Gå til innhold

Mac-harddisk fra LaCie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er faktisk mange år siden at jeg oppdaget at bekjente som bruker mac profesjonellt brukte Lacie-disker. Tunge, vibrerte under drift, stilige og holdbare. Ikke dumt at designet nå tilpasses, stygt ble det ihvertfall ikke.

 

Klarer man å opprettholde det gode ryktet på driftssikkerhet (til tross for et par riper i lakken med Porsche-disker) er dette en vinner.

 

Men jeg merker meg at Mini`en blir et hakk mindre mini om man skal holde på slik. Flere enn meg som kjenner mennesker som skulle ha seg bærbar kontra stasjonær pc fordi "den tar så lite plass på pulten"? Så har de et kaos av kabler på pulten til høyttalere, diverse tilbehør, usb-hub og kanskje til og med et eksternt tastatur (fordi det på maskinen ble litt for lite)....i grell kontrast til hvordan det kunne blitt med en stasjonær maskin som kunne medført at alle kabler havnet under bordet. Kanskje kommer det annet tilbehør til Mini`en i samme fasong? Med diverse enheter inkl. et par tre disker nærmer man seg fort et miditower i størrelse...

Lenke til kommentar

Stilig! Jeg liker designen og konseptet.

 

Synd harddisken var litt i dyreste laget og har en disk med i høyeste laget med søketid. "under 11ms søketid" tilsvarer en aksesstid på "under 15,2ms". Det håper jeg da virkelig siden andre 7200rpm harddisker normalt har 13-14 ms aksesstid og dermed rundt 9-10ms søketid. (Aksesstid er jo som kjent søketid + rotational latency. Rotational latency er alltid 4,17ms på 7200rpm disker, 5,56ms på 5400rpm og 3,0ms på 10.000rpm disker)

Lenke til kommentar
Men jeg merker meg at Mini`en blir et hakk mindre mini om man skal holde på slik. Flere enn meg som kjenner mennesker som skulle ha seg bærbar kontra stasjonær pc fordi "den tar så lite plass på pulten"? Så har de et kaos av kabler på pulten til høyttalere, diverse tilbehør, usb-hub og kanskje til og med et eksternt tastatur (fordi det på maskinen ble litt for lite)....i grell kontrast til hvordan det kunne blitt med en stasjonær maskin som kunne medført at alle kabler havnet under bordet. Kanskje kommer det annet tilbehør til Mini`en i samme fasong? Med diverse enheter inkl. et par tre disker nærmer man seg fort et miditower i størrelse...

Husk at Mac mini ikke er større enn en matboks.. du må nok kjøre på med godt over 20 slike for å være i nærheten av et minitower.

 

MacMini er 5 cm x 16.5 x 16.5 cm.

Du skjønner ikke hvor lite det er før du tegner det opp på et ark.. ;)

Endret av MCDr
Lenke til kommentar

Mine første tanker rundt denne Lacie-disken:

 

+ Stilig design

+ Lacie er anerkjent merke, forhåpentligvis ikke dårlige USB/Firewire-kontrollere

+ Stackbar, grei luftflyt

 

- En god del dyrere enn andre eksterne disker

- Unødvendig stor for 3,5" ekstern disk? Tykkelse jeg tenker på isåfall

- Mac mini har veldig få tilkoblingsmuligheter (USB/Firewire). Med USB-tastatur, iPod, DV-kamera, ekstern disk og andre ting begynner man å slite, og trenger fort en hub eller to.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Mine første tanker rundt denne Lacie-disken:

 

+ Stilig design

+ Lacie er anerkjent merke, forhåpentligvis ikke dårlige USB/Firewire-kontrollere

+ Stackbar, grei luftflyt

+ En god del dyrere enn andre eksterne disker

 

- Unødvendig stor for 3,5" ekstern disk? Tykkelse jeg tenker på isåfall

- Mac mini har veldig få tilkoblingsmuligheter (USB/Firewire). Med USB-tastatur, iPod, DV-kamera, ekstern disk og andre ting begynner man å slite, og trenger fort en hub eller to.

Den burde vel stått på minussiden .. ?

Lenke til kommentar
Jeg ser for meg ett tårn, ala stereokomponenter, med addons til mac mini...

tja, noen av mini-itx kabinetta der ute skulle passe inn i en vanlig stereo rack. om du å slenger på en slotload optisk enhet og litt annet stilig så er vi i gang.

 

eneste som mangler egentlig er en åpen standard som gjør at en kan styre slikt som pvr enheter og annet fra en sentral enhet med fjernkontroll. koble dem sammen med firewire eller usb2 kansje? slik at en ikke lengre trenger å bruke en kontroll for pvr, en for media pcen, en for tven osv osv osv, og ikke trenger å gå til anskaffelse av ett monster av en programerbar fjernkontroll.

 

hmm, mini hjemme, tablet ute. og når en kommer hjem så docker en tableten og den funker som skjerm for minien, pluss at en kan bruke regnekraften i begge om en trenger det :p

 

urk, alt for mange ideer. og de fleste kjører linux ;)

Lenke til kommentar
- Mac mini har veldig få tilkoblingsmuligheter (USB/Firewire). Med USB-tastatur, iPod, DV-kamera, ekstern disk og andre ting begynner man å slite, og trenger fort en hub eller to.

LaCie Mini har to firewire-kontakter, samt en USB 2.0. Om den ene av de må brukes for å koble sammen Mac og LaCie vet jeg ikke, men det da uansett minst en firewire-kontakt ledig. Det virker unaturlig å koble sammen LaCie Mini og Mac Mini med USB fremfor Firewire.

 

Jeg mener forøvrig at et bra tastatur bør ha innebygget USB-hub. Jeg bruker Apples hvite (250 kroner) som har to-ports hub innebygget.

Lenke til kommentar
Jeg ser for meg ett tårn, ala stereokomponenter, med addons til mac mini...

tja, noen av mini-itx kabinetta der ute skulle passe inn i en vanlig stereo rack. om du å slenger på en slotload optisk enhet og litt annet stilig så er vi i gang.

nei nei nei, mente ikke like store som standard stereorack, men at du etterhvert får så mange "addons" til mac-mini at du til slutt har ett 1 meter høyt tårn :p

Lenke til kommentar
Mini-ITX er for stor til å passe inn i Mac mini-kabinett. Noen har forsøkt det allerede.  Nano-ITX får plass dersom man ikke er opptatt av "fancy" ting som CD/DVD.

Bah, ikke en slimdrive engang?

Jeg som trodde jeg kunne bygge noe skikkelig ut av den macen :cry:

Du kjøper ikke Mac for å bruke Windows. Like dumt som å sette en 2HK mopedmotor i en Lexus..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...