her er pressemeldingen fra Asus. Så faktisk et pci (og pci-x?) kort laget i samarbeid med Asus i nyhetsspalten på xtremesestems.org, men kan ikke finne igjen linken. Fikk også se en video der brikken ble demonstrert med mye krevende fysikk i bildet. Blir spennende å se når de første testene av kortet popper frem.

kortet

  • 125 millioner transistorer
  • 182 mm^2 die
  • 130 nm prosessteknologi fra TSMC
  • et strømforbruk på ~20-25 watt
  • 128 MB med GDDR3 minne

link

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

ja det kommer seg.

Savner at du kan gjøre mer ting og tang.

Husker jeg syns grafikken var så bra av og til jeg måtte studere den. er vel 5 år siden eller noe slikt det. Er ikke ofte jeg gjør det lenger.

 

Jeg vil ha grafikkrevolusjon.

 

eidt: kansje nermer 7 år siden,,jeg begyner å bli gammal.

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar
Jeg vil se hvordan dette fungérer i praksis. Skal tro hvor mange typer prosessorer vi blir sittende med i maskinene til slutt? Jeg hadde likt bedre om dette ble bygd inn i CPUene.

burde heller vært integrert på skjermkortet

Ja det hadde vært bedre ja. (lite gjennomtenkt fra min side) Bare vi slipper flere prosessorer. Det må da vel være mulig å lage et ekstra instruksjonssett for GPUene slik at det ikke blir nødvendig med en ekstra prosessor?

Lenke til kommentar
Det er jo helt vilt hva PS3 vil være i stand til å gjøre med den brikken i tillegg til Cell. Etter å ha sett den E3 demonstrasjonsvideoen, da de "bare" brukte Cell og man fikk se hvor mye den kunne gjøre, så vil det bli rett og slett sjukt hva physx og cell kan gjøre sammen.

Det er ikke snakk om hardware, men AGEIA’s NovodeX physics software. Et API for å utnytte CELL til fysikk kalkulasjoner.

Xbox360 vil også benytte seg av dette.

Lenke til kommentar
Jeg vil se hvordan dette fungérer i praksis. Skal tro hvor mange typer prosessorer vi blir sittende med i maskinene til slutt? Jeg hadde likt bedre om dette ble bygd inn i CPUene.
burde heller vært integrert på skjermkortet

Eller alle tre tingene i samme brikke. CPU'er har jo nok av die space å ta av fra og med 65nm-noden. Dvs. en Dual Athlon64 tar neppe mer enn rundt 110mm^2 og da er det jo fint plass til en PhysX (ca 45mm^2 på 65nm) og en brukbar GPU (f.eks Radeon X800 XT vil ta ca 65mm^2 på 65nm). Alle disse samlet på en brikke vil altså ta totalt rundt 220mm^2, sammenlignbart med en enkelt Athlon64/Opteron Clawhammer og Pentum4 Willamette. Samtlige deler av kjernen vil også inneholde en god del redundans i form av L2 cache og pipelines som kan slåes av så yield bør også bli en god del høyere enn de nevnte CPU'ene. Kjøling vil nok bli en utfordring, men hvis man ikke tyner klokkefrekvensene mer enn de er per i dag så skal man klare å presse alle brikkene inn på samme effekt-budsjettet som en viss intel-prosessor.

 

Kostnadsmessig kan det nok også være en del å spare på å minke pin-out på brikkene ved at alt kommuniserer internt i stedet for via pinner og plasskrevende baner på hovedkortet. Man sparer selvfølgelig også noe på å ha færre kretskort, færre spenningsregulatorer og bare en kjøler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...