Gå til innhold

Månedens Catalyst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
    * 5-15% økning i 3DMark05 i enkelte oppsett

    * 20-60% økning i Far Cry Regulator

    * 25-60% økning i Half-Life 2 ved 1600x1200 4xAA/8xAF

    * 40-60% økning i UT2004 ved 1600x1200 6xAA/16xAF

    * 50-100% økning i Comanche 4 ved 1600x1200 6xAA/16xAF

    * 50-200% økning i enkelte ShaderMark-tester i høye oppløsninger

Disse tallene har jeg vanskelig for å tro på. Det er rett og slett for godt til å være sant. Jeg tviler på at de gjelder alle typer ATI skjermkort og jeg tviler på de gjelder for annet enn helt bestemte situasjoner, og at de gjelder for både vanlig Windows XP og x86 Edition. Legg også merke til at det presiseres at 4 av de 6 gjelder for høye oppløsninger med høy AA/AF, dvs. der CPU ikke er en flaskehals.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
200% økning? Hvorfor kjøpe nye ati kort, når de gratis driver oppdateringene er så gode at dagens kort holder for morgendagens spill? :dribble:

 

Blir i allefall interesant å se en test gjort av en tredjepart.

"enkelte Shadermark tester" <- er det morgendagens spill?

Lenke til kommentar

Simen1 : Disse ytelsene gjelder for spesielle oppløsninger og spesielt for kortene med 64-128MB da dette er optimaliseringer for bruk av systemminnet.

 

Kort med 256 minne har nesten ikke noe ytelseforbedring da disse er så og si så optimalisert som det er mulig.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
    * 5-15% økning i 3DMark05 i enkelte oppsett

    * 20-60% økning i Far Cry Regulator

    * 25-60% økning i Half-Life 2 ved 1600x1200 4xAA/8xAF

    * 40-60% økning i UT2004 ved 1600x1200 6xAA/16xAF

    * 50-100% økning i Comanche 4 ved 1600x1200 6xAA/16xAF

    * 50-200% økning i enkelte ShaderMark-tester i høye oppløsninger

Disse tallene har jeg vanskelig for å tro på. Det er rett og slett for godt til å være sant. Jeg tviler på at de gjelder alle typer ATI skjermkort og jeg tviler på de gjelder for annet enn helt bestemte situasjoner, og at de gjelder for både vanlig Windows XP og x86 Edition. Legg også merke til at det presiseres at 4 av de 6 gjelder for høye oppløsninger med høy AA/AF, dvs. der CPU ikke er en flaskehals.

Det ville være dumt å teste det i situasjoner som var CPU begrenset. Men med disse instillingene går man bare fra uspillbar framerate til høyere uspillbar framerate. Det viser dog at det kan være mye å hente.

nVidia har generelt hatt en del høyere ytelse i situasjoner der skjermkortet går ut av lokal minne, det virker som ATi har fått orden på dette.. and then some.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
OT: brudd på 3-ords-regelen  :p

 

disse driverne gjore meg bare vodt.. fikk dårligere ytelse i så og si alt.. venter til 5.8 jeg før jeg oppdaterer  :)

Betyr det at du oppdaterte også neddaterte?

 

Jeg har samme skjermkort som deg, så jeg lurer på om jeg ikke skal vente jeg oxo!

jeg personelig ville vente.. jeg gikk tilbake til 5.6... grunn: spiller ingen av de spillene osv.. så de gjorde meg ikke noe.. utenom at jeg fikk dårligere ytelse :)

Lenke til kommentar
Simen1 : Disse ytelsene gjelder for spesielle oppløsninger og spesielt for kortene med 64-128MB da dette er optimaliseringer for bruk av systemminnet.

nVidia har generelt hatt en del høyere ytelse i situasjoner der skjermkortet går ut av lokal minne, det virker som ATi har fått orden på dette.. and then some.

Nvidia har nylig flyttet turbocache-teknikken opp til der det hører hjemme: High-end med 7800-serien. Kan dette være at ATI har slått på og optimalsiert HyperMemory (ATIs svar på nVidias TurboCache) for high-end kort?

Lenke til kommentar
Det ville være dumt å teste det i situasjoner som var CPU begrenset. Men med disse instillingene går man bare fra uspillbar framerate til høyere uspillbar framerate. Det viser dog at det kan være mye å hente.

Vel, CPU-begrensning er en realitet for svært mange brukere. (som ofte sitter med skjermer som bare takler 1280x1024). Det er litt dumt for tallene sin del og PR'en sin del å kjøre CPU-begrensede tester. Men folk flest ville nok fått et ærligere inntrykk om det var mer deres egne situasjoner som ble testet.

Lenke til kommentar
200% økning? Hvorfor kjøpe nye ati kort, når de gratis driver oppdateringene er så gode at dagens kort holder for morgendagens spill?  :dribble:

 

Blir i allefall interesant å se en test gjort av en tredjepart.

"enkelte Shadermark tester" <- er det morgendagens spill?

Mest en spøk til alle resultatene som også Simen1 påpekte vanskeligheter med å tro på i innlegget over mitt.

Lenke til kommentar

Simen1 : Fra det jeg leste på Driverheaven sitt forum så er det takket være erfaringene de har fått fra å jobbe med Hypermemory som har gjort dette mulig, om de har slått den på eller ei vet jeg ikke noe om, men det kan jo tenkes at de bruker noen hittil ubenyttede og udokumenterte features i kortene.

Lenke til kommentar

ATI skryter selvsagt, men de tar forbehold..

 

Note: The exact magnitude of these performance benefits will vary depending on the product configuration, clock speeds and available system memory. All of the changes noted are specific to 64MB and 128MB framebuffer configurations. Performance of 256MB and 512MB boards is already very good at these settings.

Lenke til kommentar
Performance of 256MB and 512MB boards is already very good at these settings. 

Jeg vet ikke om jeg kan være helt enig med ATI når det gjelder den påstanden i allefall.

Hvis det er sånn at kort med 64 og 128MB nå benytter eksternt minne bedre så vil det jo være naturlig at man ikke ser den samme økningen i ytelse for 256 og 512MB da disse kortene ikke trenger tilgang til eksternt minne. Legg merke til at det er høye oppløsninger i kombinasjon med AA og AF. Dette krever store mengder minne. Faktisk mer enn 64MB, av og til også mer enn 128MB.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

64-bit driveren med CCC funker ikke... Får bare standard VGA-driver på reboot, selv etter å ha kjørt drivercleaner og uninstall. Så jeg måtte legge inn 64-bit driveren uten CCC. Men da lider jeg selvsagt av at CP funker ekstremt dårlig i 64bit, så jeg får ikke slått på FSAA/Aniso. Svakt av ATi.... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...