Gå til innhold

Hvorfor ikke tilby support av backups?


Anbefalte innlegg

QUOTE ("TST - Moderator")
Vi ønsker ikke å tilby support for backup av spill som har kopibeskyttelse, da denne informasjonen i 90% av tilfellene benyttes til piratvirksomhet

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke medlemmer kan spørre om hjelp til backup av spill mens det ellers er x-antall poster om backup av kopibeskyttet musikk og filmer. Ser lite forskjell av å ta en backup av spill og DVD.

 

Hvorfor gjør HW.no forskjell på dette området?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gråområde pga backup av spill er vanskligere enn DVD/CD og krever visse kunnskap enn å laste ned sw og trykke RIPP og dermed er den reele hensikten til å backe up spillene egentlig piratvirksomhet?

 

Dette burde være avklart av HW.no med en bedre begrunnelse enn " fordi de er kopibeskyttet og det finnes muligheter som kan føre til piratvirksomhet"

Endret av ohh-noo
Lenke til kommentar

Det er fordi informasjon som kan lede til piratkopiering er forbudt på hwnettverket.

Å ta backup er lovlig men er informasjonen i feil hender kan den brukes til piratkopiering.

 

Uansett. Er man ikke fornøyd med reglene til et forum så kan man bare bruke ett annet et.

 

unlock.no har xbox relatert forum.

 

Finnes sikkert no flere men jeg veit ikke om flere.

Hvis du googler det opp så finnerdu sikkert noe.

Lenke til kommentar

QUOTE (GauNodachi @ 01/05/2005 : 14:15)
Det er fordi informasjon som kan lede til piratkopiering er forbudt på hwnettverket.

Setter man akkurat det du sa litt i perspektiv så er jo det tusenvis av poster som kan lede til piratkopiering. Hva med hjelp til DVD Shrink?..eller Nero f.eks? Eller hva med hjelp til P2P? herregud, du er naiv hvis du tror at diskusjonene som omfatter P2P-programmer ikke leder til piratvirksomhet..

 

Jeg er ikke ute etter spydige kommentarer fra deg eller andre men en redgjørelse fra HW.no på akkurat denne saken...

Lenke til kommentar

Det er faktisk en juridisk forskjell på det å ta backup av spill/programvare og å ta backup av musikk/film/tv/radio/bøker/lydbøker/blader.

 

Den sistnevnte kateogorien er fult lov å ta backup av i henhold til norske lover, men førstnevnte er ikke lov med mindre du har tilatelse til det gjennom lisensavtalen.

 

Dette har forsåvidt ingen ting å gjøre med "Spørsmål og svar - Konsoll" så tråden flyttes til "tilbakmeldinger til forumet".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja, ja den lisensavtalen den lisensavtalen :cool:

 

Såkalte shrink wrap klausuler er ikke juridisk bindende i henhold til norsk lov. Ergo det er lov til å ta backup.

 

Kilde: Hov, Jo Avtalerett og en advokatfullmektig fra WR som vi hadde som kursleder. Og norges lover da :love:

 

*Edit: Hvis det ikke er lov å diskutere backup av spill, burde det også gjelde for cder,dvder etc. Dessuten blir det enklere juridisk for HW.no*

 

Edit2: Omformulerte meg litt :innocent:

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

QUOTE (KVTL @ 01/05/2005 : 23:43)
*Edit: Hvis det ikke er lov med spill, burde det også være det for cder,dvder etc. Dessuten blir det enklere juridisk for HW.no*

En smule dårlig formulert.. hva mener du?

 

Hvis det er lov å ta backup av spill, hva er problemet med å diskutere det da?

Lenke til kommentar

Det er ulovlig å kopiere (inkludert å laste ned) programvare med mindre man eier originalversjonen. Når det gjelder film og musikk, så har man (enn så lenge) lov til å fremstille en kopi, laste ned fra en venn eller kopiere av en venn, til personlig bruk - selv om man ikke eier originalversjonen.

 

Hvis vi skulle godta snakk om sikkerhetskopiering av spill og programvare på forumet vårt, så ville det også vært en direkte bruksanvisning for hvordan man kunne piratkopiere spillene/programmene. Det samme gjelder ikke for film og musikk, ettersom man som nevnt har lov til å skaffe kopier uten å eie originalen.

 

Jeg har ikke anledning til å gå i dybden på disse lovene nå, men de som er interessert bør lese ta en titt på http://www.lovdata.no/

Lenke til kommentar

QUOTE
Hvis vi skulle godta snakk om sikkerhetskopiering av spill og programvare på forumet vårt, så ville det også vært en direkte bruksanvisning for hvordan man kunne piratkopiere spillene/programmene.
jammen, hvis jeg vil gjøre backup av mitt eget spill, som jeg lov til, hvorfor skulle jeg ikke kunne få hjelp fra forumet? Ja, selvfølgelig ville det være en direkte bruksanvisning. Direkte bruksanvisning til noe lovlig MEN som kan misbrukes. All informasjon som blir lagt ut på HW.no kan misbrukes. Hva med dette emnet: Guide til dc++/Spørsmål og svar om Direct Connect . Dette er jo en guide til P2P programvare som i høyst grad misbrukes på det groveste. Hvorfor skal denne guiden være i fred, mens en guide til backup av spill være ugyldig? Det skjønner ikke jeg..

 

QUOTE
Det samme gjelder ikke for film og musikk, ettersom man som nevnt har lov til å skaffe kopier uten å eie originalen.
Jasså, har man lov til å ta kopi av en leiefilm? Trolig ikke. Kan en guide på DVD backup misbrukes til dette? Høyest trolig. Nå som man kan leie filmer på nettet, for så å sende tilbake filmen etter man er ferdig å "se" den, kan ikke informasjon om backup av filmer misbukes i samme grad som en guide til backup av spill?
Lenke til kommentar

QUOTE (ohh-noo @ 02/05/2005 : 15:46)
QUOTE
Hvis vi skulle godta snakk om sikkerhetskopiering av spill og programvare på forumet vårt, så ville det også vært en direkte bruksanvisning for hvordan man kunne piratkopiere spillene/programmene.
jammen, hvis jeg vil gjøre backup av mitt eget spill, som jeg lov til, hvorfor skulle jeg ikke kunne få hjelp fra forumet? Ja, selvfølgelig ville det være en direkte bruksanvisning. Direkte bruksanvisning til noe lovlig MEN som kan misbrukes.

Man kan vri og vende på denne problemstillingen, men vi ønsker altså ikke å tilby support for backup av spill på vårt forum.

 

Angående tråden om Direct Connect: Programmet kan brukes til mye annet enn ulovligheter, og support om hvordan man bruker Direct Connect har ikke nødvendigvis noe med piratkopiering å gjøre.

 

Denne tråden stenges, da dette ikke er et tema for diskusjon.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...