Gå til innhold

Linux fra Microsofts perspektiv; Bill Hilf


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har plutselig Microsoft snudd på en femøring og blitt godvenner med Linux og open source miljøet?

 

Ting som FUD (fear, uncertainty and doubt), lukkede filformater for office, ekskluderende politikk innen multimediaformater, alt dette er noe de bare "blåser bort" og later som aldri har skjedd?

 

Hvordan forklarer de for sine kunder at de har brukt millioner på kampanjer mot Linux (ikke bare for Microsoft) i lys av det som kommer fram her?

 

Og dette bare fordi Microsoft er "en organisasjon som kontinuerlig forandrer seg"?

 

Slår meg i beste fall som en ganske frekk holdning.

Lenke til kommentar
Har plutselig Microsoft snudd på en femøring og blitt godvenner med Linux og open source miljøet?

 

Ting som FUD (fear, uncertainty and doubt), lukkede filformater for office, ekskluderende politikk innen multimediaformater, alt dette er noe de bare "blåser bort" og later som aldri har skjedd?

 

Hvordan forklarer de for sine kunder at de har brukt millioner på kampanjer mot Linux (ikke bare for Microsoft) i lys av det som kommer fram her?

 

Og dette bare fordi Microsoft er "en organisasjon som kontinuerlig forandrer seg"?

 

Slår meg i beste fall som en ganske frekk holdning.

Ja, spesielt dette med åpne standarder synes jeg ikke MS akkurat er best i klassen på, heller motsatt.

 

AtW

Lenke til kommentar
måtte le når jeg leste dette:
Om hver av disse brukerne kunne endre alt med Windows XP, kunne vi aldri garantere når vi slapp Service Pack 2 at alt ikke ville brekke.

 

Hva med å bare lage et operativ system uten hull, så vi slipper ting som Service pakker?

Og hvor mange OS til pc i verden finnes det uten hull?

 

AtW

Lenke til kommentar
måtte le når jeg leste dette:
Om hver av disse brukerne kunne endre alt med Windows XP, kunne vi aldri garantere når vi slapp Service Pack 2 at alt ikke ville brekke.

 

Hva med å bare lage et operativ system uten hull, så vi slipper ting som Service pakker?

Og hvor mange OS til pc i verden finnes det uten hull?

 

AtW

Men ikke alle operativsystemer er fulle av hull!

Lenke til kommentar

Det finnes så mange sikkerhetshull i det populære operativsystemet Windows XP, nemlig fordi det er så mange som bruker det, og dermed blir det mer populært å finne slike hull.

 

Hvis det var 600 millioner mennesker som brukte f.eks en bestemt Linux-distro kan jeg garantere dere at det ville ha dukka opp flere sikkerhetshull der også.

 

Det er ingen vits i å snoke seg frem til sikkerhetshull i OS som bare 1-2-3% av befolkningen bruker. Dermed resulterer det i at XP blir mer utsatt for folk som er ute etter å finne sikkerhetshull.

Lenke til kommentar

Croyfer, problemet ditt er at du antar at det er bare er folk med onde hensikter (black hats) som finner hull i programvare, men dette er milevis fra sannheten. Det er både sikkerhetsfirmaer, forskere, privatpersoner som oppdager hull og rapporterer inn til utvikleren. Når da kildekoden er allment tilgjengelig sikrer man flest mulig tittere. Feilene blir også jevnt over korrigert raskere i åpen kildekode.

 

Linux og andre *nix systemer er også populære på servere, og disse er mer attraktive å knekke enn den typiske windows-maskin. Det sier seg vel selv, en cracker vil heller ta over en unix-server med 1Gbps linje enn windows'95 maskinen til bestemor med 33,6modem :p

 

Jeg anbefaler også å titte innom en side som f.eks securityfocus, og du finner rapporter om sikkerhetsfeil til de mest obskure programmer. Og linux er ikke akkurat obskurt lenger.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

:dontgetit: Jeg ble nesten litt paff når jeg leste dette intervjuet.. ..jeg trodde ikke at Microsoft var sånn.. ..det skal bli interessant å se i fremtiden om de går den veien som Hilf nevnte her. :hmm:

Jeg syns fortsatt at de overpriser produktene sine, jeg skulle gjerne installert en lovlig versjon, hadde det ikke vært for at en pakke med WinXP og OfficeXP koster like mye som en ny datamaskin.. :( Jeg ville tro de tjente nok penger fra før.. :p

 

Modent av deg å skrive at jeg har et problem fordi du ikke mener det samme som meg.

Godt svart! ;) Endret av JrRRr
Lenke til kommentar

Der er jeg faktisk enig med deg i.

 

Heldigvis ser det ut som om Microsoft nå anerkjenner ett av kjernepunktene til sofabesserwisserne, nemlig åpne filformater.

 

Croyfer: jeg skal ikke uttale meg om dine problemer, selvom du sikkert har det som alle andre, men et punkt til etterretning; idet du snakker om at en spesiell distro skulle være mer sårbar enn andre røper du at du ikke kjenner så godt til saken som naturen i ditt utsagn tilsier at du burde. De kjører nemlig alle samme kernel.

 

Og det er ikke slik at det OS'et med flest brukere vil være det som det finnes flest feil i.

 

Hva med åpen kildekode, tror du det vil føre til at det finnes flere hull? Det bruker Microsoft som et av arguementene for å holde sin kode lukket. Linux et åpen, men uten flere hull av den grunn.

 

Og til Langbeins støtte - hans generelle talemåte om ditt "problem" er det vel ikke noe å si på? Hvis han mener du har feil, mener han vel og at det skyldes et problem du har i ditt resonement?

Lenke til kommentar
Jeg syns fortsatt at de overpriser produktene sine, jeg skulle gjerne installert en lovlig versjon, hadde det ikke vært for at en pakke med WinXP og OfficeXP koster like mye som en ny datamaskin.. :( Jeg ville tro de tjente nok penger fra før.. :p

Ja dette er faktisk et av hovedproblemene til MS i dag etter mitt syn. Prisene er rett og slett for høye og gjør terskelen for piratkopiering veldig lav. Hvem av dere som kjøper ny pc kjøper med en kopi av Office?

Lenke til kommentar
- Microsoft er fokusert på programvare, det er vårt mål.

Hvorfor ikke da prøve å lage et operativsystem med minimal ressursbruk slik at programvaren, som jo er det folk flest er interessert i på en maskin, kan kjøre glattest mulig?

Fordi OS med minimal systembruk er dølle og tungvinte? Maskinvareparken går framover, ingen vits å tilstrebe et "dos-nivå" av ressursbruk når man har resurser til å gjøre ting bedre (på brukerfronten altså).

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...