Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes og testen var fin, men at den får 6 totalt på tross av endel svakheter og en rekke 4 og 5ère i kategoriene finner jeg midlt sagt merkelig. Når en tlf ikke har optimal kamerafunksjon og såpass dårlig standbytid så kan jeg ikke skjønne hvordan den fortjener 6. En 5er derimot er jeg mer med på. Jeg tror amobil må være det eneste teststedet hvor karakterene i hvert segment overhodet ikke later til å ha innvirkning på totalkarakteren. Hva slags karakter skal k750i få da? 7? Jeg synes crazysteps sin totalvurdering var bedre enn deres på denne tlfen...

Lenke til kommentar

absolutt! Amobil har sagt det før! "Total karakteren er en egen karakter som ikke bare påvirkes av de andre karakterene." Hvis den får 1 på skjerm, men 4, 5 og 6 på alt det andre så får ikke mobilen automatisk 4 fordi det blir gjenneomsnittet! Kanskje den da får 3 fordi de mener at den ikke er god nok i forhold til pris!

Endret av CheGuevara
Lenke til kommentar

I Design og Kvalitet roser dere mobilen meget. Dere nevner at størrelsen/vekten ikke hindrer den i å være festtelefon. Dere må da ærlig talt kritisere den for vekten på 133 gram? Jeg sitter i hvert fall med inntrykket av at lettere mobiler har blitt kritisert mye mer før, selv om de har vært gode funksjonsmessige og.

 

Ellers ser jeg bare 1 eller 2 negative ting om Design og Kvalitet, men likevel bare en 4'er? Rart.

---

 

Det har dukket opp en liten opp og ned bla-knapp ved siden av overskriften Skjerm og menyer. Bare i Opera, ikke i IE. Ikke så viktig sikkert, men ser litt rart ut.

---

 

Talekvaliteten med 6680 holder et høyt nivå, da spesielt når man befinner seg innenfor et område med 3G-dekning. Beveger man seg utenfor 3G-dekningen, synker talekvaliteten, men holder fortsatt et høyt nivå sammenlignet med det vi er vant til å ha i GSM-nettet.

Noen forklaring på det her? Jeg husker klart og tydelig at jeg har lest et sted at vanlig talekvalitet _ikke_ er forbedret i 3G-nettet, pluss at det nettet ikke en gang brukes når man har vanlig samtale. Kan det hende at dere generellt hadde bedre GSM-dekning i sentrale strøk hvor det også var 3G-dekning?

---

 

Utrolig nok har Nokia valgt vekk infrarød, en trend vi har sett komme helt siden Nokia 7610.

Det har gått et år siden 7610 nå. Det er vel ikke sååå utrolig lenger? :)

---

 

Noe vi savnet på kontaktlisten til 6680, og telefonlbøker generelt er en mer avansert søkefunksjon. Har man en kontakt, og bare husker etternavnet, kan det fort bli vanskelig å finne ham / henne om de er lagret med fornavn først. Dette burde være en selvfølge på så avanserte telefoner som 6680.

Er dere _helt_ sikre på at det er slik på 6680? På min gamle 7610 er det nemlig slik at hvis jeg har fyllt inn etternavn og fornavn i riktige seksjoner, så dukker "Pål Jensen" opp både om jeg søker på P eller J.

---

 

Når den får 6'er bør det vel være et sånt "Amobil anbefaler" ikon med bildet av mobilen, right?

---

 

Det var alt jeg hadde av tilbakemeldinger.. Veldig fin og lang test. Jeg liker å kunne lese masse om mobilen. Takker :)

Lenke til kommentar

UMTS benytter AMR talekoding. GSM benytter i de fleste tilfeller EFR talekoding. AMR er en adapativ talecodec og i områder med gode radioforhold er denne så godt som identisk i kvalitet med EFR. Der dekningen blir dårligere, vil AMR kunne gå ned på datarate (talekvalitet) men feilrettingen blir bedre. Det vil altså bli mindre forstyrrelser/bitfeil enn på en EFR samtale. Det vil si at med i områder med dårlig dekning (GSM el. UMTS) vil AMR fungere bedre enn EFR. Dersom testen av 6680 gikk fra dårlig UMTS dekning til god GSM dekning, har jeg vanskelig for å tro at talekvaliteten ble dårligere...

 

AMR er vil etterhvert bli tilgjengelig på GSM også og man vil da ikke merke noen forskjell på talekvaliteten. AMR kan også benyttes i den hensikt å øke kapasiteten på tale i mobilnettverket.

 

En UMTS telefon vil ha benytte UMTS nettverket der det er tilstrekkelig dekning, dette gjelder også tale. Dersom belastningen på UMTS nettet øker, kan nettverket være satt opp til å styre talesamtaler fra UMTS til GSM.

Lenke til kommentar

Hei,

det er alment akseptert at 3G har bedre talekvalitet enn GSM. Jeg regner med det er fordi 3G kan overføre mer informasjon over nettet (Mindre komprimering), eller at kodeken som brukes er bedre. Dette kommer også frem i det fleste tester av 3G-telefoner rundt omkring.

 

Da ser jeg at andre allerede har svart mer utfyllende enn meg om dette..

Endret av audunms
Lenke til kommentar

Takk Randersen og audunms. Her lærte jeg virkelig noe nyttig.

 

Jeg husker som sagt ikke hvor jeg leste det, men der jeg leste det ble det nevnt at det var 0 forskjell i lydkvalitet på GSM og UMTS. Med deres forklaringer skjønner jeg litt mer og ser at det tydeligvis varierer fra situasjon til situasjon.

 

Etter å ha lest innlegget til Randersen noen ganger tror jeg at jeg forstår systemet :)

Endret av arehei
Lenke til kommentar

Jeg finner det fremdeles merkelig at de foregående karakterene i testen tydeligvis har 0 å si for helhetsvuderingen. Jevnt over gir dere den fra litt over middels til bra, ikke veldig bra som sluttresultatet blir. Alle andre steder hvor mobiler testes som jeg har lest tar tydelig hensyn til elementene i testen på sluttvurderinga. Noen ganger har jeg virkelig problemer med å ta testene her seriøst, eks denne og k500i (som bl. a fikk skryt for kameraet, noe m65 ikke fikk som jeg er sikker på alle vil si har bedre kamera enn k500i). Stort sett synes jeg testene deres er gode, men blir for teit å sette en helhetlig karakter som ikke noe sted samsvarer med resten av testen synes jeg...

Lenke til kommentar
Brudd av 3-ords regelen

Teiten. Det har ingenting å si i dette tilfellet.

Her må jeg faktisk si meg fullstendig enig med ÜberNabben. Det var faktisk en tilfeldighet at jeg klikket meg inn på dette emnet. Ante ingenting om at dette var en test utført av amobil.no. I listen over innlegg fra siste 24 timer, står det bare "Nokia 6680".

 

Hvorfor har ikke den tittelen "Test: Nokia 6680" slik som artikkelen har?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Er dere _helt_ sikre på at det er slik på 6680? På min gamle 7610 er det nemlig slik at hvis jeg har fyllt inn etternavn og fornavn i riktige seksjoner, så dukker "Pål Jensen" opp både om jeg søker på P eller J.

 

Akkurat sånn er det på min 6630 også. :)

Lenke til kommentar
Et halvår etter at vi testet Nokias 6630, har vi nå testet oppfølgeren 6680,

 

Er det oppfølgeren? Følte at Nokia 6630 var enda ny :ermm: Trodde det vanligvis tok lengre tid... :dontgetit:

Hva som er oppfølger eller ikke er det vel ikke noe fasitsvar på. Det er dog store likheter mellom 6630 og 6680. Begge var deres flaggskip når de var nye, begge med symbian og 3G, og begge i 66x0-serien.

 

Jeg vil i hvert fall beskrive 6680 som 6630's oppfølger, og N70 som 6680's oppfølger.

Lenke til kommentar
Brudd av 3-ords regelen

Teiten. Det har ingenting å si i dette tilfellet.

Her må jeg faktisk si meg fullstendig enig med ÜberNabben. Det var faktisk en tilfeldighet at jeg klikket meg inn på dette emnet. Ante ingenting om at dette var en test utført av amobil.no. I listen over innlegg fra siste 24 timer, står det bare "Nokia 6680".

 

Hvorfor har ikke den tittelen "Test: Nokia 6680" slik som artikkelen har?

Ja, moderatorer og brukere som starter disse trådene burde absolutt ikke få spesielle privilegier. Brudd på 3 ords-regelen, Flere enige?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...