Gå til innhold

Mindre SMS på veiene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi du ikke konsentrerer deg 100 % på veien.

Men hvis det skal være standarden må det jo bli ulovlig med cd-spiller, radio, passasjerer og reklameskilt ved veien...

Selv tror jeg de aller fleste takler handsfree mens de kjører veldig bra.

 

Marerittscenariet som Torild Skogsholm beskrev på Sommeråpent en av dagene var jo at kjæresten ringer for å gjøre det slutt mens du kjører, men hvis du har en kjæreste som vil gjøre det slutt over telefonen er hun ikke verdt noe oppmerksomhet uansett ;)

Lenke til kommentar

man bruker da tross alt en hånd, eller flere, til å holde telefonen,

og vi blir derfor mer ukonsentrerte på trafikken. alt vi gjør

i bilen mens vi kjører tar oppmerksomheten bort fra veien(regulere sete,

stille inn speil, ta på sikkerhetssele, justere på radioen, justere på klima).

derfor er det påbudt med håndfri, som eg mener eg normal fornuft uansett.

 

og et enkelt håndfri-sett med ledning kan du enkelt få til 69-149 kr. noe som

faktisk er ganske billig. og dersom du ikke liker ledningen, ja da kan du få

deg et trådløst og bra kvalitetssett til kr 1395 + frakt. og for å nevne det, boten

du får om du blir tatt er på 1300. så hvorfor ta sjangsen?

 

men dette er jo utenfor tema. sms-skriving på mobil prøvde eg en gang eg kjørte.

og det har eg aldri gjort siden. alle er så klart forskjellige, men min oppmerksomhet

mot primær-aktiviteten, altså kjøringen, så godt som forsvant.

 

skadefro som eg er, eg koser meg når eg ser noen blir tatt for å snakke

i mobil/skrive sms mens de kjører. :ermm:

Lenke til kommentar
I Norge er det forbudt å benytte mobiltelefonen i bil uten en håndfrienhet, og flere og flere har fått kjenne den bitre følelsen av å få overlevert en fersk bot av politiet for uvanen.

Betyr dette altså at det også er ulovlig å skrive meldinger, men at 12,5% av de spurte likevel gjør det?

 

For det å skrive en melding er jo klart å benytte en mobiltelefon.

Lenke til kommentar
I Norge er det forbudt å benytte mobiltelefonen i bil uten en håndfrienhet, og flere og flere har fått kjenne den bitre følelsen av å få overlevert en fersk bot av politiet for uvanen.

Betyr dette altså at det også er ulovlig å skrive meldinger, men at 12,5% av de spurte likevel gjør det?

 

For det å skrive en melding er jo klart å benytte en mobiltelefon.

Siden man får bot både hvis man blir tatt i å skrive SMS mens man kjører og hvis man snakker i telefonen uten håndfri, så betyr det nok at begge deler er ulovlig ja...

Ergo 12,9 prosent bryter loven selv om de vet om den. Loven altså :p

Lenke til kommentar

og et enkelt håndfri-sett med ledning kan du enkelt få til 69-149 kr. noe som

faktisk er ganske billig. og dersom du ikke liker ledningen, ja da kan du få

deg et trådløst og bra kvalitetssett til kr 1395 + frakt. og for å nevne det, boten

du får om du blir tatt er på 1300. så hvorfor ta sjangsen?

 

 

Litt pirking kanskje, men slike handsfree sett med ledning og øreplugg er faktisk også forbudt å bruke i bil. Systemet skal være fastmontert i bilen for at det skal være tillatt.

 

Forøvrig henger jeg meg på de som savner logikken her. Hvorfor er det lovlig å betjene en CD-spiller når man ikke får lov å betjene en mobil? Tar ikke stilling til hva som bør være lov eller ikke, men det bør være en viss logikk og sammenheng i reglene, ellers blir det rart.

 

mvh

 

jl

 

EDIT: Skulle være handsfree ja, ikke trådløs... :blush: Takk til arehei for den!

Endret av jl
Lenke til kommentar

Skremmende mange som snakker i telefon på veien :dontgetit:

 

I dag stod jeg, bror og en kompis på en bru på vei til en badestrand og vinka til bilistene og signaliserte at de skulle tute :p

 

Faktisk bare 3 som tuta på en halvtime, og det var en nokså trafikkert vei :nei:

 

Men, men.. Over halvparten av de som ikke tuta så oss ikke fordi de satt og snakket i telefonen :ohmy:

 

Tragisk... :p

Ille nok å være kjip, men være livsfarlig også er å skyte spurv med kanoner

Lenke til kommentar

Til de som er interessert (inkl. meg), kan dette klare opp litt om reglene angående bruk av mobiltelefon. Det er forskriftene til § 23b i Vegtrafikkloven, som regulerer bruk av elektrisk utstyr i kjøretøy.

 

§ 1. Førers bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvogn

 

      Fører av motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøringen, med mindre mobiltelefonen under bruken er plassert i eller på en holder som er forsvarlig fastmontert i motorvognen. Holder skal være montert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets originalinnredning.

 

§ 2. Definisjoner

 

      I denne forskrift forstås med:

a) Mobiltelefon: Radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett. 

b) Kjøring: Motorvogn som er i bevegelse. 

c) Bruk av mobiltelefon: Enhver bruk, herunder all betjening av mobiltelefonens tastatur, samtale, mottak av anrop, mottak eller sending av melding eller tekst.

Lenke til kommentar

Dvs at jeg har lov å skrive meldinger så lenge mobilen er i holderen. Får skaffe meg en ny nå som jeg har skiftet mobil.. Er det noen som vet om magnetholder er bra nok? Mener jeg så noe om det for en stund siden, at det var litt uklart om det kvalifiserte til forsvarlig montert.

Lenke til kommentar

Jeg tror og håper min mobil ikke bruker magnetbånd for å lagre data, så det er nok helt trygt. Mobilen i seg selv kan være ødeleggende for den type lagringsmedier. Det er for eksempel ikke lurt å ha mobilen i samme lomme som kort med magnetstripe.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...