Gå til innhold

Lydløs OTES fra Abit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Disse kortene kan komme til å selge veldig bra!

Jeg skjønner ikke helt hva som gjør denne løsningen mer attraktiv en bare en passiv ribbe?

Prøv å sett en stor passiv ribbe på et kort men nF4 chipsett så skjønner du fort at det er litt dårlig plass. Dessuten produserer dagens chipset vanvittig mer varme enn tidligere generasjoner. Derfor er løsningen genial :yes:

Lenke til kommentar
Disse kortene kan komme til å selge veldig bra!

Jeg skjønner ikke helt hva som gjør denne løsningen mer attraktiv en bare en passiv ribbe?

Prøv å sett en stor passiv ribbe på et kort men nF4 chipsett så skjønner du fort at det er litt dårlig plass. Dessuten produserer dagens chipset vanvittig mer varme enn tidligere generasjoner. Derfor er løsningen genial :yes:

Joda, de er varmere enn før, men det er jo mulig å få til på endel hovedkort, speseilt om produsenten tenker seg litt om. Og her er man jo uansett avhengig av att produsenten lager ett bra system (med heatpipe), hvorfor ikke bare kjøre med en passiv ribbe ut fra fabrikken?

 

AtW

Lenke til kommentar

Den nye Silent OTES er jo avhengig av at man har litt god luftsirkulasjon i kabinettet med kabinettvifter slik at det passerer luft gjennom heatpipekjøleribba. Dette er forsåvidt en likhet med det å ha en stor passiv kjøler på NB. Den samme mengde varme skal ut uansett om det er heatpipe eller ikke så selve kjøleribba må være omentrent like stor uansett valg. Men man kan jo diskutere hvor man helst vil at kjøleribba skal ta plass. Jeg liker ikke valget der man må ofre en rekke tilkoblinger fra I/O-plata for å få plass til kjølingen der. Det vil sansynligvis gjøre at man må sperre flere av utvidelsesportene under ved å ha braketter med utganger der. Da vil jeg heller at kjøleren skal ta opp ekstra stor plass inne i kabinettet så I/O-plata kan stappes full av porter.

 

Heatpipe er genialt for å flytte varme fra en trang plass til en kjøleribbe et stykke unna, men da synes jeg også man må flytte varmen til en plass som ikke er så mye i veien for andre enheter.

Lenke til kommentar
Zalman kommer mest sannsynlig til å slippe denne northbridge kjøleren dette året, skal passe de fleste HK. Kjøleren til Zalman benytter også som dere ser på bildet heatpipe-løsning. Så egentlig gammelt nytt dette

 

Den dingsen der er jo en ZM80A-HP - en skjermkortkjøler!

 

Litt nytt er det jo!

Lenke til kommentar
Kjøleren til Zalman benytter også som dere ser på bildet heatpipe-løsning. Så egentlig gammelt nytt dette

Heat-pipe er gammelt nytt, ja. Men Abit Silent OTES er ikke gammelt nytt av den grunn, er det vel?

 

Kjøleribbe bakpå I/O-platen har da litt nytte, temperaturen på utsiden av kabinettet er selvfølgelig lavere enn inni, og da vil dette kjøle bedre enn bare en passiv kjøler inni kabinettet. Dessuten, som regel har man utblås-vifte nær i/o-portene, da vil luft naturlig sive inn gjennom otes-heatpipe-kjøleren.

 

Dette er da på ingen måte noen revolusjon, men jeg synes det er bra at Abit lanserer hovedkort med innovative passive kjøleløsninger fremfor hylende vifter.

Lenke til kommentar

Dette virker som ett godt tiltak synes jeg.

Men som det blir nevnt kreves det nok litt luft sirkulasjon for at dette skal fungere godt.

Kan karnsje litt kronglete for de som benytter vannkjøling. Tapet av I/O porter er litt ergelig. men men alt i alt er jeg positiv..

 

Håper dette kommer både på Abits kommende 955x(Abit AW8-Max5 ) og NForce 4 Sli-Intel ed (Abit Ni8-SLI)

Lenke til kommentar
Zalman kommer mest sannsynlig til å slippe denne northbridge kjøleren dette året, skal passe de fleste HK. Kjøleren til Zalman benytter også som dere ser på bildet heatpipe-løsning. Så egentlig gammelt nytt dette

 

Den dingsen der er jo en ZM80A-HP - en skjermkortkjøler!

 

Litt nytt er det jo!

Hvis du hadde giddet å studere bildet ser du at det ikke dreier seg om en skjermkortkjøler.

 

Heatpipen går som du sikkert klarer å se ned til chipsettet på hovedkortet. :ohmy:

Lenke til kommentar
Zalman kommer mest sannsynlig til å slippe denne northbridge kjøleren dette året, skal passe de fleste HK. Kjøleren til Zalman benytter også som dere ser på bildet heatpipe-løsning. Så egentlig gammelt nytt dette

den kjøleren så virkelig TUNG ut..!! Hovedkortet må bli behandlet som knekkebrød med sånnt på... :ermm:

Lenke til kommentar
Den dingsen der er jo en ZM80A-HP - en skjermkortkjøler!

Hvis du hadde giddet å studere bildet ser du at det ikke dreier seg om en skjermkortkjøler.

Dere har forsåvidt begge helt rett, det _er_ ene halvdelen til en (eldre) Zalman heatpipe skjermkortkjøler, så Zalman selger nok ut disse delene som et annet produkt for å bli kvitt lageret. Du har selvfølgelig rett i at den ikke er koblet på skjermkortet på bildet, men det sier seg selv at folk som tidligere har sett produktet brukt som skjermkortkjøler, vil fortsette å referere til det som nettopp det en stund framover.

 

Har forresten en slik på skjermkortet selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...