Gå til innhold

Avgiftssjokk i Sverige utsatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, sånn det skal være. Gi harddiskprodusentene hele markedet. Press ut plateprodusentene. Selg spillerne uten harddisk så folk kan sette i selv og gi f.

 

Hva med å tilpasse seg markedet istedenfor å "tvinge" markedet til å endre seg. Demokrati? :w00t:

Lenke til kommentar

Sverige har jo fordelen av å kunne kjøpe ting ifra EU, uten å måtte betale moms for det.

Tipper at det kommer å dukke opp en og annen butikk i utlandet, som kommer til å rette seg til svenske forbrukere.. Dette finnes vel forsåvidt allerede, men det kommer til å ta helt av.

Hadde vi vært med i EU, hadde jeg satt opp en sjappe med en gang ;)

Lenke til kommentar

Begynner å se meg grundig lei av at folk enda ikke har kontroll på begrepene...

At skrotaviser som itavisen og digi er nikkedukker for musikk/film-bransjen er ille nok, men hw.no??

Hva med å banke denne enkle kunnskapen inn i hw.no's artikkelforfattere?

Dette har da ingen ting med piratkopiering å gjøre!!

Endret av Bro2
Lenke til kommentar
mens MP3-spillere blir belastet med 0,4 øre per megabyte. En 1 MB flash-spiller vil da bli cirka fire kroner dyrere

Her er det noe som er feil. Jeg tror det skal vel stå "En 1 GB flash...." i atikelen. Det er vel ingen som har hørt om noen flashspiller med 1 MB så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Syke greier. Ser ikke akkurat logikken i å innføre denne avgiften.

 

Mvh

MajorP

Nei, det er ikke logikk. Det er politikk!

 

Dersom det er avgift på blanke DVD'er som skal betale for musikk / film, er det da fullt lovlig å "piratkopiere"? En har jo betalt for det på forhånd! En kan da ikke forlange at noen skal betale for en vare de ikke får?

 

Hva med en egen avgift på sko? Mange sko blir jo benyttet i forbindelse med ran?

Lenke til kommentar
Dersom det er avgift på blanke DVD'er som skal betale for musikk / film, er det da fullt lovlig å "piratkopiere"? En har jo betalt for det på forhånd!

Det hadde vært svært interessant å sett utfallet av en rettsak mot noen som hadde dvd'er (som er kjøpt inkl "avgift for piratkopiering") fulle av piratkopierte saker. Brukeren har jo "egentlig" betalt for varen via avgiften på dvd'en, om en strekker det langt nok.

Lenke til kommentar

Ya, da gir Sverige som første demokrati i verden private rett til å kreve skatter. Nå skal platebransjen selv få lov til å dra inn skatt fra produkter de ikke har noenting med, de drar inn skatt fra produkter som ofte brukes til formål som ikke har noenting med dem å gjøre!

 

Kalte jeg nettopp Sverige et demokrati? Oh, beklager, gammel vane. Politiske systemer som gir private rett til å kreve inn skatt, kalles ikke demokrati, de er føydale.

 

Sverige, europas eneste FØYDALSTAT.

Lenke til kommentar

Anders81: Nå var vel ikke planen at avgiften (skatten) skulle gå til private, men til den svenske stat. Så vidt jeg vet er det ingen vidreføring av disse pengene fra den svenske stat til private aktører.

 

Om bare folk kunne spist litt "sannhetsserum" og sagt ting rett ut :roll:

 

Musikkbransjen: "Åhh.. Stakkars artister. Det er så synd på dem fordi vi taper penger fordi vi driver med en distribusjonsmetode som har gått ut på dato, staten må gjøre noe mot folket som tar fra oss levebrødet"

Staten: "Så genialt, her har vi ennå en melkeku, da tar vi betalingen som musikkbransjen skulle hatt gjennom en kollektiv straff til folket. En straff som kan relateres til musikkbransjen som "sympati" nok til at vi får det dumme folket til å godta det"

Folket: "For noen blodsugere begge to, dette finner vi oss ikke i. Vi betaler gjerne for å gå på konserter, men å betale dyre dommer for industriell massekopiering og massedistribusjon finner vi oss ikke i, i dataalderens år 2005, når vi kan gjøre jobben selv helt gratis"

Artistene: Vi er ikke helt enige med oss selv, vi tjener jo greit på konserter likevel og svært lite av pengene som musikkbransjen drar inn på våre vegne havner hos oss likevel. Men mye vil ha mer osv.. så det er jo litt kjipt å gå ned i lønn

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Simen1, pengene går rett til det svenske TONO, som distrubierer det videre til artistene og plateselskapene. De største får mest (Britney Spears etc.), de minste (Nisjemusikere) får nesten ingenting.

 

Hadde det enda gått til minstepensjonister eller mindre, fattige musikere hadde det ikke vært så ille.

Endret av Anders81
Lenke til kommentar
Jeg må si jeg reagerte på overskriften! Hva er dette her, VG? Avgiftssjokk?

 

Ærlig talt, litt mindre sensasjonaktig agurknyttliknende tabloidoverskrifter, takk!

Heilt enig. La HW.no være fritt for tabloidoverskrifter. Men det som fekk meg til å undres mest ved den overskrifta, var korleis det er mulig å utsette eit sjokk. Eg meiner; veit du at du kjem til å få eit sjokk, så blir du vel neppe sjokkert. Det er da vel ingen, heller ikkje i Sverige, som går å venter på å bli sjokkerte av at eit politisk vedtak får følger. Og hvertfall ingen som tenker: "Blei prisaukinga utsatt? Javel, da får eg vente til høsten med å bli sjokkert".

Lenke til kommentar
Men det som fekk meg til å undres mest ved den overskrifta, var korleis det er mulig å utsette eit sjokk. Eg meiner; veit du at du kjem til å få eit sjokk, så blir du vel neppe sjokkert.

Om de skrev "sjokkavgift" i stedet for "avgiftssjokk", så hadde det løst denne saken... ;)

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...