Gå til innhold

Svakt salg av dobbelkjerner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på om ikke denne "målsettingen" er et spill for galleriet. Dobbeltkjerner er ganske mye dyrere å lage enn enkeltkjerner, og dermed uøkomimisk særlig siden prisen er såpass lav. Jeg tror at både Intel og AMD ønsker å holde prisene oppe og/eller tilgangen nede inntil de har gode yields på 65nm-prosessen. Først da blir de billig nok å produsere til at det gir noen økonomisk mening i å øke tilgangen og/eller senke prisene. Hele poenget med dobbeltkjerner på 90nm er vel mest en diger PR-kampanje og kamp om den hellige ytelsetronen.

 

Edit: Sleivfeil.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Noen som har fulgt med på Toms Hardware Stresstest? Her grisebanker Amd Intel I enkelt applikasjoner mens Intel derimot ,takket være støtte for HT i Pentium 840 EE, har en klar ledelse når det gjelder multitasking pga HT.

 

Er for øvrig helt enig med simen1 angående salget.

 

Edit : Leif was shoot to death.

 

Edit 2: Simen1 was shoot also in the foot because of his big Blunder!

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Få ønsker vel en "liksom" dobbelkjerne cpu

Pentium D har en "liksom" dobbelkjerne?

Så vidt jeg vet er denne og regnes like dobbel som enhver fra AMD i samme klasse.

Riktig nok har jeg sett en del mas om denne broen hos AMD-CPU-ene, men det er vel like dual core uten.

 

Rett meg gjerne hvis jeg har feil.

Endret av LarsM
Lenke til kommentar
Få ønsker vel en "liksom" dobbelkjerne cpu

Pentium D har en "liksom" dobbelkjerne?

Så vidt jeg vet er denne og regnes like dobbel som enhver fra AMD i samme klasse.

Riktig nok har jeg sett en del mas om denne broen hos AMD-CPU-ene, men det er vel like dual core uten.

 

Rett meg gjerne hvis jeg har feil.

Joda, det er jo også det. Jeg satte det kanskje litt på spissen. Men faktumet er at AMD sin løsning er en bedre dobbelkjerne løsning. Hos Intel så deler jo prosessoren cache`n mellom kjernene, mens AMD har egen dedikert cache til hver kjerne, derav ingen flaskehals.

Lenke til kommentar
Noen som har fulgt med på Toms Hardware Stresstest? Her grisebanker Amd Intel I enkelt applikasjoner mens Intel derimot ,takket være støtte for HT i Pentium 840 EE, har en klar ledelse når det gjelder multitasking pga HT.

 

Er for øvrig helt enig med simen1 angående salget.

 

Edit : Leif was shoot to death.

Ja jeg så endel på den stresstesten... Intel måtte reboote hele tiden mens AMD var dønn stabil.

 

njaal

Lenke til kommentar
Få ønsker vel en "liksom" dobbelkjerne cpu

Pentium D har en "liksom" dobbelkjerne?

Så vidt jeg vet er denne og regnes like dobbel som enhver fra AMD i samme klasse.

Riktig nok har jeg sett en del mas om denne broen hos AMD-CPU-ene, men det er vel like dual core uten.

 

Rett meg gjerne hvis jeg har feil.

Intel sin er vel bare 2 cPU'er bolta til samme chip? "liksom" dualcpu :p (hvis man virkelig skal pirke på det)

 

Tror personlig mye av det har med at Intel aldri klarer å levere produkter som man kan bruke i mer enn 5mnd før man må kjøpe nytt (tenker da på Hovedkort/chipset... )

 

Hvis man "nettopp" har kjøpt LGA HK er det sikkert mange som er lite lystne på å kjøpe nytt allerede. For prisene på CPU'ene til Intel er mye mer fornuftige enn AMD sine i øyeblikket...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Pentium D har en "liksom" dobbelkjerne?

Så vidt jeg vet er denne og regnes like dobbel som enhver fra AMD i samme klasse.

Riktig nok har jeg sett en del mas om denne broen hos AMD-CPU-ene, men det er vel like dual core uten.

 

Rett meg gjerne hvis jeg har feil.

Du har rett. Er bare Hector som er litt grinete. ;)

Lenke til kommentar

AMD har bedre dobbeltkjerner iflg SEG SELV ja. Hadde vært litt rart om AMD hadde sagt "Ja Intel har gode dualcore men tror våre er litt bedre"? Tror du de som sitter på markedsavdelinga på AMD vet mer om Intels arkitektur enn Intels egne ingeniører og omvendt?

 

Hvis man påstår at Intelene er bare peisa sammen uten særlig mål og mening bør man iallfall ha en god forklaring på hvorfor de slår X2 på noen områder. Dårlig gjort av både Intel og AMD å snakke dritt om konkurrenten istedet for å konsentrere seg om sine egne produkter.

 

Noen som har sjekka testen av dual-cpu arbeidsstasjoner på HW.no idag? Artig at hvis man sier at PentiumD ikke er ekte dualcore så sier man egentlig at en pentiumD er samme som dual Xeon. Så kan man lure på hvordan dual Xeon klarer å slå en Dual dualcore-Opteron som er såpass mye bedre enn X2 og burde yte mer som et Xeon-system med FIRE cpu'er? DA vil jeg ha en fake dualcore istedet. AMD er bra på spill, det skal de ha all ære for, men at en "dual-dual" opteron også skal utmerke seg mest på spill tror jeg ikke er overbevisende for bedriftsmarkedet..

 

Fikk DDR2 ram idag, som jeg ikke kan bruke til noe som helst enda, men er ett skritt nærmere Pentium D! De skal iallfall få solgt EN Dual i 3.kvartal :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...