Gå til innhold

Innføring i Delphi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"En slik prosess finnes det ikke svært få mennesker som klarer for hånd, derfor trenger vi et program som kan gjøre denne kompileringsprosessen for oss."

 

Finn 1 feil.. :p

Hvordan i all verden har den feilen sneket seg inn der?

Uansett, takk skal du ha. Feilen er nå rettet.

Lenke til kommentar
Fint at det er enkelt, men hva kan man gjøre med språket? Det samme som alle andre språk? Eller har det noen finesser av noen slag?

Det tøffe er at nye Delphi 2005 (v 9) (og Delphi 8 (Mislykket versjon..) ) kan brukes til programmering mot .Net på lik linje med Visual Studio. Man kan velge mellom Delphi .Net eller C#.

 

Delphi er også et meget godt egnet språk for å lage Windows applikasjoner.

 

Bruker Delphi .Net i et prosjekt nå, og må si jeg liker det veldig godt! Utrolig enkelt og raskt å lære seg.

 

Det negative er:

 

-Mindre hjelp på nett enn f.eks. Visual Basic og C#

-Delphi 2005 er tungt, treigt og krever mye minne/relativt rask prosessor

-Fortsatt en del bugs/krasjer fort på tross av 2 oppdateringer allerede

-Minnelekasjer så det holder.. (I selve utviklingsverktøyet vel å merke..)

-Intellisense er bra, men ikke 100%

Lenke til kommentar

Fin guide!

 

Jeg har selv brukt Delphi 4 i nesten fire år nå, og forskjellen fra Visual Basic(som jeg brukte 3 år i forveien) er veldig stor. (Jeg bruker også C og C++) Delphi er enkelt, og lar deg gjøre nesten hva som helst(innenfor rimlige grenser). Delphi lar deg også sette inn maskinkode(assembler) og C/C++ i koden.

 

For at et program skal kunne bli kjørt på en datamaskin, må det kompileres. Kompilering går ut på å endre programmets kode til det eneste språket en datamaskinen forstår, nemlig totallsystemet (kun 0- og 1-tall). En slik prosess finnes det svært få mennesker som klarer for hånd, derfor trenger vi et program som kan gjøre denne kompileringsprosessen for oss. I alle versjonene av Borland Delphi er det innebygd en egen kompilator.
Utdyping: All kode blir omformet til assembler. Pas-filene blir omgjort til DCU-filer, som sammen med de andre delene av programmet blir satt sammen til et ferdig program. (EXE, COM og DLL i windows)

 

Kan vi forvente en videre innføring i delphi?

 

BTW: Jeg bruker i dag Delphi 4 Standard. Kan jeg oppgradére den til Delphi 7/8/2005 Professional Upgrade? Hvor kan jeg kjøpe dette billig?

Lenke til kommentar
Kan vi forvente en videre innføring i delphi?

 

BTW: Jeg bruker i dag Delphi 4 Standard. Kan jeg oppgradére den til Delphi 7/8/2005 Professional Upgrade? Hvor kan jeg kjøpe dette billig?

Det er godt mulig! :)

 

Når det gjelder oppgradering, så finner du nok all informasjon du trenger på Borland sine sider.

Det er ikke nødvendig for min del, men jeg tror mange andre har interesse av det.

 

Edit: Videre guide altså.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...