Gå til innhold

Maxtor annonserer 500 GB-disker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
..tanken på en halv terra diskcrash..*grøss*

Jeg har sagt det før, men sier det igjen. Hvis du har (i dette tilfellet) 500 GB med viktige data, så må du nødvendigvis ha 500 GB backup, enten du har lagret alt på en disk eller flere disker, med mindre du kjører en RAID-løsning med sikkerhet.

Lenke til kommentar
Har dårlig efaringer med Maxtos OneTouch II ..tanken på en halv terra diskcrash..*grøss*

Hvis du har en disk av normal størrelse så kan du godt få bytte den mot en gammel 4GB som jeg har liggende. Da mister du svært lite om den kræsjer ;):p

 

Jeg lurer også på antall plater og pris. Skulle gjerne hatt en slik, men blir vel å kjøpe 2 stk 250GB på grunn av prisene og sette de i aid0 for å få de til å bli ett volum. (Backup-disker har jeg selvfølgelig også). Evt. så kan jeg vente på 2-platers 300GB-disker (=lavere priser).

Lenke til kommentar
Har dårlig efaringer med Maxtos OneTouch II ..tanken på en halv terra diskcrash..*grøss*

Hvis du har en disk av normal størrelse så kan du godt få bytte den mot en gammel 4GB som jeg har liggende. Da mister du svært lite om den kræsjer ;):p

 

Jeg lurer også på antall plater og pris. Skulle gjerne hatt en slik, men blir vel å kjøpe 2 stk 250GB på grunn av prisene og sette de i aid0 for å få de til å bli ett volum. (Backup-disker har jeg selvfølgelig også). Evt. så kan jeg vente på 2-platers 300GB-disker (=lavere priser).

Da setter du to disker i Raid.

Lenke til kommentar
Har dårlig efaringer med Maxtos OneTouch II ..tanken på en halv terra diskcrash..*grøss*

Hvis du har en disk av normal størrelse så kan du godt få bytte den mot en gammel 4GB som jeg har liggende. Da mister du svært lite om den kræsjer ;):p

 

Jeg lurer også på antall plater og pris. Skulle gjerne hatt en slik, men blir vel å kjøpe 2 stk 250GB på grunn av prisene og sette de i aid0 for å få de til å bli ett volum. (Backup-disker har jeg selvfølgelig også). Evt. så kan jeg vente på 2-platers 300GB-disker (=lavere priser).

Da setter du to disker i Raid.

Var jo det han sa :p

Lenke til kommentar
Da setter du to disker i Raid.

Det stemmer delvis. Jeg skrev aid0 med vilje siden RAID står for Redundant Array of Inexpensive Disks og "Raid0" ikke er redundant, ergo uten R for å fære teknisk korrekt.

 

Men for å si det på en annen måte: Jeg har tenkt til å stripe to disker a 250GB :yes:

Lenke til kommentar
Da setter du to disker i Raid.

Det stemmer delvis. Jeg skrev aid0 med vilje siden RAID står for Redundant Array of Inexpensive Disks og "Raid0" ikke er redundant, ergo uten R for å fære teknisk korrekt.

 

Men for å si det på en annen måte: Jeg har tenkt til å stripe to disker a 250GB :yes:

:p Her gjør vi det tungvindt!

 

Eller er det jo ena større kjans for at 2 disker tar kveld enn at en disk tar kveld!

Lenke til kommentar

Det er ingen grenser i praksis. (Dvs. vi kan nok bruke enhver harddisk som vil lanseres innen Nforce4 blir sett på som urgammelt)

 

Jeg er litt usikker på om det er 256 TiB (= ca 281 TB) (48 bit adressering ) som er neste grense men tror det var noe i den duren. (Og da er det jo med god grunn jeg har tenkt så lite på det at jeg har klart å glemme det)

Lenke til kommentar
Det er ingen grenser i praksis. (Dvs. vi kan nok bruke enhver harddisk som vil lanseres innen Nforce4 blir sett på som urgammelt)

 

Jeg er litt usikker på om det er 256 TiB (= ca 281 TB) (48 bit adressering ) som er neste grense men tror det var noe i den duren. (Og da er det jo med god grunn jeg har tenkt så lite på det at jeg har klart å glemme det)

Men grensen er vell så høy at jeg ikke kollidérer med den på mange år?

Lenke til kommentar

Hehe.. jeg tror du kan være ganske trygg på at du ikke får tak i harddisker som er over 500 ganger større enn dagens største på ganske lang tid.

 

Historisk sett har harddiskene økt med 500 ganger på ca 10 år. Hvis samme rivende teknologiske utvikling, og ikke minst like rivende utvikling i lagringsbehov, fortsetter de neste 10 årene så kan du altså støte på problemet om ca 10 år med ditt Nforce4 hovedkort. Men noe sier meg at SATA kan være en smule utdatert på den tiden og at du sansynligvis har noe helt annet enn et Nforce4 brikkesett i PCen din i 2015. Og hvis du skulle ha et nforce4 brikkesett da så er det kanskje på tide å oppgradere ;)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...