Gå til innhold

Bruk av spill i skoleverket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ditto, god artikkel.

 

Vi hadde også et regnespill på barneskolen. Husker ikke hva det het, men det var

noe sånt som at figuren din bevegde seg litt etter litt bortetter bunnen av

dataskjermen, og når han nådde enden, fikk du et nytt brett. For hvert brett var

det f.eks. en drage du måtte 'slåss' mot, deretter startet figuren på nytt til venstre

på skjermen, og måtte nå f.eks. redde ei prinsesse. Slik fortsatte det ganske lenge,

men det morsomste var jo å sammenlikne med de andre for å se hvordan du lå an.

 

 

Det som er så fint med å bo i distriktsnorge, er at skolene har færre elever og

dermed større ressurser som kan brukes til annet enn skolemateriell. Som i dette

tilfellet var et datarom med 7-8 60MHz PC-er. Vi hadde jo også meget godt film-

og redigeringsutstyr.

Jeg vet om mange skoler i forstadene som bare kunne se langt etter slikt utstyr

som vi hadde på den tiden...

:tease:

Lenke til kommentar
Dataspill er nemlig veldig motiverende.

Jo, det er det jo. Tror nok at folk lærer mer om 2. Verdenskrig ved å spille spill (ikke voldsspill, men andre typer spill, som samtidig er informative) enn ved å lese ei tørr faktabok.

 

Kanskje det blir mindre skulking også, og folk begynner å glede seg til å komme på skolen! :p

Lenke til kommentar

Det er jo ingen tvil om at PC kan være en god hjelper - hadde jeg ikke drevet med PC siden jeg var 3, hadde jeg neppe hatt 6'ern min i engelsk uten å gjøre lekser ;)

 

Problemet mitt er at hva enn skolene antageligvis kommer til å sette igang, har stor fare for å være gørrkjedelige spill, ala Josefine i Eventyrskogen, eller the like.

 

Bare tenk på hvor mye engelsk folk hadde lært bare fra å spille, kule, morsome spill opp igjennom. For å ikke snakke om hvor mye man kunne lært om Første og Andre Verdenskrig gjennom spill som Victoria og Hearts of Iron . Hvordan man ville fått jenter til å spille noe slikt kan man jo lure på. Men det overlater jeg til departementet. Huff :p

 

Hum. Lurer på om jeg ville lært mer om Ibsen og Hamsun om jeg kunne gjort noen puzzles om dem, Monkey Island style? Når jeg tenker meg om er det ganske mange fag som kunne vært Monkey Island style, hehe. Kanskje ikke gym, da.

Lenke til kommentar

husker mario forever. jeg og en anen skolekamerat spilte dette intenst. Vi var da i en periode hvor vi bevist skreiv feil og lo av det fordi det var mot skoleregler, tøft å være slem osv.

 

Men da vi spilte mario is missing var det fram med atlas og og og andre ting.

Lenke til kommentar
Jeg går på medialinje på videregående. Lærerene kom med forslag om å bruke litt av tiden på slutten av året til å lære om og spille spill. Det var liten respons blandt elevene fordi de heller ville bruke tiden til å pugge til eksmen.

Isåfall en jalla tid å spørre elevene på :p

Lenke til kommentar
Det er jo ingen tvil om at PC kan være en god hjelper - hadde jeg ikke drevet med PC siden jeg var 3, hadde jeg neppe hatt 6'ern min i engelsk uten å gjøre lekser ;)

I second that!

 

Tror mye av engelsken min er takket UFO/X-COM, da jeg var 8-10 år og spilte det, da leste jeg samtlige UFOPedia oppslagene, det tror jeg hjalp veldig på både muntlig(hvordan vet jeg ikke, satt ikke å leste opp for meg selv nei :p) og skriftlig. Og ikke minst, den generelle forståelsen av engelsk.

 

JA TIL SPILL!

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

God artikkel!

 

Det brukes faktisk en del bruk av spill i barneskolen, men mye av problemet er den maskinvaren som er tilgjengelig, samt kostnadene til lisenser etc.

 

Barn og ungdom er stort sett vant til å ha tilgang til adskillig sprekere maskinvare enn den gjennomsnittlige barne og ungdomsskole råder over. Det betyr at man på skolen må nøye seg med mye mindre grafikkrevende spill enn det elevene vanligvis er vant med.

 

Veldig ofte er da svaret fra elevene: "Dette er kjedelig"

 

Dessuten må vi se på aspektet med kostnader knyttet til spill og lisenser. For å bruke et spill effektivt i undervisningsøyemed må man ha noe mer enn noen slengere i enbrukerversjoner. (Skoleverket kan ikke operere med brente plater eller flere installasjoner på samme lisensnøkkel.) ;)

 

Skoleverket satser derfor oftest på leverandører som kan levere skolelisenser eller kommunelisenser. Dette finnes ikke for de mest spenstige titlene, som elevene er mest glad i :no:

 

Nå skal jeg ikke svartmale helt. Det finnes faktisk et enormt utvalg i flash og javabaserte spill ute på nettet. Mange av disse er faktisk godt pedagogisk forankret, samtidig som elevene liker dem. Her ligger nok mye av framtiden når det gjelder bruk av spill i skolesammenheng.

 

Da gjenstår egentlig bare det siste og vanskeligste hinderet. 2-3 generasjoner med lærere som ikke ser forskjell på tastatur og mus, og som mener at data er en vederstyggelighet elevene må skjermes mot.

 

Husk at lærere er en av de få yrkesgruppene der det kan gi status å sitte med matpakka og si: "Vet du hva, jeg kan ingen ting om data jeg!"

Lenke til kommentar
[iC,10/05/2005 : 17:14]
Dataspill er nemlig veldig motiverende.

Jo, det er det jo. Tror nok at folk lærer mer om 2. Verdenskrig ved å spille spill (ikke voldsspill, men andre typer spill, som samtidig er informative) enn ved å lese ei tørr faktabok.

 

Kanskje det blir mindre skulking også, og folk begynner å glede seg til å komme på skolen! :p

Ja, om man ønsker å lære historie på barneskolenivå :no:

Endret av NoLimit_^
Lenke til kommentar
Veldig god artikkel!

 

"Spill" var en liten del av opplæringen min da jeg gikk på berneskolen, som er ca. 10 år siden, da var det noe somhet "trolldata" som ble kjørt på en 10Mhz pc :D

Akkurat det samme hadde vi å! husker godt disse monster diskettene vi måtte putte inn i diskettstasjonen :!:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...