Gå til innhold

Canon EOS 20Da kommer til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hutech i USA leverer 20D / 350D og andre merker uten IR filter eller med spesialfilter som du selv kan sette på.

De modifiserer også brukte kamera.

 

Men det er hyggelig at Canon tenker på oss amatør astro(g)nomer :yes:

 

Canon har også en egen guide for de som syntes det er artig å ta bilder av himmelobjekter.

 

Ta eventuelt kontakt med din lokale astronomiforening for mer info, kanskje de har et teleskop du kan låne.

 

Utvid din kunnskap, sett kamera og optikk på den ytterste test med fotografering av stjerner og planeter.

 

Eksempel på bilder med "normal" linse.

Bilde:

Acquisition Date : 16th April 2005

Camera : Canon EOS 10D

Camera Settings : 19 x 2 mins @ 800 ISO

Telescope : Sigma lens (70-200 APO) set at 112mm (f2.8)

Lenke til kommentar
Vi må presisiere at dette ikke er et IR-kamera. Det er ikke mer følsomt for bølgelengder utenfor det synlige området, enn det vanlige digitalkameraer er. Dette har vært en misforståelse som har spredd seg på nettet, men det er altså ikke riktig.

Nå kan man vel sette på et IR-filter som fjerner alt lys fra det synlige spekteret slik at det kun er bølgelengder større enn ca 650 nm man kan se. Da får man i det minste en omfordeling av andelen synlig lys og IR-lys man kan eksponere med. CCDen er naturlig nok optimalisert for synlig lys, men klarer også å motta IR-lys. Jå lengre ut i IR-spekteret man kommer jo mindre sensitiv blir sensoren. Det finnes forresten flere forskjellige IR-filtre, med grenser på 600, 650, 700 og 750 nm så man kan få lys fra det området man ønsker. Men jo lengre ut i IR-spekteret man skal jo mindre sensitiv blir sensoren og dermed må man ha lengre eksponeringstid. Slike filtere kan kjøpes i løs vekt om man gambler på å montere det riktig selv, men jeg vet ikke om noen som selger det innenfor norges grenser. (En jeg kjenner kjøpte et slikt filter fra USA)

Lenke til kommentar

Jeg må si at etter å ha sett bildet SW-547 la ved så får en nesten litt lyst til å sette seg inn i slik fotografering. Men da bør en vel aller helst ha en hytte eller ta bilder et sted som er LANGT fra byens lysforurensning.

 

Og det er her jeg lurte litt; Om en altså må langt vekk fra folk og bygd og by, er det da noe større vits med den saken som gjør at det kan taes strøm ifra nettet? Selvfølgelig, i lille Norge er det jo en del som har hytter og slikt, og det er dermed ganske greit for dem å ta det kameraet med seg... For det er vel få om noen hytter som ikke har innlagt strøm. Vi vil tilbake til det primitive, men vi liker ikke å ha det primitivt.

 

Eh. Ja, la meg ikke filosofere over dette på et debattforum.

Lenke til kommentar

Du kan fint drive hobby foto av himmelen der du bor.

 

Bor du midt i Oslo kan det by på problemer hvis du ikke har en litt mørk bakgård. Du får i dag filtere til det meste også filter som fjerner lys i sterkt lysforurensede områder. Men det er selvfølgelig en fordel med mørke steder.

 

Stikk innom Narvesen i disse dager å kjøp siste nummer av Norske "Astronomi", der står det flere sider med begynnerstoff om dette.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...