Gå til innhold

Tyan med nForce Pro-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kom til å tenke på den ATX-porten der. Den ser jo rimelig stor ut (24pin + 8 pin). Det er jo egentlig forståelig med tanke på at kortet slikkert sluker en del strøm.

 

Men hvorfor har de ikke bare 2 stk vanlige 20 eller 24pin ATX-plugger der? Da kan man jo kjøre det med 2 stk ganske rimelige 300W+ PSU'er (i stedet for en svindyr 600W+ PSU eller evt en ennå dyrere redundant 600W+ PSU). De to relativt billige 300W+ PSU'ene kan til og med ha en redundant funksjon som gjør at hvis den ene PSU'en ryker så klokkes CPU'ene ned med Cool&Quiet inntil den defekte PSU'en er skifet ut.

 

PS. Med billig mener jeg selvfølgelig ikke 2x300W+ Qtec, men 2x300W+ Fortron Source eller bedre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dette kortet er vel en direkt konkurent til Iwill sitt DK8EW. Blir sikker billigere enn Iwill, men jeg syns Iwill kortet ser litt 'bedre' ut, de kjører bla uten Kondensatorer osv.

 

Sjekk bilder av Iwill kortet her!!

 

(Er vel litt partisk siden jeg har ventet siden november på DK8EW)

Lenke til kommentar
Jeg kom til å tenke på den ATX-porten der. Den ser jo rimelig stor ut (24pin + 8 pin). Det er jo egentlig forståelig med tanke på at kortet slikkert sluker en del strøm.

 

Men hvorfor har de ikke bare 2 stk vanlige 20 eller 24pin ATX-plugger der? Da kan man jo kjøre det med 2 stk ganske rimelige 300W+ PSU'er (i stedet for en svindyr 600W+ PSU eller evt en ennå dyrere redundant 600W+ PSU). De to relativt billige 300W+ PSU'ene kan til og med ha en redundant funksjon som gjør at hvis den ene PSU'en ryker så klokkes CPU'ene ned med Cool&Quiet inntil den defekte PSU'en er skifet ut.

 

PS. Med billig mener jeg selvfølgelig ikke 2x300W+ Qtec, men 2x300W+ Fortron Source eller bedre.

Blir ikke det litt tullete å bruke to forskjellige strømforsyninger på et hovedkort? Greit å bruke en separat strømforsyning til disker og slike ting, men å paralellkoble to strømforsyninger vil vel føre til en del problemer med tanke på fase. Jeg har ihvertfall svært dårlig erfaring med å koble en egen strømforsyning til skjermkortet, mens hovedkortet ble matet med en annen.

 

-stigk

Lenke til kommentar
Jeg kom til å tenke på den ATX-porten der. Den ser jo rimelig stor ut (24pin + 8 pin). Det er jo egentlig forståelig med tanke på at kortet slikkert sluker en del strøm.

 

Men hvorfor har de ikke bare 2 stk vanlige 20 eller 24pin ATX-plugger der? Da kan man jo kjøre det med 2 stk ganske rimelige 300W+ PSU'er (i stedet for en svindyr 600W+ PSU eller evt en ennå dyrere redundant 600W+ PSU). De to relativt billige 300W+ PSU'ene kan til og med ha en redundant funksjon som gjør at hvis den ene PSU'en ryker så klokkes CPU'ene ned med Cool&Quiet inntil den defekte PSU'en er skifet ut.

 

PS. Med billig mener jeg selvfølgelig ikke 2x300W+ Qtec, men 2x300W+ Fortron Source eller bedre.

Alle tjener/arbeidsstasjons-hovedkort fra Tyan/Iwill osv. bruker en såkalt EPS12V/SSI (24+8+6) EPS 12V-strømforsyning, men det går helt fint å bruke en standard ATX 12V 2.0 (24-pins)-strømforsyning også :)

 

Dette kortet er vel en direkt konkurent til Iwill sitt DK8EW. Blir sikker billigere enn Iwill, men jeg syns Iwill kortet ser litt 'bedre' ut, de kjører bla uten Kondensatorer osv.

 

Sjekk bilder av Iwill kortet her!!

Vakkert! :thumbup:

 

Dette kortet bruker vel ECC DDR-minne?

Ja, siden Opteron krever ECC/REG DDR-minne.

 

Støtter det SLI?

Nei, det ser det ikke ut til at det gjør.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Dette kortet er vel en direkt konkurent til Iwill sitt DK8EW. Blir sikker billigere enn Iwill, men jeg syns Iwill kortet ser litt 'bedre' ut, de kjører bla uten Kondensatorer osv.

 

Sjekk bilder av Iwill kortet her!!

 

(Er vel litt partisk siden jeg har ventet siden november på DK8EW)

Ja dette kortet ser nydelig ut!

Lenke til kommentar

Har lest litt på nettet, og det er mange som snakker negativt om Tyan, de mener kvaliteten er så som så, og supporten dems suger. Er det noen som har erfaring?

 

Snorreh, ser du har Tyan nå, er du fornøyd?

 

Verken Tyan eller Iwill har klart å få i gang skikkelig masseprodusjon av sine Nforce4 pro kort, og det er lite tester av dem, hadde vært spennede å sett noen omtaler. :(

 

(så en test av Tyan K8WE, men det var ingen tester med SLI, dem hadde vist ikke fått med SLI broen, hadde vært gøy med en 16/16 vs 8/8 pci-e sli samenlikning.)

Lenke til kommentar
Har lest litt på nettet, og det er mange som snakker negativt om Tyan, de mener kvaliteten er så som så, og supporten dems suger.  Er det noen som har erfaring? 

 

Snorreh, ser du har Tyan nå, er du fornøyd?

Jeg er kjempefornøyd, supporten har vært helt topp de få gangene jeg har trengt hjelp. Eneste minus jeg kommer på er at Tyan er ganske treige med å komme med BIOS-oppdateringer. På det punktet er sikkert Iwill endel bedre vil jeg tro.

 

Ikke hør så mye på klagene på nettet, stort sett alle problemene skyldes bruk av ustandard utstyr som Tyan ikke anbefaler i utgangspunktet. Problemene er med andre ord selvforskyldt i de aller fleste tilfeller, så jeg anbefaler altså Tyan på det varmeste.

 

Verken Tyan eller Iwill har klart å få i gang skikkelig masseprodusjon av sine Nforce4 pro kort, og det er lite tester av dem, hadde vært spennede å sett noen omtaler. :(

 

(så en test av Tyan K8WE, men det var ingen tester med SLI, dem hadde vist ikke fått med SLI broen, hadde vært gøy med en 16/16 vs 8/8 pci-e sli samenlikning.)

De eneste testene av nForce4 Pro 2200-hovedkort som jeg vet om er disse:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...nderk8we&page=1

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...usnf4pro&page=1

 

Se her for SLI-tester:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=a8nsli&page=1

 

Grunnen til at det tar så lang tid før det kommer nForce4 Pro 2200-hovedkort skyldes visstnok at NVIDIA har leveringsproblemer på disse brikkesettene.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Men hvorfor har de ikke bare 2 stk vanlige 20 eller 24pin ATX-plugger der? Da kan man jo kjøre det med 2 stk ganske rimelige 300W+ PSU'er.

Blir ikke det litt tullete å bruke to forskjellige strømforsyninger på et hovedkort? Greit å bruke en separat strømforsyning til disker og slike ting, men å paralellkoble to strømforsyninger vil vel føre til en del problemer med tanke på fase. Jeg har ihvertfall svært dårlig erfaring med å koble en egen strømforsyning til skjermkortet, mens hovedkortet ble matet med en annen.

Det skal gå greit siden begge PSU'ene og alle spenningene har samme jord. Fase er ikke noe problem siden det er snakk om likespenning. (Likespenning = ingen fase) Rippelspenninger vil utjevne hverandre noe sånn at spenningen blir litt mer stabil. Dårlig innstillte PSU'er (PSU'er som leverer litt forskjellige spenninger) kan sikkert bli et problem, men det skal kunne løses med spenningsregulatorer på hovedkortet.

Lenke til kommentar
Det som jeg synes er rart, er at kortet ikke støtter SLI. Vi har jo sett kort basert på nForce Pro med to fullverdige PCI-E x16 spor.

Det er fordi disse kortene har både en nForce4 2200-brikke og en nForce4 2050-brikke som hvert gir sitt PCI-E x16-spor se bare her:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...nderk8we&page=5

 

Dette kortet har derimot bare en nForce4 2200-brikke, og støtter derfor bare et PCI-E x16-spor og et PCI-E x4-sport og derfor ikke SLI.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Dette kortet har derimot bare en nForce4 2200-brikke, og støtter derfor bare et PCI-E x16-spor og et PCI-E x4-sport og derfor ikke SLI.

 

2200-brikken kan fint kjøre SLI, har heller med design på hovedkortet, mulig det dyrere å lage 8/8 pci-e oppsett, og må man ikke betale SLI-avgift til Nvidia for å få det 'godkjent'?? Mulig de har valgt å ikke kunkurere med sitt eget K8WE kort, regner med K8SE bli rimeligere enn K8WE.

 

Iwill har kun 2200 brikken på DK8EW og det har 8/8 sli osv..

 

2200 brikken støtter 20 pci-e baner, på Tyan's sitt K8WE har de den ekstra 2050 chipen som gir 16-20 ekstra pci baner. Det er slik de kan kjøre fullverdig 16/16 pci-e baner på K8WE kortet.

Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg ikke helt hva folk skal med 16x/16x PCIe til SLI-bruk siden det neppe vil gi noen merkbar økt ytelse fra 8x/8x PCIe i SLI. Dette har THG testet ved å sette ned til 4x/4x uten å se noen merkbar forskjell. Hvis han satt ned til 2x/2x så begynnte det å bli merkbart og ved 1x/1x var det et betydelig ytelsetap. Det hadde nok vært interresant å sett en test på 8x/8x vs. 16x/16x men jeg tror det kan bli kjedelig lesing. (Les: identiske resultater hele veien)

Lenke til kommentar

Per i dag er det lite å hente på 16/16 vs 8/8 sli, men kjøper du et hovedkort til 4-5000 kr så oppgraderer du ikke det om et år. Den retningen markedet per idag beveger seg, mot dual core og multitreading på de fleste applikasjoner, vil et dual cpu system du kjøper idag holde i flere år framover.

 

Vi sitter også med 1. genrasjon pci-e kort idag, og jeg vil tror vi allerede ved neste generasjon gpu'er vil se større utnyttelse av pci-e bussen, så da kan det være greit å ha 16/16x sli om du sitter på samme hovedkort om 2-3 år, når agp faset mer eller mindre ut. (tror neppe det vil komme high end kort i både apg og pci-e etter R5xx og NV70..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...