Gå til innhold

Roland Edirol UA-25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så gåy å se tester av nisje-hardware. Dette var interresant.

 

Jeg synes det var litt skuffende å se at de ikke brukte USB2.0 High speed da dette er både enkelt og billig å implementere fremfor USB1.1/USB2.0 Full speed.

 

Det var også interresant å se at de tre kablene av svært forskjellige kvalitet oppførte seg relativt likt, bortsett fra i crosstalk-testen.

 

Med såpass høye samplingsrater som moderne lydkort kan gi på inngangene så kan det kanskje være godt nok som hobby-ocilloscop for mange. (Det eneste man trenger er passende spenningsdelere og programvare) Interresant!

Lenke til kommentar

En liten feil i artikkelen, det står at 24 bit tilsier 100dB dybamisk område?? Dette stemmer absolutt ikke. 24 bit kan gi et teoretisk dynamisk område på: 10*log(2^24)=144.5dB. Nå er det ikke noen konvertere som er så bra da, de beste man har ligger på i underkant av 125dB.

 

Og til Simen1, HighSpeed USB er ikke enkelt og billig framfor FullSpeed. Det eksisterer mange "dedicated" ICer spessiellt for fullspeed USB Audio. Å benytte en slik ferdig løsning er ekstremt mye rimeligere enn å utvikle en egen IC. Det er enda ikke kommet noen ICer for HighSpeed USB Audio. Fullspeed USB kan også lett legges inn på en ikke så dyr FPGA så man har mulighet for en rimelig løsning der også, HighSpeed krever allt for mye plass på en FPGA til å være kosteffektivt. Creative har nok laget en egen IC for HighSpeed USB audio, men den selges ikke til andre enn dem selv, samtidig som den kanskje ikke er særlig egnet for proffesjonell lyd.

 

Et annet problem ligger hos MS som ikke har fått lagt til støtte for HigSpeed USB Audio i sin standarddriver, dette krever at også at det lages en egen driver, dette er nok en av grunnen til at IC produsenter som TI og Philips ikke har kommet med noen HighSpeed USB Audio løsninger enda.

 

Grunnen til at jeg kommenterer dett er at jeg driver å utvikler et HighSpeed USB lydkort, å jeg kan absolutt bekrefte at det ikke er enkelt. Jeg er ikke noen driver programmerer så jeg ønsker å bruke standarddrivere noe som har gitt meg store problemer, windows har 0 support. Linux hadde support med en del feil, men det begynner nå å bli bra i Linux (etter at jeg maste litt på driver utviklere for

Linux audiodriverene (alsa)).

Lenke til kommentar
En liten feil i artikkelen, det står at 24 bit tilsier 100dB dybamisk område?? Dette stemmer absolutt ikke. 24 bit kan gi et teoretisk dynamisk område på: 10*log(2^24)=144.5dB.  Nå er det ikke noen konvertere som er så bra da, de beste man har ligger på i underkant av 125dB.

 

Dette stemmer, fjernet den setningen nå. Den ville bare stemt hvis målingene var gjort med 16-bits-lyd. Angående spørsmål om hw.no vil teste lignende produkter senere, så er dette sannsynlig, spesielt siden interessen for denne typen artikler så ut til å være stor.

Lenke til kommentar

En fin og utfyllende test!

 

Jeg gleder meg til flere av samme sort fremover, og synes det er på høy tid at hardware.no begynner å teste denne typen hardware. Prisene på disse produktene har falt dramatisk de siste årene, samtidig som kvaliteten har gått opp, så flere og flere får øynene opp for mulighetene man har til diverse halvprofesjonelt studioarbeid, selv om man ikke har allverdens midler å rutte med. Hardware.no har alt å vinne på å forsyne oss med slike tester, og det ser ut som om de har forstått..

 

Jeg løfter mine tre tomler for flere tester av lydutstyr! :thumbup:

Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker så er Edirol UA-25 en ganske "gammel" enhet, og det er derfor ikke rart at den ikke støtter usb2, det er heller ikke et stort behov for lydkort med så få kanaler forsåvidt.

 

Ny enhet med usb2 high speed og 192Khz sample rate fra Edirol:

http://www.edirol.com/products/info/ua101.html

 

eller firewire og 192khz:

http://www.edirol.com/products/info/fa66.html

 

Prisen blir jo også deretter ettersom dette er vesentlig oppdaterte produkter

Lenke til kommentar
Såvidt jeg husker så er Edirol UA-25 en ganske "gammel" enhet, og det er derfor ikke rart at den ikke støtter usb2, det er heller ikke et stort behov for lydkort med så få kanaler forsåvidt.

 

Ny enhet med usb2 high speed og 192Khz sample rate fra Edirol:

http://www.edirol.com/products/info/ua101.html

 

eller firewire og 192khz:

http://www.edirol.com/products/info/fa66.html

 

Prisen blir jo også deretter ettersom dette er vesentlig oppdaterte produkter

UA-25 ble lansert i fjor. De nye enhetene du lenker til har også en ulempe i forhold til UA-25, nemlig at de _krever_ ekstern strømkilde.

 

Man taper mobilitet på slikt.

Lenke til kommentar

Interessant test, som også belyser noen av svakhetene til USB-baserte lydkortløsninger. En kompis har valgt en PCMCIA-basert løsning (EMU 1616) for mobile opptak og er meget fornøyd med både stabilitet og lyd.

 

Ser at testobjektet koster 2055 på Procom, samtidig som de har kampanje på Mackie Spike til 2950... Edirolen virker ikke spesielt rimelig da :no:

Endret av jon67
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har en UA-25, som jeg bruker stort sett til å spille av musikk og inn i BeyerDynamic DT831 (headset-forsterkeren er av brukbar kvalitet). Dette låter aldeles nydelig.

 

Ang. 96 kHz-problematikken, så kjører jeg kortet på 96 kHz til vanlig når jeg hører på musikk (ikke at det er vits i, jeg kan ikke påstå å høre forskjell, men det fungerer fint), og så penser jeg den over på 48 kHz når jeg trenger full-duplex.

 

Det som gjør denne boksen ekstra kul er jo muligheten til å kunne sitte HVOR SOM HELST, med laptop som eneste strømkilde. Ulempen igjen er at den ikke kan fungere som standalone DAC/ADC.

 

Men alt i alt, deilig lyd som holder lenge for meg, den funker på linux, den tåler masse bank, og har det jeg trenger av inn/ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...