Gå til innhold

Piratkopiering er normalt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Piratkopiering er nok et samfunsfenomen som blir sett på som for eksempel Robin Hood og hans glade menn, stjeler fra de rike og gir til de som trenger det.

 

Personlig så synnes jeg ikke Piratkopiering er ille, hadde jeg vært rik så hadde jeg sikkert kjøpt alt av programvare jeg bruker, men tatt i betraktning at noen programmer kun brukes for å kunne lese en fil 1 gang and that's it så blir det jo litt feil å bruke flere tusen kroner på det.

 

Kjøper programvare etter bruksmønster, daglig programvare som brukes hele tiden (os, hjelpeprogrammer, photoredigering) står høyest på listen og kjøpes inn etter som man får råd til det, når det gjelder spill og musikk så kjøper man de man liker.

Lenke til kommentar

Piratkopiering tror jeg i en viss grad også er positivt for programvareutviklerene. Men da er det snakk piratkopiering i vid betydning, det vil si all kopiering foretatt fra et medium eller en annen kilde (f.eks fil) uten opphavers tillatelse.

 

Det finnes mange dyre applikasjoner som ungdom ikke har råd til, men de lærer seg å bruke programmet. Hvis da den samme personen starter i et selskap så kanskje den personen da vil anbefale programmet fordi han eller hun har erfaring med det fra før. Dessuten er det en del som ønsker seg sertifiseringer innen for programvaren de bruker.

 

Samme har vi i video og musikk bransjen. Det er meninger om at bransjen faktisk tjener penger på fildeling fordi man kanskje hører en sang som man vil ha som orginal.

 

En annen ting er jo det faktum at ting blir slitt og man må ta backup for å bevare sine filmer. Barn og dvder er ikke en helt ideel kombinasjon, da synes jeg det er bedre at man tar en kopi av dvden.

 

Men jeg er imot organisert kopiering der bakmennene tjener store penger på dette (slik som det er i polen f.eks). Jeg har aldri kjøpt piratprogramvare eller musikk\ video og kommer aldri til å gjøre det.

 

Til sist vil jeg også si at mye er bransjens feil også, man er rett og slett for trege med å utnytte mulighetene. Istedenfor saksøker man alle og enhver og lager et slags fiendebilde mot seg selv. Dette vil igjen slå tilbake, ingen vil kjøpe noe av noen som oppfører seg som ræver (Hvis man opplever dårlig kundebehandling et sted, er sjangsen liten for at man handler der igjen.

 

Apple med Itunes har forstått det, i følge digi.no så er det flere som bruker iTunes enn fildelingsprogrammer. Jeg tar dette med en klype salt, men synes det er artig å se at legitime forsøk som iTunes vinner fram. eneste minus er at slike ting sjelden blir utviklet til andre OS enn win og Mac (eks. filmweb.no, nrk nettweb, iTunes etc) selv om det finnes brukere av annet OS.

 

Kilde: http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1306324 :)

Lenke til kommentar

Mange jeg kjenner ser på piratkopiéring som helt OK, men det gjør ikke jeg. Jeg har valgt å stille som nøytral.

 

Men jeg mener at piratkopiéring ofte er positivt for plate- og programvarebransjen. Jeg tror at de fleste som laster ned piratkopiérte filmer (o.l), kjøper det om de selv liker det. Eksempel: Nå som den nyeste Star Wars-filmen ble piratkopiért, så tror jeg at 99% av Star Wars-fans som lastet den ned likevel vil kjøpe den, ja kanskje enda flere enn hvis filmen ikke hadde blitt piratkopiért. Jeg tror ikke at det er mange av dem som pryder DVD-hyllene sine med ulovlig materiale. På samme måte tror jeg at mange laster ned piratkopiérte spill og programmer fordi demoversjonene ikke alltid er overbevisende nok. Så jeg tror at bansjene faktisk tjener på dette. Jeg oppfordrer IKKE til piratkopiéring.

Lenke til kommentar
I mange land er mange typer piratkopiering også lovlig.

Kan det egentlig kalles piratkopiering hvis det er snakk om lovlig kopiering?

 

(F.eks vil noen sikkert definere bakup som en form for piratkopi, mens andre vil definere backup som lovlig kopiering og en selvfølgelge at man skal få lov til)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...