Gå til innhold

AMD sikter mot 50 prosent av markedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Største utfordring for AMD vil være at de får økt sin produsjonskapasitet slik at de kan klare å lever nok prosessorer, tor jeg. Prosessormarkedet har garantert vokst enormt frem til 2015, så det er et mye større 50% AMD vil ha kaka av i 2015 enn hva som er 50% i dag.

Lenke til kommentar

Sorry Boris, no way. Intel har den mest lovende bærbare prossesoren, og det er det mobile markedet som kommer til å ta så godt som helt over. Selfølgelig kan AMD ha planer om det, men hvis de virkelig tror det så må de ha røyket noe sterke saker.

 

"Hele prossesormarkedet?" Det finnes mangen typer prossesorer som ikke går i en datamaskin. Og X86 arkitekturen egner seg elendig på slike ting. Siden AMD bare har X86 prossesorer og det ser ikke ut som om de teker på noen andre baner så er det mer sansynelig at det er de som mister store markedsdeler siden X86 er en crappy arkitektur.

Lenke til kommentar

men... x86 markedet != prosessor markedet. Håper forøvrig de klarer å komme seg opp på 50% innen 2015. Det vil gjøre mye positivt for konkurransen.Jeg ernå imidlertid litt skeptisk til hvor dominant x86 vil være i server markedet i 2015. Disse nye trådmonstrene drar god nytte av enklere dekoding i RISC og det uniforme instruksjonsformatet. Fat core design får EPIC å hanskes med.

Lenke til kommentar
Sorry Boris, no way. Intel har den mest lovende bærbare prossesoren, og det er det mobile markedet som kommer til å ta så godt som helt over. Selfølgelig kan AMD ha planer om det, men hvis de virkelig tror det så må de ha røyket noe sterke saker.

For det første så har det vært sånn i mange år at "det mobile markedet snar tar over". For det andre er det snakk om endel år inn i framtida, alle husker jo hvordan AMD lå ann for noen år siden. (når intel hadde 2 ghz+ CPUer), Intel var best. Det har snudd seg med a64. Og det kan snu igjen. Når det er sagt så tror jeg heller ikke de når 50% så fort. Men synes ikke argumentasjonen din er "god nok".

 

AtW

Lenke til kommentar
Sorry Boris, no way. Intel har den mest lovende bærbare prossesoren, og det er det mobile markedet som kommer til å ta så godt som helt over. Selfølgelig kan AMD ha planer om det, men hvis de virkelig tror det så må de ha røyket noe sterke saker.

Er forsåvidt enig i at det bærbare markedet vil ha en prosentvis vekst, men er AMD64 mobile dårligere enn P-M (m/centrino)?

Lenke til kommentar
Av en eller annen grunn har AMD alltid virket svært optimistisk med tanke på videre vekst

 

Tja med så lav % anndel så ville det jo være naturlig for enhver å sikte oppover :whistle:

 

Samtidig som disse målsetningene legges på bordet har selskapets Henri Richard uttalt at Intel ikke selger ekte dobbelkjerneprosessorer

 

Og det kom som en bombe :D

Lenke til kommentar
Sorry Boris, no way. Intel har den mest lovende bærbare prossesoren, og det er det mobile markedet som kommer til å ta så godt som helt over. Selfølgelig kan AMD ha planer om det, men hvis de virkelig tror det så må de ha røyket noe sterke saker.

Er forsåvidt enig i at det bærbare markedet vil ha en prosentvis vekst, men er AMD64 mobile dårligere enn P-M (m/centrino)?

Vel siden det var noen som quotet meg så kan jeg forklare meg bedre.

 

JEG mener at etter alt det jeg har lest så er P-M den beste X86 prossesoren i det mobile segmentet. Jeg er fult klar over at den ikke har 64 bit, HT eller andre forkortelser som AMD tar og brifer med for tiden. En P-M og da spesjelt LV serien er en særklase i ytelse/ strømforbruk.

 

AMD64 mobil er langt fra dårlig og yter sikkert bedre, men etter alt det jeg har lest så yter den ikke like godt i ytelse/ strømforbruk. Dette har ikke noen betydning for de som skal ha en stor slepbar maskin. Men det økte strømforbruket krever større batteri og større kjøler, mer bråk osv. Dette er noe JEG bryr meg og, og jeg tar gjerne og ofrer relativt mye kraft for å oppnå de målene. Andre folk har andre behov, og da vil gjerne en annen brikke være bedre for de. Hva som er best for en person er ikke det beste for en annen.

 

ATWindsor: Vel skal jeg ta og gamble på at det kommer noe nytt å bedre fra AMD? Ingen kan ta og se frem i tiden, dette er bare gjetting. Selv om det er noen ganger noe er mer sansynelig en andre ting. Og JEG regner det for svært usansynlig at AMD noen gang kommer i nærheten av 20% av det totale prossesormarkedet. Kanskje opp mot 40% av det totale X86 datamarkedet vi de nok komme siden de har et suvent mye bedre tilbud i server og i stasjonære maskiner.

 

Det ville ikke akkurat kommet som en overaskelse at folk på dette forumet skryter AMD opp i skyene. Vi er jo vant til at etter ordet AMD så er det gramatisk nødvendig å komme med et superlativ.

Lenke til kommentar
ATWindsor: Vel skal jeg ta og gamble på at det kommer noe nytt å bedre fra AMD? Ingen kan ta og se frem i tiden, dette er bare gjetting. Selv om det er noen ganger noe er mer sansynelig en andre ting. Og JEG regner det for svært usansynlig at AMD noen gang kommer i nærheten av 20% av det totale prossesormarkedet. Kanskje opp mot 40% av det totale X86 datamarkedet vi de nok komme siden de har et suvent mye bedre tilbud i server og i stasjonære maskiner.

 

Det ville ikke akkurat kommet som en overaskelse at folk på dette forumet skryter AMD opp i skyene. Vi er jo vant til at etter ordet AMD så er det gramatisk nødvendig å komme med et superlativ.

Man kan komme med kvalifisert gjetning basert på data om framtiden. Jeg synes du baserer din kvalifiserte gjetning på misvisende data, og det kommenterte jeg. Dagens mobile CPUer sier lite om framtidas mobile cpuer. Spesielt når forskjellen er så lite. Jeg tror denne prognosen er usannsynlig hovedskalig fordi intel er meget store, tjener bra, bruker mye på R&D og har vært i gamet lenge.

 

Når det gjelder den ofte tilbakevendene sutringen om at folk sier positive ting om AMD de ikke har belegg for, hvis til det sier jeg, hva konkret i tråden er det du mener faller inn under den kategorien? Quote og kommenter istendet for å komme med slik generel akking.

 

AtW

Lenke til kommentar
Samtidig som disse målsetningene legges på bordet har selskapets Henri Richard uttalt at Intel ikke selger ekte dobbelkjerneprosessorer

 

Og det kom som en bombe :D

Ja, tenkte omtrent det samme jeg også. Dustete markedsføringsstrategi.

Hehe "nei beklager denne bilen er nok ikke en ekte 4-hjuls trekker. Greit nok at den har drift på 4 hjul men her mangler jo tilhengerfeste."

 

Jaggu mye rart folk får seg til å si for å selge mer.

Lenke til kommentar

Er ikke et umulig estimat av markedsandel. Om AMD klarer å trylle til seg en ekslusiv avtale med dell, som er noe intel for tiden innehar, vil nok prosentandelen øke ganske dramatisk der. Et alternativ er at dell går med på å bruke begge prosessorer, også her er det en god mulighet til økning for AMD.

Lenke til kommentar

Synes det er ganske teit å påstå at de regner med a å ha 50% av prossesorene om 10 år...

 

x86 kanskje ja. Men det er ikke x86 som kommer til å øke i antall prossesorer de neste 10 årene.

 

x86 i plasma tven eller pc skjermen? neeei

mp3 spillern? kameraet? PDA'en? kjøleskapet? oppvaskmaskinen? Mobiltelefonen? vaskemaskinen? bilen? servere? kassaapparatet på rimi? fotoboksene langs veien? leketøy? Nike skoene? blueray spillern? stereoanlegget? støvsugern?

 

Tror neppe AMD har halvparten av dette markedet, ikke Intel heller for den del.

Lenke til kommentar
x86 i plasma tven eller pc skjermen? neeei

mp3 spillern? kameraet?  PDA'en? kjøleskapet? oppvaskmaskinen? Mobiltelefonen? vaskemaskinen? bilen? servere? kassaapparatet på rimi? fotoboksene langs veien? leketøy? Nike skoene? blueray spillern? stereoanlegget? støvsugern?

x86 har nok allerede 100% i kassa både på Rimi og de andre store kjedene. ;)

Lenke til kommentar
Sorry Boris, no way. Intel har den mest lovende bærbare prossesoren, og det er det mobile markedet som kommer til å ta så godt som helt over. Selfølgelig kan AMD ha planer om det, men hvis de virkelig tror det så må de ha røyket noe sterke saker.

Er forsåvidt enig i at det bærbare markedet vil ha en prosentvis vekst, men er AMD64 mobile dårligere enn P-M (m/centrino)?

AMD har jo også Turion, som er beregnet for bærbare, men jeg vet ikke hvordan den yter i forhold til P-M.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...