Gå til innhold

Rambus inn på Intels veikart?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får da for guds skyld håpe at det ikke blir tilfellet :hrm: Bah..hvem bryr seg egentlig, vi har jo AMD :) Hvis rambus klarer å komme seg inn på markedet, noe som er langt fra sikkert, får vi satse på at hovedkortfabrikantene krever brikkesett med støtte for DDRx DRAM også. Noen burde jo ha lært litt etter forrige runde med rambus :ermm:

Lenke til kommentar

Det idielle her ville vel være at Rambus virker på både amd og intel sine hoved kort da dette er et veldig godt minne, :p

Selv hadde jeg rambus minne på min tidligere pentium 4, den var like rask som min nåværende pc.

så jeg håper demm vill komme tilbake da jeg driver med en del 3d program. :hmm:

Lenke til kommentar

Er ikke Rambus sitt minne som skal brukes i Cell systemer? Hvis dette er tilfelle så kan jo det tyde på at det blir laget mye av dette minnet = lavere priser. Det kan jo også hende at IBM tar dette minnet i bruk på sine Power, og kanskje PPC systemer, siden de allerde sammarbeider om Cell ram.

 

Et annet ting som jeg har hørt svært lite om på hw.no sine sider, er lagringsmediar basert på ram. Dette er jo et mye større marked hvis det slår seg gjennom, ytelsen på en maskin kan også øke dramatiskt.

 

Rambus er ikke avhengig av Intel.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Det virket da som det gikk rett vest med rambus etter at Intel kuttet dem ut til fordel for DDR-SDRAM. Hvis rambus ikke hadde vært avhengig av Intel, ville de vel vært tilstede ennå, ville de ikke? Dessuten krevde de uhørte summer i royalities for produksjonen av brikkene. En annen ting er at brikkene var 16-bit, dvs. at de parvis måtte installeres 2 og 2 like. Upraktisk.

Lenke til kommentar
I 1999 bestemte brikkegiganten seg for å ta i bruk Rambus-minne i forbindelse med sine nye Pentium 4-systemer. Dette ble etter hvert forkastet til fordel for den mer utbredte og prisgunstige SDRAM.

En liten korreksjon: Intel forkastet vel RDram til fordel for DDR SDram.

 

Et annet ting som jeg har hørt svært lite om på hw.no sine sider, er lagringsmediar basert på ram. Dette er jo et mye større marked hvis det slår seg gjennom, ytelsen på en maskin kan også øke dramatiskt.

Det er en artikkel her: Hybrid-disk fra Samsung og Microsoft Det er riktignok en blanding, men trolig også et ytelsemessig bra kompromiss som ikke vil koste astronomiske summer. Men når det gjelder HW.no og lite fokus på rambaserte lagringsmedier så mener jeg det er for lite fokus på dette på samtlige datarelaterte sider jeg vet om. Jeg er enig i at ram som lagringsmedie vil ha et enormt potensiale ytelsemessig så det er rart det ikke fokuseres mer på det over alt. Jeg håper i hvertfall at den hybriddisken blir en suksess og at det dukker opp mange tilsvarende disker så prisen ikke blir kunstig høy.

Lenke til kommentar
Et annet ting som jeg har hørt svært lite om på hw.no sine sider, er lagringsmediar basert på ram. Dette er jo et mye større marked hvis det slår seg gjennom, ytelsen på en maskin kan også øke dramatiskt.

Det er en artikkel her: Hybrid-disk fra Samsung og Microsoft Det er riktignok en blanding, men trolig også et ytelsemessig bra kompromiss som ikke vil koste astronomiske summer. Men når det gjelder HW.no og lite fokus på rambaserte lagringsmedier så mener jeg det er for lite fokus på dette på samtlige datarelaterte sider jeg vet om. Jeg er enig i at ram som lagringsmedie vil ha et enormt potensiale ytelsemessig så det er rart det ikke fokuseres mer på det over alt. Jeg håper i hvertfall at den hybriddisken blir en suksess og at det dukker opp mange tilsvarende disker så prisen ikke blir kunstig høy

Er litt hysh hysh, men sett noen bevis for prototyper av en ny type ramdisk. Kan ikke si så mye, men fremtiden er ganske lys.

 

Intel er et stort selvskap som holder på med mye annet en CPUer, vil tro dere har rett med Intel og Rambus, men så hvidt jeg har hørt så sniffer dere opp feil tre. Det kan vel ikke ha noe med dette å gjøre kan det? :whistle:

http://www.intel.com/technology/magazine/c...d-DIMM-0305.htm

 

Ram er vel kanskje den tingen vi har i dag som kommer til å forsvinne raskest fra en maskin. Hvis noe ram selvskap har lyst å overleve en stund, må de nok finne på noe nytt. Så langt så er det HD produsentene som har tenkt på Ramdisker, den eneste ram produsenten som har gjort litt arbeid med det er Rambus.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Det virket da som det gikk rett vest med rambus etter at Intel kuttet dem ut til fordel for DDR-SDRAM. Hvis rambus ikke hadde vært avhengig av Intel, ville de vel vært tilstede ennå, ville de ikke? Dessuten krevde de uhørte summer i royalities for produksjonen av brikkene. En annen ting er at brikkene var 16-bit, dvs. at de parvis måtte installeres 2 og 2 like. Upraktisk.

Det har vært flere Rambus-diskusjoner her, og jeg har ikke lyst på enda en... men en ting må presiseres:

 

Rambus krevet _lavere_ lisensavgift for RDRAM enn DDR/SDRAM, tallene var hhv ca 1% og 2%. Så der tar du rett og slett feil. Og denne misforståelsen er altfor vanlig...

 

Grunnen til at RDRAM var dyrt var nettopp at minneprodusentene som er dømt for prisfiksing (Hynix, Infineon, Micron) nektet å produsere RDRAM, selv om Intel ville subsidere utstyr og bygging av fabrikker for dem.

Lenke til kommentar

Rambus skal levere XDR RAM til Cell-prosessoren i PS3 ja. Med masseproduksjon (PS2 har vel allerede solgt rundt 80 mill.), så er det ingen tvil om at Rambus lever i beste velgående. Ganske imponerende båndbredde også:

 

1 Cell-kjerne i PlayStation 3:

 

07.jpg

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Takk for linken! Jeg har egentlig sett skissene før, men ikke lest teksten skikkelig før nå. Ingen tvil om at FB-DIMM kan få en bra fremtid. Det ligner mye på XDR, men virker billigere, mer kompatibelt og skalerbart. Og ikke minst: Det er kompatibelt selv om selve DRAM-brikkene skulle gå over fra DDR2 til DDR3 osv. Man kan enkelt og greit bytte ut DDR2-baserte FB-DIMM brikker med DDR3-baserte FB-DIMM brikker uten å skifte hovedkort eller CPU.

 

Det eneste dumme blir at jeg tror FB-DIMM forblir litt dyrere enn vanlig dobbeltkanal DDR2 eller DDR3. For de som nøyer seg med 2 minnebrikker så vil nok det bli både enklest og best, men dersom man trenger mer enn 2 minnebrikker i systemet så kan FB-DIMM bli det man har ventet på. Særlig dersom stabilitet og oppetid er viktig. (FB-DIMM har innebygget ECC med retry, og brikker kan settes inn og taes ut mens systemet er i drift, såkalt "hotswap").

 

Jeg tror nok FB-DIMM i framtiden vil overta for dagens ECC DDR-ram.

 

Så det er spørs om ikke XDR må holde seg i desktop-segmentet i så fall.

Lenke til kommentar

Takk for linken! Jeg har egentlig sett skissene før, men ikke lest teksten skikkelig før nå. Ingen tvil om at FB-DIMM kan få en bra fremtid. Det ligner mye på XDR, men virker billigere, mer kompatibelt og skalerbart. Og ikke minst: Det er kompatibelt selv om selve DRAM-brikkene skulle gå over fra DDR2 til DDR3 osv. Man kan enkelt og greit bytte ut DDR2-baserte FB-DIMM brikker med DDR3-baserte FB-DIMM brikker uten å skifte hovedkort eller CPU.

Hint hint, dette trengs ikke å bare brukes til HK. Du må nok tenke litt untenfor boksen her. Det kan nemmelig brukes til andre Intel proskjekter, noe som det står VELIG lite om, for å si det sånn så er det suspekt lite som står om det for å gjørde det litt klarer. Å bare tenke CPU vil være feil, riktig med Intel roadmap, men roadmap for hva? Muhahaha er litt gøyt å ha insider kunskap.

 

Det jeg sier kan ha noe med at det ligner veldig mye med XDR å gjøre. Suspekt mye. Hvis du ser på stjernene så får du vite mer enn du tror.

 

mad_arab: Det finnes jo andre arkitekturer eks PowerPC FSB er jo på 1,35Ghz der og øker, siden FSB ratio er på 1:2

 

Rambus official did not provide any guidance where the company targets its technologies for Intel – for desktop, workstation, server, consumer, mobile or any other platforms.

 

Synes det er lite liv rundt en tråd som har mer å si for ytelsen for en maskin, enn noe annet på flere år har hatt.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...