Gå til innhold

Vevutvikling med åpne standarder


Anbefalte innlegg

«Konseptet bak verdensveven er prinsippet om universell tilgjengelighet. Hvis du publisererer et dokument på veven, er det viktig at alle kan lese det», sa WWWs oppfinner i 1991. Etter år med nettleserkrig og strevsomme kompatibilitetsproblemer er verdensveven endelig på vei mot å oppfylle dette idealet. Wilhelm Joys Andersen forteller i denne artikkelen om hva åpne vevstandarder er for noe, hvorfor de er viktige, og hvordan du bruker dem.Les mer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må gratulere med en meget god og velskrevet artikkel. Dette er noe av det beste jeg har let om emnet, og når jeg leser det, må jeg bare si meg enig.

 

Jeg synes også at det er bra at noen "store" tar tak i problematikken rundt IE 6 og standarder, for det er et problem for os vevutviklere. Jeg har laget og vedlikeholder en side hvor jeg har tatt ibruk XHTML og CSS, men IE klarer selvfølgelig ikke å vise den riktig. Firefox og Opera klarer det helt fint.

 

Løsningen jeg endte opp med var at jeg har en bit PHP kode som skjekker om brukeren har IE (den er ikke 100%, det innrømmer jeg, den tar av og til feil), og hvis brukeren har IE, så sender den et eget stilark beregnet for IE.

Lenke til kommentar
Løsningen jeg endte opp med var at jeg har en bit PHP kode som skjekker om brukeren har IE (den er ikke 100%, det innrømmer jeg, den tar av og til feil), og hvis brukeren har IE, så sender den et eget stilark beregnet for IE.

 

En bedre løsning på dette er Microsofts «conditional comments», selv om det beste ville vært om du klarte å hacke deg rundt IEs utilstrekkeligheter og få samme CSS-kode til å funke i både IE og fornuftige nettlesere. Det går som regel an, men krever - som vi begge vet - en del frustrerende ekstraarbeid.

Lenke til kommentar

Virkelig en glimrende artikkel. For de som lurer på hvor dårlig det står til, blant annet hos norske kommuner, se min enkle undersøkelse av blant annet kodekvalitet.

 

Her nok svært mange som trenger en skikkelig avlæring og nylæring i webdesign. Må si at det gikk mange lys opp for meg når jeg virkelig satte meg inn i åpne standarder for 6 - 8 mnd siden.

 

Erik

Lenke til kommentar

Flott artikkel - få denslags informasjon ut til folket!

Hadde faktisk aldri trudd at ein artikkel med den type innhald (og med den kvaliteten) kunne ha blitt publisert på hw.no-nettverket før, men der trudde eg feil! :)

 

Uansett så har eg et par småting eg synest de burde ha forandra litt på:

 

De skriv om <p>-taggar og <font>-taggar, men det blir litt dumt å prate om dette som enkelttaggar. Det ville vere langt meir korrekt å omtale dei som f.eks. p-elementet og font-elementet.

 

I eksempelet over definerer vi hvordan en sitatblokk (<blockquote>) skal se ut. Vi definerer at skriftstørrelsen (font-size) skal være 12 piksler.

 

Merk deg at du aldri definerer noko med CSS. Du bestemmer korleis eit gitt element skal sjå ut, eller du deklarerer det i ein deklarasjon. Ingen definisjonar her, nei :)

 

 

Om vi i HTML-filen vår mangler et semantisk element, for eksempel for å definere en dato ett eller annet ble publisert, kan vi benytte klasser.

 

For det første vil du vel aldri definere ein dato, du vil derimot vise den fram - presentere den. Uansett, det var ikkje mitt eigentlege poeng her; Du kan aldri benytte ein klasse for å «erstatte» eit semantisk element. Klassar og IDar (i samband med bruk av CSS) blir kun brukt til å endre korleis eit element blir presentert.

 

 

Mangler du en tag for å beskrive et strukturelement, bruker du klasser. Strukturerer du et intervju eller en FAQ vil du kanskje ha bruk for klasser som <p class='sporsmal'> og <p class='svar'>.

 

Det er usemje om klassar/IDar har noko semantisk betydning, sida dei kun blir brukt som referansar når nettlesaren les stilarket til sida - men det anbefalast å ha logiske klassenavn uansett. Det er dog ikkje viktig for tilgjengelegheit e.l., sidan få/ingen nettlesarar tek omsyn til navna på klassane når dei presenterer elementet. Og for å pirke litt så vil det vel gå an å bruke elementa cite, blockquote eller definisjonslister til formålet i ditt eksempel. :)

 

 

I tillegg vil eg gjerne få legge til det at Web-design, HTML og CSS-forumet her på dette nettverket også er ein enorm ressurs når det gjeld utvikling av nettsider. Fleire dyktige brukarar er der dagleg for å hjelpe dei som vil lære :)

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Litt snikreklame for CERN:

[Jeg tar meg denne frihet siden CERN er en non-profit organisasjon]

 

Internett er CERNs kanskje mest kjente oppfinnelse, men det utvikles alikevel stadig nye teknologier. Særlig "HOT" akkurat nå er GRID teknologien som i all hovedsak går ut på storskala distribuert maskinkraft. Målet er at vanlige datamaskiner helt skal kunne erstatte stormaskiner. GRID arkitektur skal i neste generasjons akselerator (LHC), som bygges på CERN nå, være med å prosessere en datastrøm ekvivalent med at hele verdens befolkning satt i fire telefonsamtaler samtidig og etter prosessering skal 15 petabyte med informasjon lagres. Til sammenligning er verdens totale produksjon av tekst ca 1 petabyte pr år.

 

Så til påenget: Du kan være med å utvikle disse teknologiene. Det er til enhver tid i overkant av 10 norske ingeniør eller sivilingeniør studenter innenfor en rekke fagområder ved CERN. Du får normalt en 1 års kontrakt hvor du får jobbe ved CERN med gode økonomiske betingelser. Samtidig kan du skrive diplom eller annen oppgave tilkyttet studie. For mer info se eller PM: Technical students

Det er også muligheter for faste ansettelser:ert.cern.ch

Lenke til kommentar
Internett er CERNs kanskje mest kjente oppfinnelse, men det utvikles alikevel stadig nye teknologier.

Cern skapte ikke Internett, CERN(Tim Berners Lee) skapte det vi i dag kjenner som Web.

 

Det amerikanske forsvarsdepartementet var primus motor for Internett, eller som det het på den tiden, ARPANet.

Lenke til kommentar

Bra artikel :yes: , personlig så er IE problemet så stort at jeg vel anbefale alle med en hjemmeside og lime denne koden inn øverst i index.php filen.

<?php
if (stristr(strtolower($_SERVER['HTTP_USER_AGENT']), "msie") )
{
die('Du bruker Internet Explore. Denne siden kan ikke vises i Internet Explorer.\n venligst skift til Opera(<a href="http://opera.no">opera.no</a>) eller Mozilla Firefox(<a href="http://mozilla.com">mozilla.com</a>)');
}
?>

så er du med på og løse IE problemet. :thumbup:

Lenke til kommentar
Bra artikel :yes: , personlig så er IE problemet så stort at jeg vel anbefale alle med en hjemmeside og lime denne koden inn øverst i index.php filen.

<?php
if (stristr(strtolower($_SERVER['HTTP_USER_AGENT']), "msie") )
{
die('Du bruker Internet Explore. Denne siden kan ikke vises i Internet Explorer.\n venligst skift til Opera(<a href="http://opera.no">opera.no</a>) eller Mozilla Firefox(<a href="http://mozilla.com">mozilla.com</a>)');
}
?>

så er du med på og løse IE problemet. :thumbup:

Så mister du også 90% av kundene ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...