Gå til innhold

Asetek WaterChill KT12-L20


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter min mening hadde det vært en mye bedre test om de hadde testet standard BW på samme hardware og sammenlignet resultater.

 

Å teste kjøleløsninger er greit nok, men poenget må jo være å skille konkurrentene og finne forskjeller man kan legge vekt på ved valg av produsent.

 

DrE

Lenke til kommentar

Jeg har kjølt med luft fram til nå, men vurderer et slikt sett som dette eller et lignende. Et problem jeg kan komme på i så fall er festeanordningen på NB-kjøler. I artikkelen og på de fleste hovedkort er festeanorningen to bolter som går igjennom hovedkortet.

Kortet mitt(MSI 875P Neo) er det bare to bøyler som står opp fra kortet. Finnes det en løsning på dette? Jeg har ikke sett om det er mulighet for å fjerne de to bøylene, men jeg tviler MSI har gjort det mulig. Hadde egentlig vært litt surt om jeg blir sittende med denne orginalkjøleren fordi det ikke er noen andre som passer.

Lenke til kommentar

Papiret som er lagt i maskinen i ett av bildene er nok til å sjekke etter lekkasje + suge opp evt vann som skulle dryppe.

 

Jeg selv vurderer å gå over til vannkjøling grunnet støy. Men en ting jeg er litt "skremt" over. Greit nok å vannkjøle GPU, men hva med skjermkortets RAM brikker, bør ikke de også få kjøling, om det så tilfelle er passive ribber som limes på. Evt en større vannblokk som også dekker RAMbrikkene?

Lenke til kommentar

Denne er tingen!

 

http://www.psdata.no/ps.asp?it=108509&mlevel=011600

 

Prøv noen tester på denne og dere vil bli imponert!

 

SE PRISEN: KR 575.-

Har kjørt min i 2 uker og opplever dette:

 

cpu semperon 2500+(1750Mhz) = 28'c idle og 32'c med sisoft burn inn.

Overklokket (2250Mhz/1,8v)=30'c idle og 45'c med burn inn!

 

Ved å flytte radiatoren ut av kabinettet har jeg kabinett-temp = romtemp! (2 stk 80mm vifter i tillegg til pwr). Og da trenger jeg ikke ekstra kjøling på skjerm/hovedkort.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Etter min mening hadde det vært en mye bedre test om de hadde testet standard BW på samme hardware og sammenlignet resultater.

 

Å teste kjøleløsninger er greit nok, men poenget må jo være å skille konkurrentene og finne forskjeller man kan legge vekt på ved valg av produsent.

 

DrE

Det kommer, vi hadde desverre ingen andre komersielle sett tilgjengelig :)

 

Kan derimot si at blokken til Skrue gjør det minst like bra som Asetek sin :D

Lenke til kommentar

Synes denne testen var veldig fin. Det hadde vært supert om dere kunne gjøre en sammenlikning med BigWatersettet. Lage en lik test, med like fine bidler, og samme oppsett. Eventuelt ha overganger/andre nippler og bruke det samme (Aestek) Nordbro blokken. Det tror jeg kunne blitt populært! - LOZER

Lenke til kommentar
Jeg har kjølt med luft fram til nå, men vurderer et slikt sett som dette eller et lignende. Et problem jeg kan komme på i så fall er festeanordningen på NB-kjøler. I artikkelen og på de fleste hovedkort er festeanorningen to bolter som går igjennom hovedkortet.

Kortet mitt(MSI 875P Neo) er det bare to bøyler som står opp fra kortet. Finnes det en løsning på dette? Jeg har ikke sett om det er mulighet for å fjerne de to bøylene, men jeg tviler MSI har gjort det mulig. Hadde egentlig vært litt surt om jeg blir sittende med denne orginalkjøleren fordi det ikke er noen andre som passer.

Ingen problemer, det følger med strips for å feste på intel chipsett. Det har jeg lest skal fungere helt utmerket.

Lenke til kommentar

Jeg sitter på den forrige versjonen av settet og har 1 stort problem. GPU-kjøleblokka er stor og på mitt ATI 9800 AIW er GPU-kjernen noe lavere enn den rammen som omgir den, dermed når ikke kjøleblokka ned på GPU. Utifra bildene kunne jeg ikke se at den blokka dere testet er annerledes enn den jeg har så hvordan fikk dere full kontakt?

 

Andre som har samme løsning med GPU-kjøler og nevnte skjermkort og det funker, post en løsning til meg :thumbup:

Lenke til kommentar
Er ikke ThermalTake BigWater billigere, selv om en må kjøpe vga blokk ved siden av++?

Billigere ja, men man ender fort på en 1000lapp og vel så det om man skal ha vga og chipsett blokk. Og bw settet kan ikke sammenlignes kvalitetsmessig. Søk på forumet etter bw og lekkasjer og se. Har selv både bigwater og asetecsettet. Og bortsett fra at bigwater er billig og stille så er det ikke verdens beste sett. Grei nok kjøling som slår det meste av luftkjøling. Men problemet med det settet er først og fremst veldig dårlig kvalitet. Spesiellt på cpublokkas plexi. Jeg kjørte mitt bw sett i sikkert 1 mnd før det begynnte å lekke litt. Det gikk heldigvis bra med serveren min ettersom jeg veldig ofte var inne å så etter lekkasje. Og jeg har liggende en antistatisk pose på skjermkortet i den for å samle opp dråpene som kommer. Man kan oppnå 3-4 grader lavere temperatur på bw sin cpu blokk om man utfører en modd de fant på ocshoot.

Men det er jo en viss fare for å ødelegge blokka da. Uansett så anbefaler jeg ikke lenger bw uansett pris fordi så mange har hatt lekkasjer som har ødelagt hw. Mange sier, det er fordi settet ikke er korrekt montert etc. I såfall så har thermaltake gjort for dårlig arbeide med bruksanvisning og fester. Jeg festa mine slanger uten å bruke verktøy og sjekka 2 dager for lekkasje før det blei montert. Asetek settet mitt er potte tett og har vært det i et halvt år allerede. Btw, jeg har en xp2500@2425 mhz og 1.85vcore og et tt shark kabinett klargjort for vannkjøling og har ca 34 grader idle og 36-39 grader load alt etter hvor varmt det er i rommet med asetec settet med de to 120mm viftene på 1200rpm. Og har festet radiatoren bak på kabinettet. Har en 12cm som suger inn luft i kabinettet og en til som drar ut på radiatoren. Bytta ut sunon vifta med den til kabinettet fordi sunon vifta mangler rpm avlesning og ikke kan brukes på viftestyringa mi uten å gå for fullt. I tillegg ville den ikke starte når jeg flytta jumperen til 7v. Står bare å hopper.

 

Så mitt valg er klart av de to settene, Asetek, det koster mer men er mye bedre kvalitet. Skal man ha bigwater så må man nesten bruke tettningsmasse rundt cpublokka for å sikre at det skal holde i lengden uten å lekke, og utføre modden om man vil ha lav temperatur, entry settet til asetec er nesten like billig som bigwater selges for mange plasser.

 

En ting til...ikke kjøp asetec settet om du har 6800 kort basert på nvidia sitt referanse design og ikke liker å modde selv. Skruene er for tykke for hullene i kortet og det var iallefall umulig å få tak i så tynne og lange skruer som trengs her i tromsø. Jeg fikk festet den ene skruen i et hull som blei brukt til den orginale viftas festemekansime langt bort på kortet, og så brukte jeg en strips på andre siden. Det sitter, men får ikke 100% optimal stramming så jeg måtte bruke noe for å legge i klem mellom stripsen og kortet.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar

Det jeg gjrne skulle ha sett i den artikkelen, er utgangspunktet for systemet med luftkjøling. Slik at man kan vurdere om man virkelig får noen forbedring.

De fleste som leser disse forumene veit at vannkjøling er bedre enn luft. Men jeg skulle gjerne ha sette C for luft, sammenlignet med C for vannkjølingen.

 

Da vil man lett som om det er vært 2000+ for et vannkjølingsett eller om man skal fortsette å kjøre luft videre.

 

Ellers veldig bra forklaring, mangler kun litt om hvordan de har fjernet NB vifte/kjøleribbe og GPU vifte/kjøleribbe. Trenger ikke detaljert, men f.eks. med tips om å varmeopp, slik at den termiskepastaen løsner osv...

 

Har ikke anskaffet meg vannkjøling enda, da jeg ikke er helt sikker på hvor mye jeg burde kunne forvente av redusert tempreratur på CPU og NB.

 

Slike tester burde det ha vært på flere sett også, samt en sammenligningstest for flere forskjellige merker.

Lenke til kommentar
Det jeg gjrne skulle ha sett i den artikkelen, er utgangspunktet for systemet med luftkjøling. Slik at man kan vurdere om man virkelig får noen forbedring.

De fleste som leser disse forumene veit at vannkjøling er bedre enn luft. Men jeg skulle gjerne ha sette C for luft, sammenlignet med C for vannkjølingen.

 

Da vil man lett som om det er vært 2000+ for et vannkjølingsett eller om man skal fortsette å kjøre luft videre.

 

Ellers veldig bra forklaring, mangler kun litt om hvordan de har fjernet NB vifte/kjøleribbe og GPU vifte/kjøleribbe. Trenger ikke detaljert, men f.eks. med tips om å varmeopp, slik at den termiskepastaen løsner osv...

 

Har ikke anskaffet meg vannkjøling enda, da jeg ikke er helt sikker på hvor mye jeg burde kunne forvente av redusert tempreratur på CPU og NB.

 

Slike tester burde det ha vært på flere sett også, samt en sammenligningstest for flere forskjellige merker.

Nå har ikke jeg laget testen, men ut i fra min erfaring på mitt eget system så har temperaturen falt ca 15 grader på load og ca 20 på idle med samme settet. Og da kjører de to 120mm viftene mine på ca 1200rpm og jeg hører diskene bedre enn viftene. Og temperaturen varierer også veldig lite mellom load og og idle, typisk 5 grader. I tillegg så er jo systemet mye mer stillegående.

Lenke til kommentar

Det høres jo meget bra ut for min del. Jeg har ikke valgt noen form for overklokking grunnet 45 idle og rundt 54 load. men med dine anbefalinger og verdier, så vil jeg havne på noen-og-30-et-eller-annet for idle og kanskje opp mot gammel 45 idle for load.

 

Da har jeg forsåvidt fått vite det jeg trenger!

 

Mangler da bare penger, så er Asetek'n min! :whistle:

 

Takker for informasjonen Onanias :thumbup:

Lenke til kommentar
Det høres jo meget bra ut for min del. Jeg har ikke valgt noen form for overklokking grunnet 45 idle og rundt 54 load. men med dine anbefalinger og verdier, så vil jeg havne på noen-og-30-et-eller-annet for idle og kanskje opp mot gammel 45 idle for load.

 

Da har jeg forsåvidt fått vite det jeg trenger!

 

Mangler da bare penger, så er Asetek'n min! :whistle:

 

Takker for informasjonen Onanias :thumbup:

Jepp, dette er iallefall de verdiene jeg får. Av og til kjører jeg viftene på 1500 rpm om jeg skal spille lenge. Og da er jeg sjelden over 40 grader load på cpu om det ikke er ekstremt varmt i rommet. Kan også nevne at jeg har et 6800gt kort i tillegg som utvikler en del varme.

Lenke til kommentar

Først må jeg bare fikse en server som skal oppgraderes.

AMD FX-53, som skal ha seg et LANPARTY-kort. Må få brukt Asetek Vapochill AC'n ordentlig. Så det får vente med vannkjøling på privat utstyr til etter at jeg har fikset serveren.

 

Kanskje jeg kan få vannkjøling i tillegg til "micro-fryser'n" på serveren, så blir det kanskje litt bedre kjøling... :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...