Gå til innhold

3G-WLAN på toget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså en 3G-linje på maksimum ca. 400 kbps, som så skal fordeles videre til flere togreisende. Noe sier meg at dette ikke blir særlig kjapt for hver enkelt da.

 

Hadde jeg vært en fast togreisende person hadde jeg heller kjøpt et all-in-one kort med 3G, EDGE og WLAN og brukt 3G på toget. Blir jo raskere det, enn å ha en tilkobling som mange deler.

 

Så altså har jeg misforstått noe her eller så synes jeg rett og slett ikke dette var imponerende.

Lenke til kommentar
Stafettpinnen er herved overlevert NSB, og vi håper at vi ikke må vente så altfor mange år før vi kan nyte slik luksus på norske tog.

Det er kanskje litt tidlig å overlevere stafettpinnen til NSB, når NECs nye oppfinnelse bare er på prototypestadiet? :)

Lenke til kommentar
Stafettpinnen er herved overlevert NSB, og vi håper at vi ikke må vente så altfor mange år før vi kan nyte slik luksus på norske tog.

Det er kanskje litt tidlig å overlevere stafettpinnen til NSB, når NECs nye oppfinnelse bare er på prototypestadiet? :)

Det var vel strengt tatt ikke bokstavelig ment... :p

Lenke til kommentar

Jeg tok en linx-tog fra oslo til køben i januar 2004 og da kunne en kjøpe trødløs internetaccess hele veien for 80 spenn eller noe. Funka som bare det. Noen som vet hvaslags løsning de brukte?

 

Forresten er det ikke så mange tunneller på langdistansetog i norge om du ser på strekningen som en helhet. Ville nok fungert fint med satellitt her i landet også tror jeg.

 

Hadde vært så perfekt med trådløs nett på toget når jeg skal pendle trondheim-oslo i høst!

Lenke til kommentar
I følge NECs egen pressemelding skal Litebird kunne tilby 6Mb i sekundet i en hastighet av 200 kilometer i timen.

Apropos hastigheter: 6 Mbit per sekund per 200 kilometer per time. Litt av en benevning det der :p

 

Men hva skal man egentlig med en bredbåndslinje som takler at man kjører bil i 200km pr time samtidig? Fartsgrensene er jo langt lavere og hvis man først skal bryte dem så har man jo ikke med hele ungeflokken i baksetet så de kan spille online eller surfe.

Lenke til kommentar
I følge NECs egen pressemelding skal Litebird kunne tilby 6Mb i sekundet i en hastighet av 200 kilometer i timen.

Apropos hastigheter: 6 Mbit per sekund per 200 kilometer per time. Litt av en benevning det der :p

 

Men hva skal man egentlig med en bredbåndslinje som takler at man kjører bil i 200km pr time samtidig? Fartsgrensene er jo langt lavere og hvis man først skal bryte dem så har man jo ikke med hele ungeflokken i baksetet så de kan spille online eller surfe.

Autobahn

 

Der er det flott å cruise i 200km/t mens kompisen sitter i setet ved siden av og laster ned porr.

Lenke til kommentar
Hadde jeg vært en fast togreisende person hadde jeg heller kjøpt et all-in-one kort med 3G, EDGE og WLAN og brukt 3G på toget. Blir jo raskere det, enn å ha en tilkobling som mange deler.

Satt og tenkte det samme mens jeg leste artikkelen, ja...

 

Fremfor å dele ca. 400 Kbps på alle togets passasjerer, og sikkert minst betale en hundrings for det i Norge, så tror jeg heller at jeg benytter min 3G-telefon og får ca. 400 kbps helt for meg selv - til en makspris på 30 kroner (Telenor).

 

Altså langt billigere og langt raskere med egen 3G-telefon (eller 3G-modem).

 

(Med mindre det er noe jeg har misforstått eller oversett i artikkelen.)

Lenke til kommentar

Hmm, må få komme med en liten presisering i debatten her. Som artikkelen oppgir har man oppnådd en hastighet på 6 Mbps, ikke 384 Kbps. Tredjegenerasjons teknologi er på ingen måte bundet til en hastighet på 384 Kbps, bare tenk på HSDPA som rulles ut i 3G-nettene neste år og har en teoretisk topphastighet på 12 Mbps.

 

Se for øvrig artikkelen Super-3G i 2006:

http://amobil.no/art.php?artikkelid=15834

Lenke til kommentar
Hmm, må få komme med en liten presisering i debatten her. Som artikkelen oppgir har man oppnådd en hastighet på 6 Mbps, ikke 384 Kbps. Tredjegenerasjons teknologi er på ingen måte bundet til en hastighet på 384 Kbps, bare tenk på HSDPA som rulles ut i 3G-nettene neste år og har en teoretisk topphastighet på 12 Mbps.

 

Se for øvrig artikkelen Super-3G i 2006:

http://amobil.no/art.php?artikkelid=15834

Greit nok! Men akkurat det samme gjelder jo fortsatt...

 

Når HSDPA kommer vil vi jo få telefoner som støtter HSDPA også, og da vil jeg heller ha 12 Mbps for meg selv enn å dele det med de andre på toget til en langt dyrere pris. ;)

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke korrekt. Nå kjenner jeg ikke løsningen til NEC, men det er ikke noe problem å oppnå langt høyere hastigheter enn det en enkelt mobiltelefon klarer å hente ut. For eksempel gjennom flere antenner eller dedikerte basestasjoner. Tross alt er det til enhver tid en masse mobiltelefoner som bruker samme basestasjon, og derfor utnytter de til enhver tid kun en brøkdel av båndbredden som kan hentes ut.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...