Gå til innhold

TEST: AOpen i915GMm-HFS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Native S-ATA på det kortet, trenger ingen disketter...

Jeg har native S-ATA, og jeg må ha drivere...

(Var dette med "bastante og feilaktige påstander" da... ;))

 

Men ser at det er FDD likevel ja...

På min Mini-ITX har jeg ikke FDD kontakt, men det er støtte for USB diskettstasjon i BIOS og oppstart. Det finnes alltid muligheter.

 

Må si det ikke var så pent med alle de pinnene nederst på hovedkortet.

Lenke til kommentar
Slike hovedkort blir jo rimelig poengløst å kjøpe når man har Asus CT-479 sokkel 478-adapter som gjør at man kan stappe en Pentium-M ned i et skikkelig P4-hovedkort i stedet.  Det gir både bedre ytelse, pris og funksjonalitet.

Ikke dumt, men PCI-express blir en mangel for noen.

Da har mann ASUS P4GD1 basert på I915 brikkesettet.

Lenke til kommentar
Slike hovedkort blir jo rimelig poengløst å kjøpe når man har Asus CT-479 sokkel 478-adapter som gjør at man kan stappe en Pentium-M ned i et skikkelig P4-hovedkort i stedet.  Det gir både bedre ytelse, pris og funksjonalitet.

Ikke dumt, men PCI-express blir en mangel for noen.

Da har mann ASUS P4GD1 basert på I915 brikkesettet.

Ja, samt Asus P4GPL-X som er basert på Intel 915PL-brikkesettet.

Lenke til kommentar
Native S-ATA på det kortet, trenger ingen disketter...

Jeg har native S-ATA, og jeg må ha drivere...

(Var dette med "bastante og feilaktige påstander" da... ;))

 

Men ser at det er FDD likevel ja...

Ingen hovedkort med Intel chipset og "native" sata trenger ekstra sata drivere til XP. Derfor har dette aldri vært noe problem. Blir ofte litt kluss når AMD og Intel folk diskuterer sata og drivere :)

 

De kunne vell slengt med en tv-ut med støtte for rgb når de først var igang. Så slipper man å mekke/kjøpe en egen vga->scart overgang. Kortet er jo dyrt nok fra før...

Endret av mar
Lenke til kommentar

At kortet krever dyr prosessor er vel ikke helt rett? Man kan jo putte i en Celeron-M, og de er jo ikke så alt for dyre (finner de ikke i prisguiden, men 1,3GHz-modellen koster 750,- hos Netshop. Greit nok ytelsen ikke blir så fantastisk, men det kreves ikke dyr prosessor.

Lenke til kommentar

DDR vs. DDR2

 

Min verdict:

+ Lavt strømforbruk

+ Forbered til HDTV (DVI og HDTV)

+ Dual PCIe GigE porter

- pris

- dårlig overklokker

 

edit: ok!

Nostradamus Skrevet 20/06/2005 : 21:59

  Bofur: Det forfatter mener er at ved bruk av vanlig DDR støttes ikke dual channel. Man må bruke DDR2 for å kunne bruke dual channel

Endret av Bofur
Lenke til kommentar
Native S-ATA på det kortet, trenger ingen disketter...

Jeg har native S-ATA, og jeg må ha drivere...

(Var dette med "bastante og feilaktige påstander" da... ;))

 

Men ser at det er FDD likevel ja...

Ingen hovedkort med Intel chipset og "native" sata trenger ekstra sata drivere til XP. Derfor har dette aldri vært noe problem. Blir ofte litt kluss når AMD og Intel folk diskuterer sata og drivere :)

Nå produserer ikke AMD brikkesett (vanligvis i hvertfall) så det må i så fall bli Intel mot brikkesettprodusentene (Nvidia, ATi, Via, SiS ++). Jeg tror de fleste av disse har brikkesett som ikke krever drivere får å legge inn OS på S-ATA disker. Jeg har selv et 6 mnd gammelt hovedkort med ATi RS480 brikkesett og det trenger ikke drivere. Det gjør heller ikke Nvidias brikkesett (Nfroce 3-serien og 4-serien). Via og Sis ++ har jeg ikke undersøkt, men det er mulig de heller ikke trenger drivere.

 

En annen ting er når man skal legge inn OS på disker som står i Raid. Da må man ha drivere uansett om det er P-ATA eller S-ATA og om det er Nvidia, ATi, Intel eller andre produsenter av diskkontrollerne.

 

De kunne vell slengt med en tv-ut med støtte for rgb når de først var igang. Så slipper man å mekke/kjøpe en egen vga->scart overgang. Kortet er jo dyrt nok fra før...

Enig! En HTPC bør ha TV-utgang. (Hvis ikke så MÅ man jo enten ha en TV som takler D-dub eller DVI, eller få tak i en adapter.) PS. Lurer på om de to skjermutgangene kan brukes samtidig (dual-skjerm) eller om de bare går på samme signalutgang?

Lenke til kommentar

Hmm.. Det var jo overraskende små forskjeller i benchmarkene på enkelkanal DDR-333 (2,5-3-3) og dobbelkanal DDR2-533 (4-4-4):

 

Teoretisk båndbredde: 2666 MB/s vs. 8533 MB/s (3,2 ganger bedre for DDR2)

Målt båndbredde i SiSoft sandra: 2513 MB/s vs. 3060 MB/s (1,22 ganger bedre for DDR2)

 

Dette var overraskende. Selv den trege FSB'en på teoretiske 4266 MB/s skulle klare langt bedre enn dette. DDR-minnet yter omentrent som forventet men DDR2-minnet yter langt under det jeg forventet. Jeg lurer nesten på om det er noe galt med testoppsettet. F.eks at dobbelkanal er deaktivert og minnet er underklokket til DDR2-400 (og at bios viser feil verdi slik at de ikke har oppdaget det).

 

Teoretisk Latency: 15ns vs. 15ns

Målt latency i Sciencemark 2.0: Ca det samme (DDR2 har et ørlite forsprang forran DDR)

 

Latencyen var omentrent som forventet (Jeg ville forventet at DDR skulle ha et lite forsprang over DDR2 og ikke omvendt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...