Gå til innhold

Mobile dobbelkjerner: Taylor vs. Yonah


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Raptor,15/06/2005 : 12:08]
Yonah ser best ut på flere måter, spesielt om den får 64-bit og kommer først, og begge deler er sannsynlig.

Mener Intel har sagt at Yohah ikke kommer til å få aktivert 64-bit jeg...

Det kan fort endre seg med konkurranse og krav fra markedet/produsenter. Har vel egentlig lært at ingenting er absolutt når det kommer til denne type ting.

 

Om det blir noen hard konkurranse i dette markedet stiller jeg meg litt tvilende til, AMD må nok slite lenge og hardt her, kanskje enda hardere enn de noengang har gjort i desktop markedet. Det bærbare markedet er preget(edit: i enda større grad) av ferdigproduserte datamaskiner og avtaler. Nå viste også en nylig test her på hw.no at AMD fremdeles sliter med å nå samme nivå som Intel på det bærbare markedet, dvs mht ytelse og batterilevetid(muligens brikkesettet sin skyld, men det hjelper AMD lite).

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Prosessoren vil produseres med 90 nm SOI-teknologi, får sokkel S1 og DDR2-667-støtte.

Hva innebærer denne SOI-teknologien?

Jeg leser her ,hos Wikipedia, at den visstnok skal øke ytelsen med omkring 15%.

This process reduces the amount of electrical charge that the transistor has to move during a switching operation, increasing speed (up to 15%) and reducing switching energy (up to 20%) over CMOS-based chips.

Samtidig er det visst dyrer å produsere slike brikker.

SOI chips cost more to produce and are generally used for high-end applications.

Om så er fakta, kan det kanskje ligge litt i kortene at "Taylor" vil bli litt dyrere enn vi er vant til?

Lenke til kommentar
Hvilken sokkel kommer disse cpuene på?

 

: Yonah blir min nye desktop cpu!

"Taylor":

Prosessoren vil produseres med 90 nm SOI-teknologi, får sokkel S1 og DDR2-667-støtte.

 

"Yonah":

Intel kan melde at Yonah vil ha 151,6 millioner transistorer, 667FSB, og Hyper-Threading. Når det gjelder plattform vil den enten komme som BGA479 eller PGA478. Begge kjernene deler bus og L2-cachen.

Fra denne artikkelen.

Endret av LarsM
Lenke til kommentar
SOI chips cost more to produce and are generally used for high-end applications.

Om så er fakta, kan det kanskje ligge litt i kortene at "Taylor" vil bli litt dyrere enn vi er vant til?

Dagens AMD-prosessorer er da også produsert med SOI?

Ja, det stemmer jo. :blush:

Lenke til kommentar

Intel "Yonah" med både delt 2MB cache og 667FSB samt manglende 64-bit støtte lover ikke særlig bra med hensyn på god ytelse akkurat, så jeg regner med at AMD "Taylor" som støtter 64-bit samt integrert DDR2-minnekontroller og 1GHz HyperTransport-buss kommer til å representere en vesentlig bedre løsning ytelsesmessig når alt kommer til alt.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Intel "Yonah" med både delt 2MB cache og 667FSB samt manglende 64-bit støtte lover ikke særlig bra med hensyn på god ytelse akkurat, så jeg regner med at AMD "Taylor" som støtter 64-bit samt integrert DDR2-minnekontroller og 1GHz HyperTransport-buss kommer til å representere en vesentlig bedre løsning ytelsesmessig når alt kommer til alt.

Nå er det ikke sikkert at de kommer til og skippe 64 bit på den cpuen. Desuten, EN av de kjernene er bedre en en A64 på samme frekvens, og det blir nok ikke noe dårligere når man limer på en til. Desuten, når den kommer til og bli brukt i desktop så skulle det vel ikke være noe problem og sette FSB til 800 (200 qvad). 200 FSB vil med en mutiplikator på 13 bli 2.6 GHz. Det kan veld også hende at disse blir levert med ulåst multiplikator.

Lenke til kommentar
Nå er det ikke sikkert at de kommer til og skippe 64 bit på den cpuen. Desuten, EN av de kjernene er bedre en en A64 på samme frekvens, og det blir nok ikke noe dårligere når man limer på en til. Desuten, når den kommer til og bli brukt i desktop så skulle det vel ikke være noe problem og sette FSB til 800 (200 qvad). 200 FSB vil med en mutiplikator på 13 bli 2.6 GHz. Det kan veld også hende at disse blir levert med ulåst multiplikator.

Med en delt cache så vil hver kjerne på "Yonah" utvilsomt yte dårligere enn dagens "Dothan", og med en delt 667FSB så blir faktisk systembåndbredden vesentlig dårligere enn dagens "Dothan" med 533FSB. Hvis hver kjerne på "Yonah" skal yte i nærheten av like bra som "Dothan" så må den ha minst 2MB dedisert cache til hver kjerne samt 1066FSB eller bedre. Jeg tipper at ytelsen på hver kjerne på "Yonah" blir omtrent som en likt klokket "Banias" bare med 333FSB.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...