Gå til innhold

Nå er Windows Mobile 5.0 her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for en veldig bra artikkel. Lang og fin :)

 

Jeg har aldri selv eid en mobil med Windows Mobile, men etter en lang natt med S100 for meg selv ble jeg ganske så forelsket. Der var det uten tvil potensiale og brukergrensesnittet og valgfriheten synes jeg selv var mye bedre enn hva jeg opplever i S60-mobiler. Det eneste det butter på er oppløsning og utvalg av mobiler.

 

Nå med WM5 håper jeg virkelig ikke at produsentene fortsetter med 176x220 i deres WM-mobiler. Dette er blitt for gammeldags. Støtte opptil 640x480 ser veldig bra ut :)

 

En liten pirke-ting på artikkelen:

WM 5.0 vil blant annet for første gang støtte harddisker. Vi har allerede fått se telefoner som Samsung og Nokia med harddisker på henholdsvis 1,5 GB og 4 GB. Nå er det trolig bare et tidsspørsmål før vi får se den første Windows-telefonen med de samme mulighetene.

Den mobilen dere dekker i en annen artikkel i dag har både 3GB harddisk og Windows Mobile 5 :)

Lenke til kommentar
Symbian OS er enda den klare lederen i feltet. Hele 61 prosent av smarttelefonene som selges kjører det populære operativsystemet, som er utviklet i fellesskap av Nokia, Sony Ericsson, Samsung, Siemens og Panasonic.

Noen grunn til at Psion ikke er kreditert, til tross for at det var de som startet utviklingen?

 

Vi har kun tatt utgangspunkt i de nåværende eierne av Symbian. Psion solgte seg som kjent ut av selskapet i fjor. Men det stemmer at Psion står for det opprinnelige EPOC, som Symbian baserer seg på.

 

Den mobilen dere dekker i en annen artikkel i dag har både 3GB harddisk og Windows Mobile 5 :)

 

Så sant, så sant. :)

 

Det skal være fikset nå. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Takk for en veldig bra artikkel. Lang og fin :)

 

Jeg har aldri selv eid en mobil med Windows Mobile, men etter en lang natt med S100 for meg selv ble jeg ganske så forelsket. Der var det uten tvil potensiale og brukergrensesnittet og valgfriheten synes jeg selv var mye bedre enn hva jeg opplever i S60-mobiler. Det eneste det butter på er oppløsning og utvalg av mobiler.

 

Nå med WM5 håper jeg virkelig ikke at produsentene fortsetter med 176x220 i deres WM-mobiler. Dette er blitt for gammeldags. Støtte opptil 640x480 ser veldig bra ut :)

 

En liten pirke-ting på artikkelen:

WM 5.0 vil blant annet for første gang støtte harddisker. Vi har allerede fått se telefoner som Samsung og Nokia med harddisker på henholdsvis 1,5 GB og 4 GB. Nå er det trolig bare et tidsspørsmål før vi får se den første Windows-telefonen med de samme mulighetene.

Den mobilen dere dekker i en annen artikkel i dag har både 3GB harddisk og Windows Mobile 5 :)

Qtek S100, som du satt med, har 320 x 240 ;)

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på både mobiler som mpx220 og hybrider som S100. Begge har skuffende skjermoppløsning.

 

Mpx220:

Denne har 2,2" skjerm og 220x176 oppløsning. Dette er for dårlig og den burde minst hatt QVGA, om man sammenligner med f.eks. K7x0i, S700, N90 osv.

 

S100:

Denne har 3" skjerm og 320x240 oppløsning. Dette er alt for dårlig, når man tenker på at mobiler med ca. 2,2" skjerm har samme oppløsning, og f.eks. N91 med 2,1" skjerm har høyere oppløsning. På 3" og større burde vi kunne forvente VGA-skjerm, eller i hvert fall nesten.

 

Da var det oppklart hva jeg mener :)

 

edit: Byttet N91 med N90.

Endret av arehei
Lenke til kommentar

Nå har ikke N serien kommet på markedet enda. Skal jeg tippe vil det drøye noen måneder til og innen da vil flere Windows Mobile 5 kompatible modeller ha dukket opp med høyere oppløsning.

 

Oppløsning sammenligning:

Nokia N91: 176 x 208

Nokia 6680: 178 x 208

Sony Ericsson K750i: 176 x 220

Sony Ericsson S700: 240 x 320

 

Med andre ord så stemmer ikke påstanden din.

Smartphone utgavene til Windows Mobile har i dag samme oppløsning som de telefonene du referer til.

 

Qtek S100 (Pocket PC Phone Edition) har samme oppløsning som Sony Ericsson S700. Skal også nevnes at skjermstørrelsen er 2,8" og ikke 3.0" som du skriver.

 

I løpet av året kommer Pocket PC Phone Edition terminaler med 640 x 480 oppløsning. Så igjen overgår det alt annet på markedet.

Endret av Glofi
Lenke til kommentar

Du misforstår tydeligvis det jeg sier. Jeg sier at jeg håper på _fremtidige_ modeller vil ha høyere oppløsning, noe jeg også _tror_ at de kommer til å ha. Jeg sammenligner dagens WM-modeller med en fremtidig Symbian-mobil, for å påpeke at jeg ønsker at _fremtidige_ WM-modeller får oppløsnings-løft de og. Håper det oppklarte litt.

 

Det er dog tvilsomt at vi ser en WM-mobil innen juli med matchende oppløsning som N91, det er du vel enig i?

 

S100 går det også ann å sammenligne med S700i, hvis man bare snakker om skjerm. De har samme oppløsning, mens S700i har 2,3" og S100 har 3". Altså bør man kunne forvente høyere oppløsning i en 3" skjerm.

 

Altså, Symbian S60-modeller har vist at de i fremtiden vil bruke høyere oppløsning (eksempel N90), og jeg håper derfor at fremtidige WM-mobiler vil følge etter.

 

edit: Byttet N91 med N90

Endret av arehei
Lenke til kommentar

Nå roter du litt her, beklager.....

 

Nokia N91 har 176 x 208 punker oppløsnming. Ref. http://amobil.no/art.php?artikkelid=15116

Artikkelen sier også forventet lanseringsdato i siste halvdel av 2005. Med andre ord rundt samme periode som Windows Mobile 5 terminaler begynner å dukke opp med vesentlig høyere oppløsning.

 

Med andre ord lavere oppløsning enn dagens Window Mobile Smartphone og Pocket PC terminaler.

 

Dagens Windows Mobile Smartphone Terminaler har en oppløsning på 176 x 220

Dagens Windows Mobile Pocket PC phone Edition terminaler har en oppløsning på 240 x 320. Med andre ord, begge plattformene har høyere oppløsning enn de du sammenligner med i dag.

 

Windows Mobile Smartphone konkurrerer direkte med Series 60.

 

I løpet av året vil Windows Mobile Smartphone terminaler ha en oppløsning på 240 x 320

og Windows Mobile Pocket PC Phone Edition ha en oppløsning på 480 x 640.

Så igjen, vesentlig høyere enn Symbian modeller.

 

Og igjen, Qtek S100 har en skjermstørrelse på 2,8" og ikke 3,0"

Endret av Glofi
Lenke til kommentar
Nå roter du litt her, beklager.....

 

Nokia N91 har 176 x 208 punker oppløsnming. Ref. http://amobil.no/art.php?artikkelid=15116

Artikkelen sier også forventet lanseringsdato i siste halvdel av 2005. Med andre ord rundt samme periode som Windows Mobile 5 terminaler begynner å dukke opp med vesentlig høyere oppløsning.

Huff, nå er jeg langt ute på jordet. Noe har gått feil i hodet mitt :)

 

Jeg har ikke ment N91, jeg har ment N90. Jeg har surret, så da er det ikke rart jeg har tatt feil.

 

Altså, N90 som jeg egentlig har ment (skal redigere mine innlegg nå) har oppløsning på 352 x 416 pikseler, og kommer i juni.

 

Altså, beklager for at jeg har forvekslet N91 og N90. Det er altså N90 jeg mener, som har en veldig høy oppløsning til tross for skjermstørrelse på 2,1".

Lenke til kommentar

Ok, da begynner det å stemme litt mer :)

 

N90 har en høy oppløsning ja, helt enig i det. Og den vil ha en høyere oppløsning enn Windows Mobile 5 Smartphone terminaler (240 x 320).

 

Det den ikke kommer til å ha er større oppløsning enn Windows Mobile 5 Pocket PC Phone Edition terminaler, som vil ha en oppløsning på 480 x 640. Forventet lansering er 3. eller 4. kvartal i år. Avhengig litt av land til land.

Lenke til kommentar

Siterer hele artikkelen som det angivelig ser ut til at jeg skrev:

Symbian OS er enda den klare lederen i feltet. Hele 61 prosent av smarttelefonene som selges kjører det populære operativsystemet, som er utviklet i fellesskap av Nokia, Sony Ericsson, Samsung, Siemens og Panasonic.

Noen grunn til at Psion ikke er kreditert, til tross for at det var de som startet utviklingen?

 

Vi har kun tatt utgangspunkt i de nåværende eierne av Symbian. Psion solgte seg som kjent ut av selskapet i fjor. Men det stemmer at Psion står for det opprinnelige EPOC, som Symbian baserer seg på.

 

Den mobilen dere dekker i en annen artikkel i dag har både 3GB harddisk og Windows Mobile 5 :)

 

Så sant, så sant. :)

 

Det skal være fikset nå. Takk for tipset!

Jeg skrev ikke teksten over slik det kan se ut til, derimot skrev jeg deler av det som er sitert. Her har det skjedd noe galt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...