Gå til innhold

Lisens per kjerne eller sokkel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ble vel tatt et initiativ for en tid tilbake der de fleste programvarehus aksepterte en lisensiering pr. sokkel. Ser Oracle går mot dette men det er da også softwareførst og fremmst for store driftsmiljøer dermed skiller de seg ut.

Det vil jo i de fleste tilfeller være meningsløst med annet enn pr. sokkel; Hvem er villig til å kjøpe MS office for to CPUer?

Lenke til kommentar
1 lisens pr. pc. Problem løst! Det enkle er ofte det beste!

For pc så blir det nok slik i all overskulig fremtid.

 

Vi snakker vel heller om arbeidstasjoner og servere, samt programvare som kjøres på denne type hardware.

 

I dette segmentet er det hovedsaklig for å gjøre lisenser billigere at man innfører begrensninger på cpu/sokkel.

Lenke til kommentar

Men hvordan blir så den tekniske støtten for f.eks. MS Windows? Pr. i dag støtter så vidt jeg veit Windows NT/2K/XP 1-2 prosessorer. Hva da med de som kjører to dobbeltkjerneprosessorer som da altså vil bli registrert som fire? Må man allikevel da kjøpe server-versjonen av Windows? Eller vil en "patch" fikse opp i dette?

Lenke til kommentar
Hva er en CPU? Tilsvarer det en prosessorkjerne, eller den fysiske enheten kjernene sitter på?

Jeg syns at en unit, eller en enhet, skal være hele den fysiske greien du kan holde i hånden. Når du skal oppgradere CPU, kommer du fortsatt til å bestille "en prosessor" fra nettbutikken, uansett hva som er inni. Ellers kan jo butikken lure deg og sendte deg en halv CPU og fremdeles kunne hevde at, jo, du har fått en prosessor!

 

En harddisk er en harddisk, uansett hvor mange disker det er inni. Man betaler ikke fem lisenser til NRK selv om man har fem TV'er - en i stuen, en på kjøkkenet, en i kjellerstuen, en på gutterommet, en på hjemmekontoret og en spesiallaget TV for maritimt miljø - i badstuen. Hmm. Dette ble faktisk seks TV'er (Grensen for usaklighet går vel ved 8 TV'er så vidt jeg vet.)

 

,, Er det ikke også slik at på lang sikt kommer alle prosessorer til å ha dobbelt-kjerne, evt enda flere kjerner? Utgangspunktet bør derfor være 1 lisens pr arbeidsstasjon. Hva er en arbeidsstasjon....

Lenke til kommentar

Men hvordan blir så den tekniske støtten for f.eks. MS Windows? Pr. i dag støtter så vidt jeg veit Windows NT/2K/XP 1-2 prosessorer. Hva da med de som kjører to dobbeltkjerneprosessorer som da altså vil bli registrert som fire? Må man allikevel da kjøpe server-versjonen av Windows? Eller vil en "patch" fikse opp i dette?

 

XP pro støtter opp til 32 cpuer, men de fleste har bare lisens for 1-2 cpuer.

Lenke til kommentar

Det har desverre lenge vært vanlig med ekstra lisenser pr. cpu på servere, men det er en uting spør du meg. Du kjører jo kun en kopi av programmet på en og samme maskin så det blir for dumt å operere slik de gjør i dag.. og når Oracle i tillegg vil gå enda et steg videre og ha lisenser pr kjerne ja da er grensen nådd.

Lenke til kommentar
1 lisens pr. pc. Problem løst! Det enkle er ofte det beste!

Per i dag er det både det enkleste og beste. I framtiden kan det bli vanskeligere. Da tenker jeg 5-10 år frem i tid, når viritualisering har blitt dagligdags og man mye lettere kan kjøre applikasjoner på en sentral server via nettet. (kanskje man bruker hovedPC'n sin som applikasjonsserver) Da ser jeg for meg at programvareselskapene kan komme til å ønske å ta betalt per PC som er i bruk. Og når serveren kjører med 4 kjerner eller mer så blir det nok ennå vanskeligere å bestemme. Da kan jo folk leie ut applikasjonskraft til hele nabolaget fra hovedPC'n sin. Grensene for hva som er en PC og en bruker vil viskes ut etter hvert som viritualisering og kjøring av applikasjoner via nettet øker.

 

Hele betalingsstrukturen for programvare kan få en omveltning på grunn av dette. Egentlig synes jeg det er en velkommen omveltning for jeg kan ikke se for meg at noe annet enn gratis open source programvare kan overleve de kommende omveltningene. Joda, det er svært stille før stormen ennå og det skjer neppe noe de første 2 årene, men det aner meg at omveltningen kommer. Da nytter det ikke å ta betalt hverken per PC eller per bruker eller CPU-kjerne for masseprodusert programvare.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg
XP pro støtter opp til 32 cpuer, men de fleste har bare lisens for 1-2 cpuer.

32?

I følge MS støtter XP Pro bare to prosessorer/kjerner, og XP Home støtter kun en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...