Gå til innhold

Xeon, Itanium med integrert minnekontroller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med FBD fjernes de verste ulempene med integrert minnekontroller. Noen forblir riktignok. Det blir f.eks vanskeligere å tilby RAS fonksjonalitet slik påkrevd i HP Nonstop serverne sammtidig som en skal levere høy pris/ytelse i de lavere segmentene.

 

Tukwila er nå en quad core versjon av Montecito i følge rykteflommen. Altså ikke det trådmonsteret som ble utviklet av alpha ingeniørene. Det var bra de gikk for ferre kjerner. Trådmonstere, også kjent som "idiot convention on a chip", er ikke noen ideell utvikling. Bare spør Amdahl! Noen server miljøer vil imidlertid kunne utnytte de effektivt i noen år til.

 

edit: forøvrig på tide at det begynte å lekke litt CSI info. Skal bli interessant å se hva slags topologi og cache coherency de vil benytte.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Bra av Intel å følge i AMD's fotspor  :thumbup:

ja for all del gi AMD kredit for CSI og FBD de er jo pådriverne for det. errr vent...

 

La meg utdype. Integrering av minnekontrolleren er ikke akkurat noe nytt. Det har vært gjort i flere tiår antageligvis på mange hundre forskjellige design. For alt jeg vet, kan selv Intel ha noen x86 brikker med IMC i embedded markedet ett eller annet sted.

Poenget her er å fjerne alle de negative effektene en får av å integrere minnekontrolleren. Ved bruk av FBD integreres bare halve minnekontrolleren på CPU brikken mens andre halvdel ligger på selve minnemodulene. Dermed behøver en slipper en å ta hensyn til forskjellige DRAM interface. Linken mellom minnekontrolleren på CPU og AMB på minnemodulen er også av en ny type som gjør at båndbredde og kapasitet kan skaleres mye bedre. Den tillater også mye større avstander, noe som er vesentlig i serverdesign hvor det fort blir for trangt til å legge til flere minnemoduler med dagens IMC design.

 

Det er riktignok, som jeg har nevnt tidligere, ikke alle de negative effektene ved IMC som forsvinner ved bruk av FBD. Det gjenstår å se om/hvordan Intel har løst dette. F.eks er det ikke alltid fordel å ha IMC i flerprosessor miljøer da gjennomsnittlig aksesstid kan øke om en ikke har gode nok koblinger imellom dem. Distribuering av minnet generelt er et onde som medfører større differanse mellom real world ytelse og teoretisk ytelse, men er av og til nødvendig. Integrering av minnekontrolleren vil ofte føre til større grad av distribuering.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

AMD kommer også til å støtte FB-DIMM etterhvert, men det viktigste her er likevel integrert minnekontroller og CSI som virker å være Intels svar på HyperTransport. Det ser ut til at Intel iløpet av 2007 vil være i stand til å matche det AMD har i dag, så spørs det om det er godt nok for alt det nye AMD kommer med i tiden fremover:

 

Slide68.jpg

 

AMD sitter altså ikke på gjerdet og venter på Intel som enkelte later til å tro :p

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
fantastisk hvor kjapt AMD ble en sentral del av denne tråden...

Det er ganske naturlig ettersom det er helt opplagt for de aller fleste at Intel med disse nye grepene igjen følger i AMD sine fotspor både mhp. integrering av minnekontroller og mhp. å bytte ut FSB med punkt-til-punkt busser.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Noen som vet om Intel kommer med noe lignende AMDs crossbar-løsning?

vet ikke, men de må nødvendigvis ha noe tilsvarende. Her er det snakk om kobling av flere kjerner I/O linker og en eller flere minnekontrollere per chip. Det kan jo ikke bare ligge løst heller. Ringtopologi internt på chipen har vært nevnt i forbindelse med den tidligere Tukwila chipen.

 

Crossbars generelt sliter litt med å henge med på dagens datarater. Ser det blandt annet på PCIe. Det sies i industrien at x-bar er i catch-up mode. Hvor lang tid det vil ta vet jeg ikke. (finnes også noen eksempler som muligens illustrerer dette i forbindelse med en viss CPU design, men av SNR hensyn dropper vi det.)

Lenke til kommentar
Noen som vet om Intel kommer med noe lignende AMDs crossbar-løsning?

Ja, bare vent på "Montecito" så vil du oppdage at også Intel kan lage skikkelige dobbelkjerne-prosessorer hvis de bare vil. Såvidt jeg vet så skal den ha integrert crossbar til forskjell fra tidligere Itanium2-systemer der den har vært ekstern istedet.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
fantastisk hvor kjapt AMD ble en sentral del av denne tråden...

Det er ganske naturlig ettersom det er ganske opplagt for de aller fleste at Intel med disse nye grepene igjen følger i AMD sine fotspor både mhp. integrering av minnekontroller og mhp. å bytte ut FSB med punkt-til-punkt busser.

Jepp AMD har vært raskere ut enn Intel med å forbedre maskinarkitekturen. Intel på sin side har latt det dra ut noe i lengste laget, men gjør det tilsynelatende riktig når de først gjør det.

 

At Intel følger i AMD sine fotspor er vel å dra det litt langt. Bare fordi du har vært på fjelltur før 1953 betyr ikke at Edmund Hillary gikk i dine forspor...

 

Montecito har ikke x-bar...

post-107-1119011373_thumb.png

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Jepp AMD har vært raskere ut enn Intel med å forbedre maskinarkitekturen. Intel på sin side har latt det dra ut noe i lengste laget, men gjør det tilsynelatende riktig når de først gjør det.

Tja, Intel virker veldig halvhjerta i det meste de har foretatt seg i det siste. Det minner faktisk mye om bilindustrien der det ble veldig mye halvfabrikater etterhvert av tvilsom kvalitet, og som en så fint sa det her forleden:

 

"I'd rather push a Chevy, than drive a Ford!"

 

:D

 

At Intel følger i AMD sine fotspor er vel å dra det litt langt. Bare fordi du har vært på fjelltur før 1953 betyr ikke at Edmund Hillary gikk i dine forspor...

Hehe, du kan få sagt det du :p

 

Hvis ikke AMD har vist Intel veien, så har de i det minste fått de mektige og sidrompa Intel-sjefene opp av stolene sine etter mange år med bare hype og FUD slik at det endelig begynner å skje håndfaste ting også der etterhvert.

 

Montecito har ikke x-bar...

Ok, det må jeg si er svært overraskende og skuffende. Da vil vi nok neppe se rimelige dobbelkjerne Itanium-systemer som yter særlig bra, ettersom denne plattformen også i fremtiden vil være avhengig av dyre brikkesett med ekstern crossbar (ref. HP zx1000).

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Vær greie med hverandre her nå. Temaet er "Xeon, Itanium med integrert minnekontroller", ikke hype, FUd eller sidrompa Intel-sjefer. Heller ikke Ford, Chevy, Edmund Hillary eller annet.

 

Det må være mulig å diskutere føre en diskusjon om Itanium her uten at det skal bli en Intel-AMD sak.

 

Og uansett tema, la personlige slengbemerkninger være.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Som jeg har tideligere sagt ( jeg er så smart :p ) så vil Intel som her sagt i snart både få felles sockel og at det implimenters noen Itanium feat. i Xeon. De vil nok ta igang flere tiltak eks HK der du kan ha 1 Xeon og 1 Itanium.

 

Vel jeg synes forsatt at integrerte minnekontroller ikke er veien å gå, etter det jeg har lest så kan minnehånteringen bli bedre ved gode ekstrene minnekontroller. Men så har jeg ikke akkurat lest så mye om det, men det jeg har lest så er det flere som mener at det er nå såfall flere negative enn posetive sider.

Lenke til kommentar

For all del Anders og Snorre, bare fortsett. En opphetet diskusjon gjør jo alt mer morsomt. Apropos AMD/Intel kom jeg over denne:

http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2444

Så det er rimelig å anta at Intel skjelver ihvertfall bittelitt.

 

Når det gjelder Itanium er det etter det jeg har forstått så mange patenter knyttet til arkitekturen at det effektivt blokkerer andre fra å lage konkurerende CPU'er på samme arkitektur, så egentlig godter det meg litt at Xeon er i ferd med å utkonkurrere Itanium.

Lenke til kommentar
At Intel følger i AMD sine fotspor er vel å dra det litt langt. Bare fordi du har vært på fjelltur før 1953 betyr ikke at Edmund Hillary gikk i dine forspor...

Det er jo et relativt vanlig begrep er det ikke? Ser jo sånne uttrykk hele tiden, "creative følger i apples fotspor og lanserer fargeskjerm på sin mp3-spiller". Det betyr jo ikek at apple fant opp fargeskjermen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Når det gjelder Itanium er det etter det jeg har forstått så mange patenter knyttet til arkitekturen at det effektivt blokkerer andre fra å lage konkurerende CPU'er på samme arkitektur, så egentlig godter det meg litt at Xeon er i ferd med å utkonkurrere Itanium.

I ferd med? Xeon har alltid vært ufattelig mye mer omsatt enn Intalium.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...