Gå til innhold

HP selger ukjent Sempron


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Link til selve maskinen finner du her: HP Business desktop dx5150.

Dette var en meget positiv overraskelse! :)

 

Endelig finnes det skikkelige forretnings PCer i Norge fra en stor og annerkjent produsent som tilbyr andre alternativer enn bare Intel-prosessorer. HP har faktisk lansert flere forretnings PCer med AMD-prosessorer nå nylig:

 

HP dx5150 Microtower Business Desktop PC

 

457124.jpg

 

HP dx5150 Small Form Factor Business Desktop PC

 

447468.jpg

 

Disse modellene leveres altså med Athlon 64 eller Sempron for sokkel 939, og representerer med andre ord et glimrende alternativ for bedrifter, offentlige etater, mv. som er opptatt av god pris/ytelse, lavt strømforbruk og lite støy :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Sempron 3200+ 90nm med "winchester" kjerne, 256kiB L2 cache, 1,8GHz, og relativt lett overklokkbar til 2,7GHz i følge overklokking.no . Det må jo sies å være et røverkjøp. Med 50% overklokket og doble minnekanaler for å kompensere for den lille L2 cachen så skal denne yte svært bra.

 

For å gjette litt høyt her så tipper jeg den yter 95% av Athlon64 3000+ "winchester" (som også har 1,8GHz og doble minnekanaler, men dobbelt så mye L2 cahce) Overklokket til 2,7GHz tipper jeg den også yter 95% av Athlon64 3000+ overklokket til samme hastighet.

 

Folk kjører skjelden Windows XP Pro x64 Edition ennå, særlig i bedrifter, så denne sempronen lider nok ikke av mangel på 64bit støtte ennå.

 

PR-ratingen er forresten 100 høyere på Sempron med 2 minnekanaler enn Sempron med 1 minnekanal. Det er jo en mer edruelig PRrating enn det som er på Athlon64 (der den minnekanalen som skiller er ratet opp til 400 (3400+ vs 3800+)

 

Prisen på Sempron 3100+ for sokkel 754 er ca 900kr her i norge. (Men jeg tviler nå egentlig på at Sempron på sokkel 939 kommer til andre enn OEM'er med det første)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

hvordan har man kommet fram til at det er 939? kan det ikke like gjerne være foskjellige hovedkort med samme chipset og forskjellige sockler? Jeg har lest litt rundt både chipen og systemet og har bare kunnet komme til konklusjonen at chippen støtter både 64, 64fx og sepron, men det betyr ikke nødvendigvis at det er samme hovedkortet. JEg påstår på ingen måte at sempron ikke eksisterer i 939, men jeg ser ingen ting i produktspesifikasjonen som beviser at den gjør det.

Lenke til kommentar
Xell:
We rapporterte ang en lignende sighting for en stund siden - http://overklokking.no/art.php?artikkelid=14875

Denne linken tyder på at det er Sokkel 939, men skjermbildet og historien kan selvfølgelig være forfalsket så flere og sterkere beviser er selvfølgelig ønskelig.

Joda jeg så den linken, men det er ikke noe i artikkelen til HW.no eller på produkt sidene til HP dx5150 som tilsier at Sempron varianten av produktet inneholder en 939 prosessor. Så derfor lurte jeg på hvodan de var kommet fram til den konklusjonen. Som sagt er fult mulig at det er sånn, men personlig synes jeg at dersom konklusjonen er basert på produkt sidene til HP er det foretatt et aldri så lite kvantesprang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...