Gå til innhold

Kunne du tenke deg å gi 3478 kroner i bistand?


Anbefalte innlegg

3478 kroner. Det er hva hver enkelt nordmann gir i div. internasjonal bistand. Dat tatt utgangspunkt i 4,6 millioner nordmenn, rundet av litt oppover ;)

 

Har tatt summen fra budsjettet til div. internasjonal bistand, som da er oppunder 16 mrd. Dette tilsvarer da rundt 13% av hva staten får inn i skatt. Så på en skatteprosent på 36%, ville det vel medføre en skattelette på 4-5%. For en som tjener 300k i året vil vel det tilsvare rundt 10k i skatteletter etter div. fradrag.

 

Så, da er spørsmålet. Om Norge "avskaffet" all støtte til internasjonal bistand, og heller opprettet en egen konto hvor folk frivillig donerte penger som da staten kunne disponere til internasjonal bistand, tror dere den ville blitt fylt opp med tilsvarende det vi har idag?

 

Altså 3478 kroner per hode?

 

Merk. I de 16 mrd ligger alt som går til multiliteral bistan, bilateral bistand, globale ordninger og diverse bistand.

 

Og det er nok garantert regnefeil her oppe, så der er det bare til å arrestere meg. Men uansett, selve problemstillingen kan være interessant å diskutere. Om det er mulig at myndighetene kun bruker penger som kommer inn frivillig, fremfor å ta det gjennom skatter og avgifter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke jeg ville gitt 3500 kroner i bistand hvert år. Men det er en del andre personer som ville gitt mye penger. Problemet er at folk flest allerede gir penger til diverse innsamlingsaksjoner, og de fleste vil nok ikke gi så mye mer enn i de gjør i dag. Dermed ender vi opp med mindre internasjonal bistand.

 

Om det er positivt eller negativt med mindre bistand burde man vel ta i en annen tråd?

Lenke til kommentar
Kunne ikke tenkte meg å gi så mye, og jeg menter det er ALTFOR mye.

Når man ser på forskjellene i verden, så er det nok helt på sin plass og gi penger. Men det er viktig at det er hjelp til selvhjelp. Også er det viktig og sjekke opp i at pengene faktisk kommer til rette folka, og ikke noen sleske "bakmenn".

 

On topic: Jeg tror ikke noen kommer til og merke forskjell om støtten er der eller ikke, 3500 er så lite i den store sammenheng uansett. Det er mye der og da, men sammenlign det med hvor mye de fleste tjener i et år, så er det plutselig ikke så mye

Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke det ville være noen god ide å avskaffe den statlige støtten. Som sagt, mange av oss gir allerede penger til veldedige organisasjoner, og det er ingen grunn til å tro at man i gjennomsnitt ville gitt 3-4000 kroner mer om man fikk noen prosent mindre skatt!

 

Forøvrig er det viktig også å gi bistand til statene. Ja, noe forsvinner i lommene til diverse korrupte folk, og det er en viktig kritikk. Men samtidig er det viktig å få bygd opp staten i landene, infrastruktur, institusjonene etc. Å gi gamle klær, bamser etc. hjelper vel ærlig talt lite i det brede perspektiv og i det lange løp.

Lenke til kommentar
Kunne ikke tenkte meg å gi så mye, og jeg menter det er ALTFOR mye.

I et fritt samfunn, uten skatt eller handelsbarrierer ville en gjennomsnittsnordmann hatt en langt større disponibel inntekt. Med denne kunne enkeltpersoner og nærignslivet ha kjøpt varer og tjenester av andre frie individer i fattige land.

 

Denne "bistanden" ville være langt mer effektiv og velstandsfremmende. For ikke å snakke om at det er mer moralsk å drive handel enn å dele ut "tyvgods" fra produktive mennesker, og dermed gjøre fattige folk og korrupte tjenestemenn til helere.

Endret av RagnarDanneskjold
Lenke til kommentar
For en som tjener 300k i året vil vel det tilsvare rundt 10k i skatteletter etter div. fradrag.

 

Kan vel umulig være så mye det utgjør i skatt pr privatperson.

 

Er det ikke endel bedrifter i Norge som betaler skatt også da?

 

Ville også likt å se regnestykket for hvordan man ved å kutte 3478,- i bistand ender opp med 10.000,- mer i lommeboka.

 

Når man tenker på at det er mange av oss som årlig kjøper f.eks. skjermkort for dataspilling mer enn dette beløpet, så er det kanskje ikke så dumt at staten håndterer mesteparten av bistanden... :p

 

Bistand til fattige land er bl.a. med på å forebygge terrorisme og overbefolkning, ta vare på naturressurser, og å gjøre folk der istand til å hjelpe seg selv (istedet for at de må flykte til andre land).

 

Utfordringen er naturligvis å sørge for at pengene kommer dit hvor de gir best nytte.

 

Men uansett er bistand til u-land (forhåpentligvis) kun et midlertidig stadium.

 

Det mest effektive redskapet for å løse u-landenes problemer er:

Handel u-landene imellom. Punktum.

 

Desverre er de internasjonale storkonsernene som etablerer seg i u-landene mer interessert i handel mellom i-land og u-land, enn mellom u-land. Dette gjør det vanskeligere for disse landene å etablere frihandel seg imellom, ettersom de utenlandske konsernene ikke vil tjene på dette, og mer eller mindre indirekte motarbeider dette (og i noen tilfeller direkte støtter opp under korrupte regimer).

Lenke til kommentar

Jeg kunne for min del heller tenkt meg at den norske bistanden ble brukt til investeringer i det landet...

 

For eksempel:

30 millioner bistandskroner går ut på anbud, firma X har den beste forretningsidèen i dette landet og får disse kronene i subsidier for å bygge industri i landet. Dette vil føre til mer folk i arbeid enn ren bistand.

Lenke til kommentar
Kan vel umulig være så mye det utgjør i skatt pr privatperson.

 

Er det ikke endel bedrifter i Norge som betaler skatt også da?

 

Ville også likt å se regnestykket for hvordan man ved å kutte 3478,- i bistand ender opp med 10.000,- mer i lommeboka.

 

 

 

16000000000(sum bistand)/4600000(folketall)=3478

 

300000(årslønn)-70.000 (diverse fradrag)=230k

 

36% av 230k er 82800

31% av 230k er 71300

Differanse: 11500.

 

Så det er litt mer enn 10k. De 3478 er ikke tatt med i de 11500. Skal man ta det så er "fortjenesten" 8022

 

Prosentreduksjonen er hentet fra summen av skatteintekter for staten (128mrd) og trukket fra 16mrd (bistanden). Det utgjør 12-13%

 

Tar man 13% av 36% blir det 4-5%. Så skattereduksjonen blir da 4-5%

 

Men husk at i de 3478 ligger det på hvert eneste hode i landet. Barn som pensjonister. Og så er jo 36% skatt ikke standard skatt, folk betaler både mer og mindre, så det ligger en stor feilkilde.

 

Så for en familie på 4 (2 barn og 2 voksne), utgjør det 13912.

Lenke til kommentar
Jeg kunne for min del heller tenkt meg at den norske bistanden ble brukt til investeringer i det landet...
Hvorfor ikke la næringslivet få beholde fortjenesten sin selv og investere? Og la privatpersoner få beholde lønnen sin og sette sparepengene i pensjonsfond som investerer i "developing markets" med det mål å få best mulig avkastning.
30 millioner bistandskroner går ut på anbud, firma X har den beste forretningsidèen i dette landet og får disse kronene i subsidier for å bygge industri i landet. Dette vil føre til mer folk i arbeid enn ren bistand.
Hvis et firma er avhengig av bistand for å være levedyktig i et U-land (som alt har lave lønninger, slappe miljøkrav, lav beskatning etc), har det ikke livets rett. Resultatet vil bli at man bygger enda ett byråkrati som belønner de som har de luftigste ideene eller mest politisk korrekte forretningideene. Endret av RagnarDanneskjold
Lenke til kommentar
For en liten stund siden gikk jeg rundt med en bøsse for Kirkens Nødhjelp, og det var en eldre dude som stappet 2.000 kr i bøssa uten å nøle.
De penge ville ha gjort større nytte her; http://www.morningstar.no/funds/overview.a...arch%3demerging

Mye av bøssepengene går med til administrasjon, og faller i gale lommer. Samt at det er bedre å tilføre kapital så den sultne kan leie en traktor, istedenfor å dumpe mat fra fly.

Lenke til kommentar

Et problem med spørsmålet til Dotten er at fordi vi gir bistand via skatten så finnes det ikke noe kultur for å gi bidrag privat. Og dermed svarer folk nei på spørsmålet.

 

Om vi ikke hadde gitt bistand via skatten, så ville vi sansynligvis hatt en annen kultur når det gjelder private bidrag.

 

Derfor er det vanskelig å få et gyldig svar på et slikt spørsmmål

Lenke til kommentar
Et problem med spørsmålet til Dotten er at fordi vi gir bistand via skatten så finnes det ikke noe kultur for å gi bidrag privat. Og dermed svarer folk nei på spørsmålet.

 

Om vi ikke hadde gitt bistand via skatten, så ville vi sansynligvis hatt en annen kultur når det gjelder private bidrag.

 

Derfor er det vanskelig å få et gyldig svar på et slikt spørsmmål

^^Enig. For å kunne svare på dette må man nesten vokse opp i et samfunn hvor det er vanlig at man ikke gir bistand via skatt, men privat. Man klarer ikke å sette seg inn i hvilken tankegang man vil ha osv., men man kan vel fastslå at snittet av private bidrag ville økt.

Lenke til kommentar

Ta bare utgangspunkt i at nytt Stortingsflertall fjerner all u-hjelp finansiert gjennom skatten. Urealistisk, men er jo en tanke. Ville folk her inne da økt sine bidrag?

 

Det er jo høyst relevant. Spesielt for alle de som støtter at staten skal bidra med internasjonal hjelp. Vil det norske folk da ta ansvar?

 

 

Personlig tror jeg gjerne jeg ville gitt nær 4k. Egentlig langt mer også.

 

Kjenner enkelte som faktisk nekter å gi til bøssebærere fordi de er fornøyd med det de gir gjennom skatten.

 

Men jeg setter et klart spmtegn ved om den norske befolkning samlet ville makte å gi 16 mrd. Kanskje i begynnelsen, men etterhvert er jeg redd det skulle "dabbe av". Men det blir jo høyst spekulativt.

 

Jeg er en tilhenger av solidaritet. Og jeg lever bare engang og det er for meg viktig å hjelpe om man kan. Men solidaritet er avhengig av frivillighet. Dessverre tror jeg mange her til lands ville latt vær å gi til de trengendes.

Lenke til kommentar

Skulle ønske jeg hadde klart å gi, men jeg tror jeg ville tenkt: Bensin / PC-del / kvelder på byen / "insert desirable object here" foran penger til u-land. Så lenge jeg ikke merker noe til at de er fattige, så har jeg problemer med å gi penger.

 

Nå skal det sies at jeg er 18 og har ikke jobb, så for øyeblikket koster jeg staten masse penger, uten å gi en krone. Heller ikke til u-landshjelp. Tankene over blir derfor litt hypotetiske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...