Gå til innhold

EU - Er dere for eller imot ?


Er du for eller imot EU?  

295 stemmer

  1. 1. Er du for eller imot EU?

    • For
      73
    • Mot
      172
    • Vet ikke
      50


Anbefalte innlegg

Først vil jeg si at det hadde vært fint om moderator hadde laget en ja/nei avstemning av dette.

 

Jeg lurer på om dere er for eller imot EU, kom gjerne med en begrunnelse.

 

EDIT:

 

Siden jeg vet lite om EU selv, og vil vite mer før jeg skal gå å stemme (sannsynligvis flere som er i samme situasjon) så skal jeg prøve å lage en liste (skal prøve å fylle inn mer etterhvert som mer inf kommer på posten).

 

Det er mulig jeg har skrevet noe feil, hadde vært fin om noen sendte en pm slik at jeg kan rette det opp.

 

 

 

FORDELER:

 

Deler av næringslivet kan få det bedre i EU enn utenfor.

 

 

 

ULEMPER

 

Fri flyt i arbeidkraft fører til at flere i Norge blir arbeidsledige. Dette er utlendinger som jobber for 50-60 kr timen, mens vanlige arbeidere jobber for 150 kr (dette er ikke hva firmaet tar for å leie ut arbeidskraften). Dette fører til lavere lønninger hos oss samt at vi blir fattigere.

 

Norsk økonomi går veldig bra, hvordan vil den gå når vi kommer inn i EU?

 

Vi vil komme til å få bestemme mindre selv.

Endret av zarz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avstemning er lagt til.

 

Personlig er jeg for, av prinsipielle grunner. Blant annet er jeg tilhenger av å fjerne tollgrenser mellom land, og fri arbeidsutveksling. Det er mulig at det kan løses på andre måter, men EU er nå det instrumentet vi har og da synes jeg vi skal bruke det, istedet for å insistere på særløsninger. Hvis alle gjorde det ble det ikke noen ordning på ting.

 

På den anne side klarer vi oss godt utenfor. Men jeg synes ikke selvgodheten og oljemilliardene skal diktere vår politikk på området. Og jeg har vel en klar følelse av at grunnen til at vi har det godt på utsiden er at alle de andre er på innsiden og gjør det mulig.

 

Geir :)

 

EDIT: La til et par setninger.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Vet ikke. Er nok mest negativt innstilt, før var jeg klart for. Men med mangelfull kunnskap på området blir det forhastet å ta noen beslutning.

 

Grunner Geir nevner er positive faktorer. Dog registrere jeg at det er veldig mye EU detaljestyrer, hvor mye vi skal la andre avgjøre er jeg litt i tvil om. Vi vil få begrenset med innflytelse i EU. Når det er sagt, så blir vi gjennom EØS "påtvunget" (ikke at det nødvendigvis er negativt) vedtak fra EU.

 

Om jeg finner det nødvendig å sette meg skikkelig inn i EU spørsmålet, så vil jeg nok tro at om jeg ender på mot, så vil jeg også være mot EØS. Men som sagt, jeg er høyst usikker. Om jeg ender for så vil det ikke bli noen avgjørende stemme mot valget. Der prioritierer jeg andre ting fremfor EU.

 

En negativ ting er også snakket om egen "EU-hær".

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det i dag er at vi blir "på tvunget" det meste negative innen eu, grunnet eøs. Så hvorfor skal vi ikke kaste oss inn og få litt av det positive også.. :p

 

må vel egentlig si meg litt enig med han under når det gjelder det at jeg kanskje ikke sitter på så mye informasjon at jeg burde utale meg.. men men

Endret av Dr3as
Lenke til kommentar

Jeg er også i mot, men har ikke så mye grunnlag til å uttale meg.

 

Men det er èn grunn til at f.eks Nederland er misfornøyd, og flertallet av innbyggerne vil ut av EU.

 

Nå skal det sies at det ikke er bare Nederland som vil ut.

Endret av zarz
Lenke til kommentar

Ved å være medlem i Eu flyttes makt vekk fra Norge og distriktene. Da får både norske riks-politikere og -lokalpolitikere mindre innflytelse på hvordan vi vil ha det i Norge. Mens storpolitikken i Norge idag har sitt hovedsete i på Stortinget, vil man med EU flytte deler av den norske innflytelsen til Brüssel.

 

Et Norge som er medlem av EØS er ingen unnskyldning for å flytte mer makt ut av landet.

Lenke til kommentar
Jeg er for pga tollmurene med store deler av Europa hvil bli fjernet. men jeg aner ikke hvordan denne unionen vil bli styrt nå som Eu har så mange medlemmer.

 

Tollmurene er der for å beskytte blant annet norske arbeidsplasser i industrien og jordbruke. Ved at flere varer produseres i utlandet vil det få konsekvenser for norsk sysselsetting - dvs høyere sosiale utgifter (mer skatt) som følge av arbeidsløshet.

Lenke til kommentar

Det er ikke mye industri i Norge. Stålindustrien vår klarer jo å kjempe mot kineserne så de tror jeg kan hamle opp mot de europeiske landene. Fiskeindustrien vår vil komme sterkere inn på markedet og når det gjelder jordbruk så tror jeg mange vil velge norsk pga sikkerhet og kvalitet. Jordbruket er ikke så sterkt, det er en grunn til at nesten halve budsjettet brukes til å støtte jordbruk.

Lenke til kommentar
Vi klarer oss fint uten EU, og de vil ta over alle penga våre som kan komme godt med hvis vi sparer dem til senere.

Ja spare til hva? Penger trengs hele tiden.

___

 

EU har alt for mye byrokrati, og når Polen og alle andre østblokk-landene joiner blir det helt kræsj i økonomien.

Lenke til kommentar

Jeg er litt delt i mitt syn på EU-medlemskap. På en måte er jeg for, siden jeg syns det blir litt for sært av Norge å være utenfor en såpass omfattende union. Frie tollgrenser osv har jo sine fordeler, men på den annen side så vil jo fri flyt av arbeidskraft over grensene gjøre det en del vanskeligere for oss som skal ut i arbeidslivet nå snart . Og alle Norges bønder går jo en hard tid i møte med et eventuelt EU-medlemskap. Vi er jo tross alt blitt ranket som verdens beste land å bo i (Ja, uten EU-medlemskap) :hmm:

 

Men jeg tror jeg heller mot ja. Konkuranse er jo i bunn og grunn sunt, og det kan jo som nevnt straffe seg å være "de sære i Nord" som holder seg utenfor EU.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det: Jeg vil ikke at Norge skal dele så mye som en liten laks med resten av verden! Heller ikke at vi skal tape penger på vedtaker, og bli presset med på andre regler og bestemmelser.

På den andre siden kan det bli lett for Norge å falle utenom, og kanskje tilogmed bli boikottet etterhvert hvis vi ikke blir med..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...