Gå til innhold

DRM-støtte i Pentium D og i945


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaggu godt jeg kjører AMD sier bare jeg.

Ja jeg hvet at også AMD er med i denne "DRM" alliansen, men de har iallefall ikke impletert noen DRM funksjon i sine komponenter. Syns også det er betenkelig at Intel prøve å dysse ned at de har impletert DRM i sine komponenter.

 

Skjerp dere Intel :thumbdown:

Endret av skyline
Lenke til kommentar

Uff. Kanskje ikke så rart at det ikke blir markedsført når hele filosofien som ligger bak DRM er forbrukerfiendtlig. Hva som ligger på pcen min er en privatsak som bare jeg og eventuelt andre som har rett til å bruke den får innsyn inn. Dette blir det samme som om Bill Gates skulle hatt mulighet til å snoke i posten til alle som har postkasse.

Endret av Drizt
Lenke til kommentar
Hvor effektiv er egentlig denne DRM greia? Har en gode analoge komponenter kan en enkelt kopiere multimedia innhold nesten tapsfritt og bli kvitt alle digitale merker i kilden.

du blir ikke kvitt evt. vannmerker. det er ingenting i veien for å legge inn analoge "usynlige" vannmerker i kilden som betyr at filmen/musikken ikke lar seg spille av på hw med innebygd drm.

Lenke til kommentar
Hvor effektiv er egentlig denne DRM greia? Har en gode analoge komponenter kan en enkelt kopiere multimedia innhold nesten tapsfritt og bli kvitt alle digitale merker i kilden.

Problemet vil aldri bli film/musikk ol. problemet er heller at MS/intel sitter igjen med kontroll over alt det du lager. Alt av personlige filer kan bli låst til maskinen og operativsystemet. Du kan ende opp med at du ikke får tilgang til dine egne bilder du har tatt med ditt eget kamera.

 

Musikk du kjøper (egentlig leier) på nettet blir låst til maskinen og operativsystemet, det kan og bli låst til en spessiel versjon av programvare.

 

DRM burde forbys.

Lenke til kommentar

DRM i seg selv kan fint medføre fordeler for forbrukeren. Du kan f.eks. få verifisert at den personen du snakker med på ICQ faktisk er den h*n utgir seg for. Men da er vi avhengig av en åpen kildekode implementering av DRM for å ivareta forbrukernes rettigheter og sikkerhet, ikke noe lukket lurium fra MS eller Intel som du ikke har oversikt over hva er istand til.

Lenke til kommentar
Hvor effektiv er egentlig denne DRM greia? Har en gode analoge komponenter kan en enkelt kopiere multimedia innhold nesten tapsfritt og bli kvitt alle digitale merker i kilden.

du blir ikke kvitt evt. vannmerker. det er ingenting i veien for å legge inn analoge "usynlige" vannmerker i kilden som betyr at filmen/musikken ikke lar seg spille av på hw med innebygd drm.

Det vil nok være mye lettere å fjerne de enn å gjenkjenne de.

Lenke til kommentar
Hvor effektiv er egentlig denne DRM greia? Har en gode analoge komponenter kan en enkelt kopiere multimedia innhold nesten tapsfritt og bli kvitt alle digitale merker i kilden.

Problemet vil aldri bli film/musikk ol. problemet er heller at MS/intel sitter igjen med kontroll over alt det du lager. Alt av personlige filer kan bli låst til maskinen og operativsystemet. Du kan ende opp med at du ikke får tilgang til dine egne bilder du har tatt med ditt eget kamera.

 

Musikk du kjøper (egentlig leier) på nettet blir låst til maskinen og operativsystemet, det kan og bli låst til en spessiel versjon av programvare.

 

DRM burde forbys.

Jeg regner med bedriftene er godt klar over at de ikke kan behandle oss som hunder og likevel forvente å få solgt produktene. En må tenke litt markedsøkonomi her "tilbud og etterspørsel" ingen som kjøper produkter de ikke vil ha...

Lenke til kommentar
Hvor effektiv er egentlig denne DRM greia? Har en gode analoge komponenter kan en enkelt kopiere multimedia innhold nesten tapsfritt og bli kvitt alle digitale merker i kilden.

Problemet vil aldri bli film/musikk ol. problemet er heller at MS/intel sitter igjen med kontroll over alt det du lager. Alt av personlige filer kan bli låst til maskinen og operativsystemet. Du kan ende opp med at du ikke får tilgang til dine egne bilder du har tatt med ditt eget kamera.

 

Musikk du kjøper (egentlig leier) på nettet blir låst til maskinen og operativsystemet, det kan og bli låst til en spessiel versjon av programvare.

 

DRM burde forbys.

Jeg regner med bedriftene er godt klar over at de ikke kan behandle oss som hunder og likevel forvente å få solgt produktene. En må tenke litt markedsøkonomi her "tilbud og etterspørsel" ingen som kjøper produkter de ikke vil ha...

Poblemet er at det er akkurat hva some skjer, hvermansen har ikke peiling på hva han kjøper, han hører bare lovprisinga til elkøp salgsmannen om hvor bra produktet er.... :(

Og da må vi som faktisk har litt peil svi for det.....det er det som kommer til å skje....

 

 

Francis :D

Lenke til kommentar
Poblemet er at det er akkurat hva some skjer, hvermansen har ikke peiling på hva han kjøper, han hører bare lovprisinga til elkøp salgsmannen om hvor bra produktet er.... :(

Og da må vi som faktisk har litt peil svi for det.....det er det som kommer til å skje....

 

 

Francis :D

Andelen som ikke bryr seg (eller ikke vet bedre) er nok vesentlig høyere enn de som da evt. vil sette igang en boikott. så jeg har lite tro på at vi kan boikotte oss ut av dette, selv om jeg skal gjøre hva jeg kan for at det skal skje!! :)

Lenke til kommentar
Poblemet er at det er akkurat hva some skjer, hvermansen har ikke peiling på hva han kjøper, han hører bare lovprisinga til elkøp salgsmannen om hvor bra produktet er.... :(

Og da må vi som faktisk har litt peil svi for det.....det er det som kommer til å skje....

 

 

Francis :D

Helt korrekt. Det er vel derfor de ikke akkurat har informert for mye om dette heller slik at færrest mulige får vite hva dette er for noe... Men det kommer vel snart en eller annen antiterrorlov som påbyr DRM...

 

Linuxguru:

Jeg er forsåvidt enig med deg der, men ulempene overskygger slike fordeler i en altfor stor grad. Og selv om det er åpent, er det fortsatt noen som vil sitte på informasjon om hvilke personer som eier hvilke PC'er o.l. (hvordan skal ellers ICQ vite hvem som logger seg på? Det må jo kryssjekkes mot en eller annen solid database....)

Lenke til kommentar
Poblemet er at det er akkurat hva some skjer, hvermansen har ikke peiling på hva han kjøper, han hører bare lovprisinga til elkøp salgsmannen om hvor bra produktet er.... :(

Og da må vi som faktisk har litt peil svi for det.....det er det som kommer til å skje....

 

 

Francis :D

Tror du undervurderer hvermansen kraftig. Hvis produktene hindrer normal og lovlig adferdsel så vil det bli full oppstandelse. For ikke å snakke om den bedriften som hypotetisk sett ikke skulle få enerett på håndtering av intern notater. Da snakker du om rabalder da. Jeg vil se den IT sjefen som forteller GMC sjefen at organisasjonen hans må finne seg i å bli pålagt begrensninger i sin håndtering av egne data.

Lenke til kommentar

Neida, DRM er en fin ting som kommer :

 

*Alle produktene vil bli mye sikkrere.

*Firmaer kan forsikres om at de har full kontroll over sine egne dokumenter.

*Dine private feriebilder blir nettop det private, ingen andre som kan se dem.

*Du må nå eie alt av programvare og media som brukes på datamaskinen din.

*Du må kjøpe deg ny dvd / cd spiller som kan håndtere siste versjon av dmr.

*Terrorlovens annen paragraf sørger for at DRM blir lovfestet og påbudt på nyere pcer.

*Du vil etter hvert betale en lissens for denne sikerheten (drm).

*Ønsker du å publisere noe så må du betale for å gjøre dette.

*Å lese Vg, dagbladet og Tomshardware på nettet belastet nå brukeren automatisk på kontoen fordi det kan inneholde DRM beskyttet media.

 

 

.... Fremtiden? Eller godt på vei til et sammfunn uten frihet?

Lenke til kommentar
Poblemet er at det er akkurat hva some skjer, hvermansen har ikke peiling på hva han kjøper, han hører bare lovprisinga til elkøp salgsmannen om hvor bra produktet er.... :(

Og da må vi som faktisk har litt peil svi for det.....det er det som kommer til å skje....

 

 

Francis :D

Tror du undervurderer hvermansen kraftig. Hvis produktene hindrer normal og lovlig adferdsel så vil det bli full oppstandelse. For ikke å snakke om den bedriften som hypotetisk sett ikke skulle få enerett på håndtering av intern notater. Da snakker du om rabalder da. Jeg vil se den IT sjefen som forteller GMC sjefen at organisasjonen hans må finne seg i å bli pålagt begrensninger i sin håndtering av egne data.

Jeg tror du har rett i det. En annen ting er jo at de som kan tenke seg å boikotte dette er de som har peiling og dermed vil sikkert hjelpe mange hvermansen typer ved deres neste PCkjøp slik at disse også unngår dette uten å nødvendigvis få meg seg at de ikke har det på sin nye PC.

Lenke til kommentar
Utviklingen blir mer og mer skremmende, og jeg er glad jeg ikke skal fornye maskinparken min nå...

Tror tvert i mot man bør oppgradere maskinparken sin før dette slår til for fullt (innen et år eller to kanskje?), så man bør vel legge litt planer og holde av litt penger allerede nå om man skal prøve å unngå det i størst mulig grad.

 

Jeg vil iallefall ha maskinen min best mulig før dette slår til slik at jeg har nok maskinkraft til kaoset i kjølvannet av dette har roet seg og markedet (forhåpentligvis) kommer med alternativer eller har kastet ut DRM.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...