Gå til innhold

To ganger 5.1-lyd fra Logitech


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gratulerer! Nok en knallbra test av lydrelaterte produkter :thumbup:

 

Jeg skulle gjerne likt å vite hvordan 530-settet stiller opp mot mitt ganske så gamle 4.1-sett, men den sammenligningen får jeg nok aldri hvis jeg ikke gjør den selv ;) Settet mitt kostet omentrent det samme for 5 år siden som 530 gjør nå, og da lurer jeg på hvor stor utviklingen for denne prisklassen har vært på de siste 5 årene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Maks (RMS) utgangseffekt (total): 1010 Watt

 

HOHO... "helt sant".. :)

sikkert 200 VA trafo, men...

 

Og at de oppgir sub-kassene til ned til 33 Hz, det er jo som å tro på julenissen (så sant det ikke oppgis ved +/- 18 dB ellerno)... Alt for små kasser og elementer til det..

[skrytemode]

Min sub går ned til 25 Hz (-3dB).

[/skrytemode]

 

Tåler seriøst ikke lyden i slike anlegg :cry: Jeg opplever lyden i slike, som lite dynamisk og med utrolig dårlig gjengivelse av høyfrekvente toner, som er med på å skape dynamikk.

 

Nå ser jeg langt bort i fra pris da, så i forhold til prisen, er det vel et greit kjøp begge to.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Maroder_s: Denne testen kom akkurat tidsnok. Sitter og vurdert hvilke av de settene jeg skal kjøpe :)

 

Men ivertfall; hva er 60% av maks volum?

Det sier meg ingenting. Vet det kan være vanskelig å få gitt en konkret beskrivelse av hvor høyt det er.

Virker som om x-530 kom best ut lydmessig ved avspilling av metall, og det er noe av det eneste jeg hører på. Men jeg liker å spille høy musikk, men vet ikke om det jeg har er høyt, da jeg har sensitiv hørsel og oppfatter mye som høyt, hvor andre syns det er lavt.

 

Men sånn enkelt; kunne du anbefale x-530 til en som liker å spille høy metall? For film er det lite av. Eneste jeg ser av serier er Naruto, og spiller cs en gang i blandt. Der stiller jeg ikke spesielt store krav, da jeg egentelig er fornøyd med mine simple 100 kroners 2.0-høytalere.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske kritisk når det gjelder lyd og jeg har slaktet Z5500 totalt når det gjelder musikk. Men kanskje ikke så rart når jeg har noe som koster 10ganger mer? Og det låter også 10ganger bedre :p

 

Men.. mål settet med en dbmåler og finn hvor høyt de egentlig spiller! La oss se frekvensgangen! Vi vil se hvor stor forvrengningen er! Jeg forventer ikke at dette blir målt i et ekkofritt rom ,men roomgain er faktorer som burde nevnes..

 

Ganske midt på treet dette.

Lenke til kommentar

Savner mer info om rommet (som CFD sier)

Mer testing av film (HALLO, EN scene fra EN film er IKKE nok...)

xover frekvens (delefrekvens) på settene. For diskanten gir vel både mellomtone og diskant. Dette tar vel mye av skylda for den dårlige mellomtone gjengivelsen... :roll:

 

Det du sier om at 10.000 Hz ikke er noe problem for slike sett å gjengi er en sannhet med modifikasjoner. De klarer å spille tonen, ja... Men jo høyere frekvensen går jo vanskeligere er det å få membranet til å holde sin form (eller noe slikt) - og høyttaler produsenter søker stadig etter stivere materialer for å kjøre de høyeste frekvensene. B&W har faktisk DIAMANT membraner i sin nye toppserie!

Lenke til kommentar

Mange her som svarer for å skryte av sine større anlegg. Har selv ett dyrere anlegg, men det brukes kun til hjemmekino. Det vil aldri Z-5500 være noe bra, den gir ikke stor nok lyd.

 

Men som PC høytallere er de meget bra, og du trenger ikke mer lyd i spill en det disse gjør. Film skal aldri ses på en PCskjerm, så sant den ikke 30"+

 

 

Når de nevner at de spiller på 60% av maks effekt, så er det hvor enheten indikerer hvor den er i forhold til stoppe stedet. Når jeg bruker analog tilkopling, så er 30% på Z-5500 mer enn høyt nok. 60% vil være overdøvende høyt. Men sannheten om disse prosentene er ikke helt riktig, mange anlegg vil gi høyere lyd når du skrur oppover på hjulet, men veldig mange forsterkere vil ha ett dødpunkt der du kan skru videre, men lyden ikke bli særlig høyere, før du når de siste få prosentene.

 

Men jeg syntes at 60% av maks er en god indikator på hvor høyt det spiller, bare les hva han sier skjer i resten av rommet. Er ikke det høyt nok for deg, så må man nok ha høreapperater.

Lenke til kommentar

Man kan jo ikke forvente seg heller at et sett til skarve 2,5 lapper skal ha samme lydkvalitet som et sett til 20.000 kroner, de fleste pc-entusiaster får nok mer en bra nok lyd med et sånt sett.

 

Men jeg synnes faktisk at det mangler flere bilder av hele settet i funksjon, hadde vært pent å se hvordan det tar seg ut når det er posisjonert riktig i rommet.

 

Montering

Høyttalerkabler og andre tilkoblingskabler er lange nok, og man får plassert tingene akkurat som man ønsker. På det settet vi hadde til test var kablene til høyttalerne fastmontert på høyttalerne, men Logitech har opplyst at disse leveres løst i settene som selges i dag.

 

Sier meg svært lite om selve monteringen, det burde nevnes klart om :

*Settet kan monteres med skruer i vegg.

*Om det følger med stativ/stang som satelittene kan monteres i.

*Andre monteringsmuligheter.

Lenke til kommentar
Men sånn enkelt; kunne du anbefale x-530 til en som liker å spille høy metall?

 

De spiller bedre enn 100-kroners 2.0, ja.

Nå er vel ikke metall den musikken med de klareste tonene, så om det vrenger litt på høyt volum er ikke så nøye :p

 

Til musikk ved PC'en er 530 mer enn bra nok for meg.

 

Du skriver i testen at Z5500 ikke leverer helt i mellomtonebassen, men hvordan ville dette fungere med litt equalizing og justering?

Det er ganske typisk for slike sett, for sub'en brummer dypt og diskantene hyler høyt. De settene med dyp lyd i sub'en mangler ofte høytalere til å takle frekvensområdet i mellomtonebassen. Å tyne frem disse frekvensene med equalizer'n blir skjeldent pent...

Lenke til kommentar

Fin test! :)

 

Vel må si at det frister å bytte ut mitt gamle Creative 5100... syns jeg bør ha noe bedre når jeg fløtter til leiligheta på Gjøvik..!

 

Men har jo svid av over 40k på mitt annlegg her hjemme da, men det er jo da ganske ganske stort, å vil ta hele data rommet mitt.

Passer best i hjemmekino rommet :p

 

Er det ledning eller trådløs overføring på høytallerene på Z-5500? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...