Gå til innhold

"Støyfri" PSU på 500 Watt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
men i utgangspunktet er det negativt å ha for mye effekt på stille strømforskyninger, da virkningsgraden er lavere på lavere last(?)

En kan ikke dra de konklusjonene. Hvis en ønsker passiv kjøling er det generelt attraktivt å ha størst mulig virkningsgrad for å redusere effekttap og dermed varmeutviklingen. Det gjelder egentlig for alle PSU, høyere effektivitet => lavere effekttap => mindre varmeutvikling => større mulighet for stillegående PSU.

Det eneste kan være at PSU er optimalisert med hensyn på effektivitet innenfor et gitt område.

Endret av Gunderz
Lenke til kommentar

Hvordan vet folk at denne har så dårlig virkningsgrad da. Det er vel ganske sannsynlig at denne produserer svært lite varme ved lav last, samtidig som den har mulighet til å levere ganske høy effekt. Jeg synes den virker veldig bra jeg, og antec er vel kjent for å bruke kvalitetskomponenter, eller hva?

Lenke til kommentar
men i utgangspunktet er det negativt å ha for mye effekt på stille strømforskyninger, da virkningsgraden er lavere på lavere last(?)

En kan ikke dra de konklusjonene. Hvis en ønsker passiv kjøling er det generelt attraktivt å ha størst mulig virkningsgrad for å redusere effekttap og dermed varmeutviklingen. Det gjelder egentlig for alle PSU, høyere effektivitet => lavere effekttap => mindre varmeutvikling => større mulighet for stillegående PSU.

Det eneste kan være at PSU er optimalisert med hensyn på effektivitet innenfor et gitt område.

Nesten alle PSUer jeg none gang har sett har dårligere virkningsgrad på lav last (i prosent i forhold til max last), så dermed vi en gjennomsnittlig 500 watts PSU ha lavere virkningsgrad på 250 watt enn en gjennomsnittlig 300 watts PSU. Ja virkningsgraden varier fra produsent til produsent og er avhengig av kvaliteten til PSUen, men om du holder alle slike faktorer konstante er en for høy kapasitet negativt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvordan vet folk at denne har så dårlig virkningsgrad da. Det er vel ganske sannsynlig at denne produserer svært lite varme ved lav last, samtidig som den har mulighet til å levere ganske høy effekt. Jeg synes den virker veldig bra jeg, og antec er vel kjent for å bruke kvalitetskomponenter, eller hva?

Den har neppe lav virkningsgrad, da det er uvanlig blant PSUer som er lagd for å være stille. Men virkningsgraden avhenger av lasten, og som hovedregel er virkningraden lavere når lasten er lav (i forhold til maks last).

 

AtW

Lenke til kommentar
Test kan lese her:

http://www.silentpcreview.com/article241-page1.html

 

På side 5 finner man en tabell hvor virkningsgraden er stilt opp for diverse effekter.

Laveste virkningsgrad er 78% ved 65W, høyeste 90% ved 250W, mellom 150W og 500W ligger virkningsgraden mellom 85% og 90%.

Det er jo meget bra og jevn virkningsgrad, imponerende, men uansett så viser det at PSUen har lavere virkninggrad når den går på lav load, men i dette tilfellet så stiger virkningraden ved så lav load at det neppe er ett problem i praksis.

 

AtW

Lenke til kommentar

Konklusjonen må være at den har svært lite varmetap ved idle, og en liten økning ved load. Ingenting en vifte på lavt turtall ikke kan fikse. Hvis de talla stemmer, vil den aldri avgi mer enn 60watt i varme. Jeg synes den virker genial jeg. Synd prisen også er høy :(

Lenke til kommentar

Når det gjelder virkningsgrad på lav last og full last på en 500W PSU

kontra en 300W snakker man kun om veldig lave verdier i prosent da 2,3,4 % ved 200w load .

At dette skal påvirke varme avgivning i betydlig grad negativt for en bra 500w har jeg ingen tro på .

Eks :

post-107-1115833819_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...