Gå til innhold

TEST: Acer TravelMate 8101WLMi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Vi observerer også at Acer tydligvis satser mot bedriftsmarkedet med egne knapper for $ og €."

Nåh, dette finnes jo som standard på ALLE maskiner med XP (kanskje man må ha sp1/sp2), men det er ikke alle tastatur som har dette "påskrevet".

Men ellers en god test, ikke enig på alle punkter, men min egen synsing kan jeg holde for meg selv.

 

Selger selv en god del Acer bærbare, og kan ikke gjøre annet enn å juble! Stødige pc'er, som ikke har alt av unødvendig programvare, slik som HP har en tendens till (Packard Bell i sin tid var GRUSOMME på dette)

Lenke til kommentar
"Vi observerer også at Acer tydligvis satser mot bedriftsmarkedet med egne knapper for $ og €."

Nåh, dette finnes jo som standard på ALLE maskiner med XP (kanskje man må ha sp1/sp2), men det er ikke alle tastatur som har dette "påskrevet".

Hvis du ser på tastaturet så er det to knapper med $ og € rundt piltastene, dette er kanskje litt unødvendig? Hvor ofte skriver du $ og €? ;)

 

Noe mer passende hadde kanskje vært forover og bakover-taster? Eller Pg Up/Pg Down.

Lenke til kommentar
Stemmer det at toppmodellen Acer 8104 har 5400 rpm harddisk? Eller er det bare et rykte blaff? Noen som har håndfaste facts på dette?

Toppmodellen har en 100GB harddisk, Acer har en vane å benytte 4200 rpm harddisker. Det er noen på forumet som har 8104, så kanskje de kan bekrefte om det sitter en raskere harddisk i.

 

Edit: Ifølge denne tråden så har Acer TravelMate 8104 en 100GB 5400 rpm harddisk. Dette vil jeg absolutt se på som topp ytelse :)

 

Jeg synes DVI var et stort pluss (selv om det "bare" var DVI-D)

Helt enig, men dette begynner å bli standard på bærbare maskiner av litt større størrelse.

 

Når kan vi vente at testen av Cinet Smartbook 1300 kommer ut? Tror det er mange her som venter på den.

:whistle:

Endret av hce
Lenke til kommentar

En ting som ikke er nevnt her , ikke sikkert det er ett så stort problem som jeg har erfart da.....Men har solgt en del av disse maskinene , ikke akkurat denne modelen , men av andre Acer maskiner som bruker samme kabinettet!

 

Å de fleste klager over at trådløst plutselig slutter å fungerer når de sitter med maskinen i fanget! Da viser det seg hver gang at de har kommet borti knappen for å aktivere/deaktivere trådløse nettverket!

 

Denne knappen er helt meningsløs å putte i fronten synes jeg hvertfall!

Lenke til kommentar
En ting som ikke er nevnt her , ikke sikkert det er ett så stort problem som jeg har erfart da.....Men har solgt en del av disse maskinene , ikke akkurat denne modelen , men av andre Acer maskiner som bruker samme kabinettet!

 

Å de fleste klager over at trådløst plutselig slutter å fungerer når de sitter med maskinen i fanget! Da viser det seg hver gang at de har kommet borti knappen for å aktivere/deaktivere trådløse nettverket!

 

Denne knappen er helt meningsløs å putte i fronten synes jeg hvertfall!

Hehe, jeg testet akkurat dette, og jeg klarte ikke fremprovosere å skru av trådløst selv om jeg prøvde å "dytte" maskinen inn i magen. Men jeg ser absolutt poenget ditt.

Lenke til kommentar
"Vi observerer også at Acer tydligvis satser mot bedriftsmarkedet med egne knapper for $ og €."

Nåh, dette finnes jo som standard på ALLE maskiner med XP (kanskje man må ha sp1/sp2), men det er ikke alle tastatur som har dette "påskrevet".

Hvis du ser på tastaturet så er det to knapper med $ og € rundt piltastene, dette er kanskje litt unødvendig? Hvor ofte skriver du $ og €? ;)

 

Noe mer passende hadde kanskje vært forover og bakover-taster? Eller Pg Up/Pg Down.

Prøv å trykk [Alt Gr] + e på et vanlig tastatur.

Pointet mitt var at denne funksjonen finnes på alle tastatur i XP sine std. drivere.

Lenke til kommentar

Hvis JEG skulle kunne velge så ville jeg ALLTID valgt en 60 GB 7200 RPM HD fremfor en 80/100 GB 4200 eller 5400 rpm HD. Det har MYE å si for ytelsen! HD er vel (i tillegg til RAM) den komponenten som har mest innvirking på "generell" ytelse til PC (oppstart, lasting av programmer mm).

 

Jeg har prøvd både 4200, 5400 og 7200 RPM HD på min 1557GLS (like "gamle"), og det var rett skremmende stor forskjell (særlig fra 4200 til 5400 RPM)

Lenke til kommentar
Helt latterlig å trekke for de USB portene frem på høyre side. Syns det er genial plassering! Kan jo koble musa rett inn der jo...

Og kontakten vil alltid være i veien for musa.

 

Prøv å trykk [Alt Gr] + e på et vanlig tastatur.

Pointet mitt var at denne funksjonen finnes på alle tastatur i XP sine std. drivere.

 

Selvfølgelig går det med denne også. Men dedikerte knapper for € og $ er litt unødvendig. Det hadde vært langt bedre å puttet page up/down eller home/end der istedet. (Se på bildet her: http://www.hardware.no/tester/laptop/acer/...01/tastatur.jpg og se nederst ved piltastene)

Lenke til kommentar
Det går vel an å bytte ut harddisken selv med en på 7200 rpm, hvis man trenger det.

 

Lurte imidlertid på om man kan sette inne en SATA harddisk på en acer 8100? Den kjører jo en PATA HDD nå, eller har det ikke noe å si?

Du kan enkelt å greit bytte harddisk selv. I artikkelen har du et bilde av undersiden, dette viser luken der harddisken sitter :)

 

Maskinen støtter forøvrig kun PATA.

Lenke til kommentar
Bare 1 års garanti? Betale ekstra for 3 års garanti ? Bør jo minimum være 3 års garanti på denne ifølge forbrukerrådet. Så veit ikke jeg hva de prøver på.  :ermm:

Garanti har ingenting å gjøre med det forbrukerrådet mener. I norge har man noe som heter forbrukerkjøpsloven (for privatpersoner). For bedriftskjøp gjelder ikke dette og garantien er dermed det du har å forholde deg til.

 

Forbrukerkjøpsloven gir deg 2 års reklamasjonsrett. Og 5 år for varer som er ment til å vare vesentlig lenger.

 

Forskjellen mellom garanti og reklamasjonsrett er at man har flere rettigheter på garanti.

 

Det er uansett dårlig som nevnt i testen at den kun har 1 års garanti som standard for en typisk bedriftsmaskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...