Gå til innhold

En guide til mobilnettverk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er flott dere tar dere til til å forklare alle disse standardene men jeg skulle ønske dere tok dere tid til å forklare litt grundigere. Jeg vet svarene på følgende spørsmål men det står dessverre ikke i artikkelen:

  • Hvorfor har vi to GSM-standarder i norge (900 og 1800) og hva er forskjellen på disse dekningsmessig og kapasitetsmessig.
  • Samme spørsmål om 850 og 1900 som brukes på hele det amerikanske kontinentet
  • Det eldste type modem gir nedlastinghastighet på 28,8 kbps. Vi veteraner vet at disse modemene hadde en helt forstoppet hastighet, GPRS er altså kun en bitteliten tanke raskere.
    28,8 var kanskje vanlig det tidligste jeg hadde personlig, men jeg synes det gikk ganske raskt til det behovet jeg hadde den gangen (sjekke mail og se websider uten grafikk, for bilder var det ikke mange av på nettet på den tiden) Men det fantes også tregere modemer enn det der. Husker standardene var i synkende rekkefølge 22,2 19,2 16,6 11,1 9,6 6,4 5,6 3,2 2,4 1,2 og 0,9 kbaud (kbps). Dette var heller ikke sett på som så veldig tregt i forhold til hva bruksområdet var den gangen. (Bruksområdet var selvfølgelig helt annen enn det er i dag)
  • Hva står NMT for og hvorfor ble det utdatert? Var det analogt eller digitalt, kryptert eller ukryptert?
  • Hvilken modulasjonsmetode bruker de forskjellige standardene?
  • Hvem har telenor solgt 450MHz-lisensen videre til?
  • Overtok kjøperen de 24.000 kundene?
  • Vil kjøperen fortsette å levere NMT-dekning til disse kundene?
  • Er HSCSD, GPRS og EDGE egne nett? Hvilken dekning har de og hvem leverer?

Som sagt: Jeg vet svarene selv men skulle gjerne sett at det sto i artikkelen også.

Lenke til kommentar
Hvorfor vi har to nett? jo fordi at i tettbebygde strøk kan det bli litt trangt på nettet. Så blir det for mye trafikk så nekter stasjonen å videreformidle samtalen din. Ved da å ha 2 bånd så dobler du kapasiteten på samme masta.

Ikke helt korrekt. 1800MHz-båndet har kapasitet til ca dobbelt så mange brukere som 900MHz-båndet. I tillegg så har 1800MHz-båndet bare ca halvparten av rekkevidden til 900MHz-båndet. Dvs. at 1800MHz-båndet bare dekker ca 1/4 så stort areal som 900MHz-båndet. På grunn av kortere rekkevidde så må basestasjonene stå tettere.

 

Hvis man skal dette et område på X kvadratkilometer med 900MHz og det takler Y brukere så vil man ved å legge til 1800MHz-dekning på hele det samme området øke kapasiteten til 9*Y. (8*Y fordi det må være 4 genger flere basestasjoner for å dekke samme areal med 1800MHz-båndet og fordi 1800MHz-båndet kan takle dobbelt så mange brukere på samme basestasjon og 1*Y fordi det 900MHz-båndet også leverer dekning på samme sted.)

 

puh.. Håper det ble forståelig. Les sakte så er det letter å få med seg.

Lenke til kommentar
Det var bilde av verdens første mobiltelefon! Var det meningen, eller en tilfeldighet? :)

tenker du på bildet av fyren i dress med den påståtte nmt mobilen? det var langt fra den første, har sett en som hadde batteri på størrelse med en liten stresskoffert og telefonrør som hang fast på siden. antenna var vel snart en halv meter lang...

Lenke til kommentar
Det var bilde av verdens første mobiltelefon! Var det meningen, eller en tilfeldighet? :)

tenker du på bildet av fyren i dress med den påståtte nmt mobilen? det var langt fra den første, har sett en som hadde batteri på størrelse med en liten stresskoffert og telefonrør som hang fast på siden. antenna var vel snart en halv meter lang...

Pappa hadde koffert-telefon i flere år han. Den veide ca. 20 kilo om jeg ikke tar helt feil. Plager meg at jeg ikke husker merket, men den var norsk eller svensk. Stort sett hadde man slike telefoner i bilen, men vi pleide å ta den med inn på hytta. På taket hadde vi festet en antenne med magnet, den var ca. 20 cm høy :)

 

Og så fikk vi en Ericsson NMT 900, som var av den bærbare sorten. Hadde vært gøy å ha fremdeles, må nesten sjekke hos pappa om den ligger der :)

Lenke til kommentar
Det var bilde av verdens første mobiltelefon! Var det meningen, eller en tilfeldighet? :)

tenker du på bildet av fyren i dress med den påståtte nmt mobilen? det var langt fra den første, har sett en som hadde batteri på størrelse med en liten stresskoffert og telefonrør som hang fast på siden. antenna var vel snart en halv meter lang...

Tenker på han ja.

Det med at de blir større er p.g.a batteriet. Det første mobiltelefonen hadde bare en batterilevetid på 20 minutter. Har selv en " Philips murstein", men den er mye yngre enn den på bilde. De øket størrelsen for å kunne få lengere batterilevetid :)

Lenke til kommentar
Vel da har det kansje skjedd noe på batterifronten likevel oppgjennom åra?

Det har ikke skjedd så veldig mye på batterifronten. Batteri med samme kapasitet har kanskje blitt halvparten så store eller noe i den duren de siste 10 årene. Dvs. at en koffert-telefon på 10kg "bare" ville veid 5kg i dag.

 

Utviklingen som har gitt oss mindre telefoner er dermed nesten utelukkende mer effektiv elektronikk som bruker mindre strøm.

 

(En telefon som med samme batteriteknologi som for 10 år siden ville veid 5 kg har nå et batteri på kanskje 50 gram) Dette betyr at elektronikken bruker rundt en hundredel så mye strøm som for 10 år siden.

 

Elektronikken: ~100 ganger mer strømeffektiv

Batteriene: ~2 ganger mer effektiv

Lenke til kommentar
så om en virkelig vil ha en telefon som holder hele ferien på en lading så er det fortsatt koffert-telefon som holder.

Tja.. ikke gamle koffertfelefoner. De hadde ikke noe spesielt lang standbytid i forhold til dagens telefoner. Men om du kobler en moderne telefon til et batteri i koffertstørrelse så bør det gjøre susen. Da holder den sikkert rundt 100 ganger så lenge som med et vanlig batteri.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
(En telefon som med samme batteriteknologi som for 10 år siden ville veid 5 kg har nå et batteri på kanskje 50 gram) Dette betyr at elektronikken bruker rundt en hundredel så mye strøm som for 10 år siden.

Husk nå at de gamle "koffert"-telefonene hadde en sendeeffekt på 25W, mens moderne telefoner har 0,5W!!!

Ikke rart de bruker mindre strøm da...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...