Gå til innhold

Tre nye DVD-opptakere fra Pioneer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det hørtes litt dyrt ut ja. Tror jeg holder meg til TV-kortet + lagringsmulighetene jeg har på harddisk og DVD. Også foretrekker jeg færrest mulig "bokser" i nærheten av TVen, og siden jeg allerede har en PC 1 meter unna så synes jeg det er mest praktisk å bruke den.

Lenke til kommentar
Jeg syns det er unødvendig og betale opp mot 5000 for en sånn..

Tja, når jeg kjøpte min første Pioneer så kostet den 11k. Det er noe av det beste jeg har kjøpt. Verdt vær ei krone.

 

Har også bestilt den nye DVR 530 slik at jeg har mulighet til å ta opp to programmer samtidg.

 

5000 er billig. Jeg betalte 8000 for min VHS spiller.

Lenke til kommentar
Hvorfor kjøpe DVD opptaker til 5-6000 når man kan kjøpe Dreambox for 4000 :)

Fordi enkelte personer bryr seg om bildekvalitet og lyd.

Når man tar opp hele satelittstørmmen hva blir da dårlig? Går ikke ann å få det bedre enn utgangspunktet gjør det vel?

Lenke til kommentar
Hvorfor kjøpe DVD opptaker til 5-6000 når man kan kjøpe Dreambox for 4000 :)

Fordi enkelte personer bryr seg om bildekvalitet og lyd.

Når man tar opp hele satelittstørmmen hva blir da dårlig? Går ikke ann å få det bedre enn utgangspunktet gjør det vel?

Nå tenkte han vel gjerne også på avspilling da? ...

Lenke til kommentar
Hvorfor kjøpe DVD opptaker til 5-6000 når man kan kjøpe Dreambox for 4000 :)

Fordi enkelte personer bryr seg om bildekvalitet og lyd.

Når man tar opp hele satelittstørmmen hva blir da dårlig? Går ikke ann å få det bedre enn utgangspunktet gjør det vel?

Når man tar opp fra en kilde så er det selvfølgelig likt det som blir tatt opp. Men det man tar opp skal da også spilles av. Og på kvaliteten der er pioneer helt overlegne det meste annet! :)

 

Du sier at man ikke kan få det bedre enn det er i utgangspunktet, ja det er helt riktig. Spørsmålet er vel mer hvilken dvd-spiller/opptaker som klarer avspilling av materialet med minst mulig kvalitetsforringelse. Det er grove forskjeller på bare dvd-avspillere på dette området, selv om en dvd-film er den samme og har det samme filmmatrialet i bånn.

Lenke til kommentar
Sånn ellers synes jeg denne artikkelen kom lovlig sent, spesielt med tanke på at mye av språket er dønn likt Dinsides artikkel om akkurat det samme som kom på FREDAG.

Begge skrev av pressemeldingen?

Helt i orden at begge skrev av pressemeldingen, men 2 dager er fortsatt lovlig sent...

Lenke til kommentar
Jeg synes det hørtes litt dyrt ut ja. Tror jeg holder meg til TV-kortet + lagringsmulighetene jeg har på harddisk og DVD. Også foretrekker jeg færrest mulig "bokser" i nærheten av TVen, og siden jeg allerede har en PC 1 meter unna så synes jeg det er mest praktisk å bruke den.

Trenger man i prisnsippet kun et tvkort for å kunne lagre tv programmer på harddsiken? Er det da mulig å komprimere tv-opptaket "realtime" i f.eks divx format? Krever i såfall dette en veldig kraftig prosessor? Eller må man lagre opptaket ukomprimert? Blir så evt. opptaket fra et tv-kort i rimelig god kvalitet?

Lenke til kommentar

_ziggy_: TV-opptak kan gjøres rett til harddisken med ett TV-kort ja. Det kan lagres i f.eks MPEG eller MPEG2 i realtid med ganske trege prosessorer (0,5-1GHz), mens DivX krever litt mer, ofte rundt 2GHz/2000+. Opptakene blir ganske bra kvalitet. Altså litt kvalitetstap må man regne med på grunn av komprimeringen. Men selv ukomprimerte opptak kan ikke helt sammenlignes med DVD. Det kommer av at signalet som kommer inn antenna ikke er like bra som på en DVD. (selv om DVD er MPEG2-komprimert).

 

Hvis man har to TV-kort samtidig så kan man se på en kanal samtidig som man tar opp fra en annen, eller ta opp fra begge kanalene samtidig. Med tre TV-kort kan du ta opp fra tre kanaler samtidig eller 2 kanaler + å se en kanal på skjermen. Osv. Jo flere kanaler man skal ta opp samtidig jo kraftigere CPU kreves det og jo raskere eller flere harddsiker kreves det.

Lenke til kommentar
Pioneer har lansert en serie DVD-opptakere med en ny komprimeringsteknikk, som gjør det mulig å lagre opptil 13 timer materiale på en enkelsidet DVD-plate.

Kan dette da spilles av på vanlige DVD-spillere?

Sakset fra artikkelen: "Pioneer har imidlertid ikke sagt noenting om platene vil bli kompatible med andre spillere, eller om hva slags format det er snakk om."

Lenke til kommentar
_ziggy_: TV-opptak kan gjøres rett til harddisken med ett TV-kort ja. Det kan lagres i f.eks MPEG eller MPEG2 i realtid med ganske trege prosessorer (0,5-1GHz), mens DivX krever litt mer, ofte rundt 2GHz/2000+. Opptakene blir ganske bra kvalitet. Altså litt kvalitetstap må man regne med på grunn av komprimeringen. Men selv ukomprimerte opptak kan ikke helt sammenlignes med DVD. Det kommer av at signalet som kommer inn antenna ikke er like bra som på en DVD. (selv om DVD er MPEG2-komprimert).

 

Hvis man har to TV-kort samtidig så kan man se på en kanal samtidig som man tar opp fra en annen, eller ta opp fra begge kanalene samtidig. Med tre TV-kort kan du ta opp fra tre kanaler samtidig eller 2 kanaler + å se en kanal på skjermen. Osv. Jo flere kanaler man skal ta opp samtidig jo kraftigere CPU kreves det og jo raskere eller flere harddsiker kreves det.

3 tv-kort og sånn. Er det også mulig. Kreves spesiell programvare eller driver for sånt, og må tv-kortene være av samme modell? :roll:

Lenke til kommentar

G: Jeg tror ikke det kreves noen spesiell driver eller programvare. Jeg leste litt om det i froumet til www.tv-cards.com. Der var det en av entusiastene som hadde hele 6 TV-kort i PCen sin (alle PCI-portene) og kunne vise inntil 6 kanaler samtidig eller ta opp inntil 6 kanaler samtidig. Han brukte vistnok vanlig programvare (6 "vinduer") og vanlige drivere. Han hadde like TVkort men jeg tror ikke det er noe krav siden hvert av de 6 vinduene av programmene kjører for seg selv og bruker hver sin driver så blir det vist ikke noen konflikter.

 

Jeg smilte da jeg så det og tenkte med meg selv at det er mye rart folk finner på. Jeg ser ikke akkurat visen med 6 kort for å si det sånn. ;) (I hverfall ikke for oss som ikke er ekstreme TV-slaver som er redd for å gå glipp av noe :p ) Ups, håper ikke denne entusiasten kan norsk og leser i dette forumet. No offence if you do.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...