Gå til innhold

Athlon 64 X2 lanseres offisielt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok sokkel 939 hele linja der....

 

Veldig spennende, men alt for dyrt. Burde lansert en budsjetts-X2 på 2GHz/512KB eller no, som kunne konkurert litt bedre med Intels Pentium D.

 

 

Edit: X2 kan brukes til alle Socket 939-chipset ikke sant? Og trenger bare en BIOS-oppgradering for å vises riktig? Eller blir det trøbbel med Via-chipset og nForce 3?

 

Pentium D kan vel bare brukes til i945 og i955, eller har jeg bomma stygt der?

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Jeg tror verken Intel eller AMD er serlig interessert i å selge dual core i store kvanta. Det er dårlig økonomi for dem. Silisium kostnadene for en dual core er mer enn dobbelt så høy som for vanlig enkeltkjerne. Det er ganske stor ekstrakostnad for en feature som strengt tatt bare havner på kjekt å ha lista. 2 + 2 << 4 her!

Lenke til kommentar
Jeg tror verken Intel eller AMD er serlig interessert i å selge dual core i store kvanta. Det er dårlig økonomi for dem. Silisium kostnadene for en dual core er mer enn dobbelt så høy som for vanlig enkeltkjerne. Det er ganske stor ekstrakostnad for en feature som strengt tatt bare havner på kjekt å ha lista. 2 + 2 << 4 her!

Selv da, en 3000+ koster 1000 kroner, en 2*3000+ til 2k hadde vært en ypperlig deal.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvordan er minnekontrolleren på disse her egentlig? Noe lignende Venice sin?

 

Ellers kan jeg vel påpeke, som så mange andre, at prisene ikke ligner grisen, og at jeg heller venter til de senker prisen med å kjøpe. (Startprisen på Netshop er 4595 (for 4200+, 512kb)).

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Jeg tror verken Intel eller AMD er serlig interessert i å selge dual core i store kvanta. Det er dårlig økonomi for dem. Silisium kostnadene for en dual core er mer enn dobbelt så høy som for vanlig enkeltkjerne. Det er ganske stor ekstrakostnad for en feature som strengt tatt bare havner på kjekt å ha lista. 2 + 2 << 4 her!

Selv da, en 3000+ koster 1000 kroner, en 2*3000+ til 2k hadde vært en ypperlig deal.

 

AtW

joda, men tyner en ut litt høyere frekvens av en singelkjerne så oppnår en også høyere pris og større nytteverdi med halve silisium arealet. Nå er jeg ikke prinsippielt mot dual core. Faktisk tror jeg to kjerner er det perfekte antallet for desktop, men nytteverdien i forhold til en kjerne er ganske liten.

Lenke til kommentar

Det kan jo vel bli veldig aktuelt for de som allerede har 939 hovedkort, og slipper og kjøpe nytt vel?

 

Pentium D 820 + 945P >>> 2135,- + 1236,- >>> 3371,-

 

Pentium D 830 + 955X >>> 2766,- + 1876,- >>> 4642,-

 

AMD X2 4200 + Gammelt 939 - - > 4584,- + 0,- >>> 4584,-

 

Så det at AMD gjorde X2'ene bakoverkompatible, tror jeg de tjente litt på det. Synd at Intel ikke klarte det.

Lenke til kommentar
AMD bør senke prisene en god del. (og det gjør de sikkert innen noen måneder)

Det er flere enn AMD som bør senke prisene. Dual core er ikke så fantastisk i mine øyne at det er verd prisene for hverken et dobbelkjerne AMD eller Intel-system.

 

Jeg skal prøve å repetere regnestykket jeg gjorde for en måned siden. Billigst mulig dobbelkjernesystem for AMD og intel:

 

AMD:

Billigste S939 hovedkort med støtte for dobbelkjerne: ca 750 kr

Billigste dobbelkjerne CPU: ca 4500 kr

Billigste 1GB ram: ca 750 kr

Totalt: ca 6000 kr

 

Intel:

Billigste S775 hovedkort med støtte for dobbelkjerne: ca 1250 kr

Billigste dobbelkjerne CPU: ca 2150 kr

Billigste 1GB ram: ca 900 kr

Totalt: ca 4300 kr

 

Nå kan det jo diskuteres hvorvidt dette regnestykket er representabelt for ytelseshungrige entusiaster, men jeg tror man kan legge til omentrent like mye på hver platform for å få øke kvaliteten like mye. Hvordan dette regnestykket vil bli i framtiden kan også diskuteres, men jeg tror ikke det vil bli så billig at hvermansen kjøper det før 65nm kommer i 2006. Dette er nok også en strategi produsentene har valgt med vilje.

Lenke til kommentar
Når og hvor ser vi de første laptopene med dualcore cpuer? Eller blir dette helt feil, effektmessig sett?

 

DrE

I følge the inquirer skal Yonah (65nm dual core for laptop) komme i Q3/Q4 2005. Den vil imidlertid ha den ene kjernen skrud av når den er i batterimodus, så ja en kan godt si det er helt feil effektmessig selv om to lavt klokkede kjerner i teorien har høyere throughput/watt enn en høyere klokket kjerne av samme type.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Hvordan dette regnestykket vil bli i framtiden kan også diskuteres, men jeg tror ikke det vil bli så billig at hvermansen kjøper det før 65nm kommer i 2006. Dette er nok også en strategi produsentene har valgt med vilje.

Enig. Selv skal jeg (etter planen) ikke oppgradere systemet mitt før noe uti 2006. Da skal det smake godt å kunne kjøre en tung aplikasjon uten at resten av det jeg driver med går tregt... Samtidig så vil vel varmeutviklingen ha sunket noe (65nm mot 90nm) og begge produsentene har sikkert kommet med noen lure triks/features som de fortsatt har gjemt langt opp i ermet.

 

Jeg går ut ifra at grunnen til AMD's uvanlig høye priser er at det er på tide at de får overskudd nok til å dekke inn tidligere investeringer (for såvidt jeg fikk med meg har de tidligere solgt med tap over lengre tid). Men, som sagt lenger opp i tråden her, virker som AMD sikter mest til entusiastene (jeg kan vel sies å være en sådan, men ikke f... om jeg blåser av mer enn 2k på en enkelkjerne eller 4k på en dobbelkjerne cpu).

 

Angående hvor lite nyttig dobbelkjernesystemer påstås å være i hverdagen: Kan si det sånn at du vet ikke forskjellen før du har opplevd det. Når du først blir vant til dobbelkjerne blir det ikke akkurat lett å hoppe tilbake til enkelkjerne... (som når du først ble vant til xdsl-linja di så er/var det ikke lett å hoppe tilbake til modem/isdn)

Endret av Demolish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...