Gå til innhold

Stadig nærmere WiMax


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I og med at Telenor og netcom skal hive seg på denne bølgen: Blir dette en lisensbasert teknologi for bare ISP'er eller skal det være mulig for vanlige brukere å også gi WiMax-aksess?

 

Men angående de høye hastighetene og den lange rekkevidden: Dette blir vel akkurat som WLAN og ADSL slik at lengre avstand = lavere hastighet?

 

På de virkelig lange avstandene som 50km så må det vel bli ekstremt mye radiostøy og dårlige mottakerforhold dersom ikke signalet enten er usansynlig kraftig i utgangspunktet eller er retningsstyrt?

Lenke til kommentar
Det er neppe helt utenkelig at de største byene får tilgang på teknologien først.

 

Hvorfor det? I de store byene har jo folk allerede tilgang på større hastigheter enn det WiMax vil tilby i praksis. Hastigheten vil jo reduseres kraftig fra de oppskrytte 70Mbit'ene når man tar med avstand til masta, signaler gjennom boligblokker, mange brukere koblet på på én gang.

 

Denne teknologien er jo mye bedre egnet for deler av landet der avstandene er for store til at det lønner seg å bytte sentraler og legge fiber. Eneste fordelen jeg kan se med å etablere seg i byene, må være når klient-"boksen" blir liten nok til at man kan begynne å konkurrere med 3G. Da snakker jeg PCMCIA kort og mindre. Og det er det enda en stund til.

Lenke til kommentar
Det er neppe helt utenkelig at de største byene får tilgang på teknologien først.

 

Hvorfor det? I de store byene har jo folk allerede tilgang på større hastigheter enn det WiMax vil tilby i praksis. Hastigheten vil jo reduseres kraftig fra de oppskrytte 70Mbit'ene når man tar med avstand til masta, signaler gjennom boligblokker, mange brukere koblet på på én gang.

 

Denne teknologien er jo mye bedre egnet for deler av landet der avstandene er for store til at det lønner seg å bytte sentraler og legge fiber. Eneste fordelen jeg kan se med å etablere seg i byene, må være når klient-"boksen" blir liten nok til at man kan begynne å konkurrere med 3G. Da snakker jeg PCMCIA kort og mindre. Og det er det enda en stund til.

Greit å kunne gå ned på den lokale kafèen med laptop'en under armen, for å følge med på internett.

Lenke til kommentar
I og med at Telenor og netcom skal hive seg på denne bølgen: Blir dette en lisensbasert teknologi for bare ISP'er eller skal det være mulig for vanlige brukere å også gi WiMax-aksess?

 

Men angående de høye hastighetene og den lange rekkevidden: Dette blir vel akkurat som WLAN og ADSL slik at lengre avstand = lavere hastighet?

 

På de virkelig lange avstandene som 50km så må det vel bli ekstremt mye radiostøy og dårlige mottakerforhold dersom ikke signalet enten er usansynlig kraftig i utgangspunktet eller er retningsstyrt?

Frekvensbåndene har blitt "auksjonert" bort av post og teletilsynet. Av totalt 150 frekvensblokker har Nextgentel 47, Catch 16. Resten av blokkene er tildelt UPC, Telenor og diverse mindre aktører.

Lenke til kommentar

Det er enkelte leverandører som allerede tester ut den foreløpige WiMAX standarden, jeg er ihvertfall kjent med noen på nordvestlandet som prøver det ut.

 

Det er dog en stor negativ ting med enten 2004 standarden eller det utstyret de bruker. Det er minimum 30 ms latency, og om man da bruker WiMAX som et punkt til punkt forbindelse og så en videre ut til kunder har man 60ms latency.

Lenke til kommentar

Enig i at de største byene ikke er viktigst å bygge ut, men de er selvsagt ut etter å tjene penger og det er der folk bor og man har størst kundegrunnlag.

 

Uansett kan dette være en meget effektiv måte å skaffe alle norske husstander bredbånd på. Hadde vært flott om jeg om noen år kunne dratt på fjelltur hvor jeg har med laptop'en og kan koble meg til nett...

Lenke til kommentar
Greit å kunne gå ned på den lokale kafèen med laptop'en under armen, for å følge med på internett.

Jammen det er jeg helt enig i. WiMax er en glimrende konkurrent til 3G og WiFi-hotspots, når klientkortene blir små nok til å ta med overalt. I dag må man vel bruke en boks som er noe større enn en trådløs ruter. Og som trenger strøm fra veggen. Ikke så praktisk å ta med på caféen, altså...

 

Enig i at de største byene ikke er viktigst å bygge ut, men de er selvsagt ut etter å tjene penger og det er der folk bor og man har størst kundegrunnlag.

Poenget mitt er at jeg ikke tror de vil tjene mest penger i storbyen. Ja, det er der det bor flest mennesker, men det hjelper lite når det fins så mange bedre alternativer (i storbyene; ADSL2+ f.eks.) som gir bedre båndbredde og større stabilitet til en lavere penge (det siste kan noen skyte meg på... ;) ), og så lenge standarden ennå ikke er en reell konkurrent til 3G. Da mener jeg det er mere penger å hente i grisgrendte strøk som er sulteforet på internettilgang. De vil sluke dette med hud og hår.

 

Og hobgoblin, vet ikke om du har spilt noe særlig CS:S i det siste, men det er en ganske synlig forskjell på de som har 40 i ping og de som har 100.

Lenke til kommentar

Tja, jeg regner med det blir langt billigere enn ADSL2 og lignende.

 

For å si det litt naivt, er det bare for en ISP å slenge opp en antenne og man har dekket alle husstander innen en radius på 50 km. Meget kostnadseffektivt og billig for forbruker...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Vel, Telenor har jo sagt at de skal dekke ca 90% av inbyggerne i norge med ADSL i løpet av året. De siste 10% blir alt for dyre å dekke med ADSL, og her tenker telenor å bruke WiMax! Tenk det! alle i landet får muligheten for passeligt raskt internett! Så får vi ta fiber i neste omgang..... :D

Lenke til kommentar

Det meste av radioutstyr har behov for line of sight, eller ihvertfall "near line of sight". Det hjelper ingenting å putte opp en base på et husstak i sentrum av oslo og regne med at alle får tilgang fra den.

 

Det er også begrenset hvor mange brukere som kan være koblet på den samme basen da den totale kapasiteten er 70 Mbps.

Lenke til kommentar
Det meste av radioutstyr har behov for line of sight, eller ihvertfall "near line of sight". Det hjelper ingenting å putte opp en base på et husstak i sentrum av oslo og regne med at alle får tilgang fra den.

 

Det er også begrenset hvor mange brukere som kan være koblet på den samme basen da den totale kapasiteten er 70 Mbps.

Hvilke frekvensbånd bruker WiMax egentlig? Er det såpass høye frekvenser at vær og slikt spiller inn på båndbredden?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hadde egentlig håpet at dette var det store håpet for ?oss? som bor utenfor folkeskikken og ADSL ol.

 

Hva tror dere om dette? Jeg er av de påståtte 10% som kun har ISDN internetdektning!

 

Liker dårlig dette med at teknologien høres ut som å bli et byfenomen, men heldigvis har jeg fri sikt til Hamar fra gutterommet - så selv om det er 10km håper jeg.... :roll:

Lenke til kommentar
Hadde egentlig håpet at dette var det store håpet for ?oss? som bor utenfor folkeskikken og ADSL ol.

 

Hva tror dere om dette? Jeg er av de påståtte 10% som kun har ISDN internetdektning!

 

Liker dårlig dette med at teknologien høres ut som å bli et byfenomen, men heldigvis har jeg fri sikt til Hamar fra gutterommet - så selv om det er 10km håper jeg.... :roll:

Vann kan være ugunstig for rekkevidden. Mine foreldre har også fri sikt til hamar, så håper de får opp noe der selv. De er så langt fra sentralen at det ikke går med ISDN engang, selv med modem får man ikke mer en 28.8

 

AtW

Lenke til kommentar
Det meste av radioutstyr har behov for line of sight, eller ihvertfall "near line of sight". Det hjelper ingenting å putte opp en base på et husstak i sentrum av oslo og regne med at alle får tilgang fra den.

 

Det er også begrenset hvor mange brukere som kan være koblet på den samme basen da den totale kapasiteten er 70 Mbps.

My point excactly. Hvordan kan artikkelforfatteren slenge på kommentaren:

Det er neppe helt utenkelig at de største byene får tilgang på teknologien først.

da? Det er ganske åpenbart at denne teknologien ikke egner seg i storbyer.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...