Gå til innhold

Bra ytelse på Intel-basert Mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden denne saken kom ut har vel forventningene dempet seg noe. Folk har visstnok gjort det klart at det er masse ting som er utelatt fra denne versjonen av OS X, fordi maskinene ikke er lagd for forbrukere, men utviklere. Ikke lydkort, f.eks., og diverse andre ting er plukket ut.

 

Men at maskinene blir raskere når det faktisk kommer Intel-prosessorer i macene, er vel ingen hemmelighet. Det er jo 6-12 måneder til den første kommer. Jeg personlig håper på mer batterilevetid (min 15" Powerbook har tre timer i dag, men mer er ikke å forakte).

 

MVH Audun

Lenke til kommentar

Windows vil funke på en IntelMac, men OS X vil ikke kunne kjøres på annet enn Apple sine maskiner.

Kommer nok en hardwarebegrensning her. Om noen klarer å komme rundt denne kan jo bli spennende å se..

 

Dette betyr at om du vil kjøpe en Mac, men ikke er helt sikker så gjør det ikke noe for du kan uansett installere Windows på den.

 

Ser for meg at de bærbare Mac'er kan få et veldig salgsboost ettersom det ikke er noen PC-utviklere som er i nærheten av å lage like smoothe bærbare som Apple.

Endret av MCDr
Lenke til kommentar
Dette har sikkert vært tall opp i andre tråder, men vil Windows x86 programvare fungere på de nye Intel-baserte Mac'er eller må programskives spesifikt for OS X?

Nei, de må skrives om.. men programmer som feks Firefox som allerede finnes til begge platformer vil få et boost ettersom de nå kan bruke mye av den samme koden. Det samme gjelder for spill, nå er det bare en prosessorplattform de behøver å optimalisere spillene for.

 

Med andre ord vil det komme mye flere og bedre porta spill til Mac. Gleder meg da til å se hvilket OS som faktisk er det beste å spille på.. Quake 3 er vel det eneste spillet som har blitt skikkelig porta til Mac og det kjører jo også best på Mac..

 

Til sammenligning så testet jeg hvor kjapt iMac'en min booter.. Den bruke rett under 20sec, men jeg har 512MB mer RAM.. (er usikker på om OS X sjekker ram'en ved boot)..

Endret av MCDr
Lenke til kommentar
Windows vil funke på en IntelMac, men OS X vil ikke kunne kjøres på annet enn Apple sine maskiner.

Kommer nok en hardwarebegrensning her. Om noen klarer å komme rundt denne kan jo bli spennende å se..

 

<drømmemodus>

Men er det noe i veien for at en Intel-versjon av OS X kan kjøres på en vanlig pc, borsett fra hvis Mac legger inn en hardware-begrensning? Tenk hvor mye mange kopier av OS X apple kunne solgt hvis de lagde en versjon for PC?

</drømmemodus>

Lenke til kommentar
Windows vil funke på en IntelMac, men OS X vil ikke kunne kjøres på annet enn Apple sine maskiner.

Kommer nok en hardwarebegrensning her. Om noen klarer å komme rundt denne kan jo bli spennende å se..

 

<drømmemodus>

Men er det noe i veien for at en Intel-versjon av OS X kan kjøres på en vanlig pc, borsett fra hvis Mac legger inn en hardware-begrensning? Tenk hvor mye mange kopier av OS X apple kunne solgt hvis de lagde en versjon for PC?

</drømmemodus>

Vi får bare vente å se.. Apple har blitt mer og mer et firma som lager software.. men nå som de får prosessor fra Intel kommer nok prisene også til å falle ganske bra. Det kan også bli spennende å se om man selv kan oppgradere prosessor på en Mac..

Det meste kommer vel ann på hvor Apple legger begrensningen..

Lenke til kommentar
...borsett fra hvis Mac legger inn en hardware-begrensning?

Hvordan skal en slik HW-sperre fungere egentlig? Det må jo i så fall være snakk om en fryktelig utspekulert og idiotsikker greie, for ellers vedder jeg på at man får kjøpe en eller annen USB-nøkkel/PCI-kort/e.l som man kan putte i en vanlig PC for så å installere OSX på den uten problem (for dem som er konsollfan; som å "chippe" pcen din :p )

Lenke til kommentar
Boote på 10 sekunder? Ja om det tar 10 sekunder fra jeg trykker inn knappen til maskinen er klar til bruk så er jeg imponért. (veldig bra i så fall)

Blir vel kanskje mer 15 sec ettersom det tar et par sec før Eple kommer opp på skjermen.. Sånn som det ble beskrevet på AppleInsider hadde han tatt tiden fra han så eple på skjermen til desktoppen kom frem.

 

Hos han tok dette 10, hos meg tok det 20.. I tillegg kommer ca 3 sec hos meg fra jeg trykker på "powerknappen" til eplet kommer frem på skjermen.

Lenke til kommentar
Windows vil funke på en IntelMac, men OS X vil ikke kunne kjøres på annet enn Apple sine maskiner.

Kommer nok en hardwarebegrensning her. Om noen klarer å komme rundt denne kan jo bli spennende å se..

 

<drømmemodus>

Men er det noe i veien for at en Intel-versjon av OS X kan kjøres på en vanlig pc, borsett fra hvis Mac legger inn en hardware-begrensning? Tenk hvor mye mange kopier av OS X apple kunne solgt hvis de lagde en versjon for PC?

</drømmemodus>

Tja, hvor mange er villige til å betale for å skaffe seg problemer ?

Tror ikke OS X har noen veldig større sjanse enn OS/2, Solaris, BeOS, Linux etc. De er alle gode alternativer, men mangler de helt overbevisende argumentene.

Folk bytter ikke bort windows, det er rett og slett for mye bryderi for den vanlige mann i gata. Windows er ikke perfekt, men det er heller ikke konkurrentene.

Det som blir spennende å se, er om Apple klarer å navigere seg vekk i fra den samme skjebnen som feks SGI og Intergraph. Å selge dyre PC-er er ikke lett, uansett operativsystem.

Lenke til kommentar
Windows vil funke på en IntelMac, men OS X vil ikke kunne kjøres på annet enn Apple sine maskiner.

Kommer nok en hardwarebegrensning her. Om noen klarer å komme rundt denne kan jo bli spennende å se..

 

<drømmemodus>

Men er det noe i veien for at en Intel-versjon av OS X kan kjøres på en vanlig pc, borsett fra hvis Mac legger inn en hardware-begrensning? Tenk hvor mye mange kopier av OS X apple kunne solgt hvis de lagde en versjon for PC?

</drømmemodus>

Folk bytter ikke bort windows, det er rett og slett for mye bryderi for den vanlige mann i gata. Windows er ikke perfekt, men det er heller ikke konkurrentene.

Hadde det kommet et operativsystem som var bedre enn Windows (noe jeg mener OS X er), uten spyware, virus etc og de kunne installere det på sin egen PC tror jeg nok ALLE jeg kjenner hadde gjort dette asap!

Lenke til kommentar
Windows vil funke på en IntelMac, men OS X vil ikke kunne kjøres på annet enn Apple sine maskiner.

Kommer nok en hardwarebegrensning her. Om noen klarer å komme rundt denne kan jo bli spennende å se..

 

<drømmemodus>

Men er det noe i veien for at en Intel-versjon av OS X kan kjøres på en vanlig pc, borsett fra hvis Mac legger inn en hardware-begrensning? Tenk hvor mye mange kopier av OS X apple kunne solgt hvis de lagde en versjon for PC?

</drømmemodus>

Folk bytter ikke bort windows, det er rett og slett for mye bryderi for den vanlige mann i gata. Windows er ikke perfekt, men det er heller ikke konkurrentene.

Hadde det kommet et operativsystem som var bedre enn Windows (noe jeg mener OS X er), uten spyware, virus etc og de kunne installere det på sin egen PC tror jeg nok ALLE jeg kjenner hadde gjort dette asap!

Problemet er at "folk flest" bare vet om Windows. F.eks. i skolen blir det reklamért mye for window, og aldri (ivertfall på skolene jeg har gått) vært nevnt at det finnes alternativer.

Lenke til kommentar
Windows vil funke på en IntelMac, men OS X vil ikke kunne kjøres på annet enn Apple sine maskiner.

Kommer nok en hardwarebegrensning her. Om noen klarer å komme rundt denne kan jo bli spennende å se..

 

<drømmemodus>

Men er det noe i veien for at en Intel-versjon av OS X kan kjøres på en vanlig pc, borsett fra hvis Mac legger inn en hardware-begrensning? Tenk hvor mye mange kopier av OS X apple kunne solgt hvis de lagde en versjon for PC?

</drømmemodus>

Folk bytter ikke bort windows, det er rett og slett for mye bryderi for den vanlige mann i gata. Windows er ikke perfekt, men det er heller ikke konkurrentene.

Hadde det kommet et operativsystem som var bedre enn Windows (noe jeg mener OS X er), uten spyware, virus etc og de kunne installere det på sin egen PC tror jeg nok ALLE jeg kjenner hadde gjort dette asap!

Ja, det kan nok hende at det er et godt valg, forutsatt at du har kunnskapene som skal til. Men tenk deg at de fleste som bruker datamaskiner ikke har noe lidenskapelig forhold til boksen. Så lenge den funker til enkle oppgaver som e-mail, nettbank, etc, så er de fleste fornøyd. Og hva vil OS X koste ? 1000kr ? Hvorfor ikke kjøre en gratis Linux distribusjon istedet ?

Lenke til kommentar
Det som blir spennende å se, er om Apple klarer å navigere seg vekk i fra den samme skjebnen som feks SGI og Intergraph. Å selge dyre PC-er er ikke lett, uansett operativsystem.

Apple går vel så det griner for tiden, både på mac og ipod-fronten. Og vel er apple ogfte dyrt, men det er nå en god del opp til nivået til SGI da.... :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...