Gå til innhold

Samsung lanserer raske spillskjermer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

siterer meg selv:

 

Hva er bra responstid?

Først regner vi ut (teoretisk) hvor mange bilder i sekundet skjermen er i stand til å vise. Formelen er enkel: Vi tar ett sekund (1000 ms) og deler med responstiden (12 ms) og ganger svaret med 2 (dette fordi den har både "rise and fall" i responstiden). Teoretisk vil dette gi 166,666 bilder i sekundet. Og siden vi snakker om at bare deler av responstiden benyttes, kan den i teorien være enda høyere!

 

Men nå over til det virkelig morsomme:

 

Alle skjermer har en horisontal og vertikal frekvens (Hz er alltid maks oppfriskningsrate, altså maksimalt av hvor mange bilder pr sekund skjermen kan vise).

 

En tilfeldig valgt skjerm har:

 

 

Horizontal Frequency (max): 81 kHz

 

Vertical Frequency (max): 76 Hz

Og her er poenget:

 

Denne skjermen er kun i stand til å vise 76 bilder i sekundet! Derfor er det ikke vits for deg som bruker å ha skjermkortet på mer enn 75 Hz, da skjermen ikke er i stand til å vise mer. Vi kan da opplyse om at skjermer med responstid på 25 ms teoretisk er i stand til å vise 80 bilder i sekundet, om man ser bort ifra "vertical frequency".

Lenke til kommentar

For noen jalla-spesifikasjoner. Jeg har ingen tro på at de 4ms er målt på samme måte som f.eks high-end skjermer med 16-25ms.

 

Responstiden skal liksom være tiden det tar å skifte fra en farge til en annen og at fargen deretter skal bli holdt konstant, men det er vel så langt unna sannheten man kommer. Normalt tar det vel 25-50ms før fargen begynner å bli nogenlunde nøyaktig korrekt.

Lenke til kommentar

Vel millisekunder sier nada, en god skjerm er en skjerm med et godt panel. Hadde en liten test hjemme med en apple 23" på 16ms og en samsung på 10ms. Samsungen sin var mye dårligere når vi spilte FPS spill at forskjellen var så stor var en bombe, og at det ikke gikk i samsung sin favør var også en overaskelse.

 

millisekund reset er like idiotisk som MHZ reset.

Lenke til kommentar
Ganske irritérende at LCD-skjermer har en "fast" oppløsning.

Jeg synes også det er en ulempe at man ikke kan justere størrelsen på grafikken i windows trinnløst. Knapper, menyer, musepeker osv. har en fast oppløsning i antall pixler og er ikke justerbar hvis man hypotetisk sett skulle brukt en skjerm på 15" og 2048x1536 eller en 32" med 640x480 (typisk TV).

Lenke til kommentar
Ganske irritérende at LCD-skjermer har en "fast" oppløsning.

Jeg synes også det er en ulempe at man ikke kan justere størrelsen på grafikken i windows trinnløst. Knapper, menyer, musepeker osv. har en fast oppløsning i antall pixler og er ikke justerbar hvis man hypotetisk sett skulle brukt en skjerm på 15" og 2048x1536 eller en 32" med 640x480 (typisk TV).

Dette må vel tilpasses i hvert enkelt program, men det hadde egentlig ikke vært noe problem. Det hadde da kanskje vært en idé å lage programmene vektorbasérte på samme måte som flash-animasjoner?

Edit: Skrivefeil.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
For noen jalla-spesifikasjoner. Jeg har ingen tro på at de 4ms er målt på samme måte som f.eks high-end skjermer med 16-25ms.

Uten å ha satt meg inn i denne skjermen vedder jeg en 5,3" floppy (uformatert sådan) på at det er snakk om grå/grå-responstid her, og ikke ISO 13406-metoden for å måle responstid på. Dermed er det null interresse å sammenligne den med andre, dyrere skjermer.

 

Vidre er det et kjent faktum (håper jeg) at TN-baserte skjermer (igjen tipper jeg uten å ha sjekket den opp) er mye raskere i svart/hvitt enn farger, så reell responstid er nok betraktelig høyere.

Lenke til kommentar
Ganske irritérende at LCD-skjermer har en "fast" oppløsning.

Jeg synes også det er en ulempe at man ikke kan justere størrelsen på grafikken i windows trinnløst. Knapper, menyer, musepeker osv. har en fast oppløsning i antall pixler og er ikke justerbar hvis man hypotetisk sett skulle brukt en skjerm på 15" og 2048x1536 eller en 32" med 640x480 (typisk TV).

Ja jeg vet, windows er jall på det, det hadde kanksje fått litt fortgang i å presse opp oppløsningen, folk tror jo nesten at man må ha liten skrift om oppløsninga er høy.

 

AtW

Lenke til kommentar

Uten å ha satt meg inn i denne skjermen vedder jeg en 5,3" floppy (uformatert sådan) på at det er snakk om grå/grå-responstid her, og ikke ISO 13406-metoden for å måle responstid på. Dermed er det null interresse å sammenligne den med andre, dyrere skjermer.

 

Vidre er det et kjent faktum (håper jeg) at TN-baserte skjermer (igjen tipper jeg uten å ha sjekket den opp) er mye raskere i svart/hvitt enn farger, så reell responstid er nok betraktelig høyere.

tror din floppy er ganske så trygg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...