Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremse kraft forsterkeren ryker om og om igjen!


LiamH

Anbefalte innlegg

Jeg har en Opel Kadett D 1.3 1982 med en Kadett E 1.3 1986 motor. De siste fem månedene har det begynt et mareritt uten sidestykke. :cry:

 

Membranen på bremsekraft forsterkeren (bremse servoen) sprekker plutselig og lekker luft ved trykking på bremsen etter en-to måneder med kjøring. Jeg har nå skiftet den ut tre ganger og det samme gjentar seg hele tiden (alle servoene er hentet fra brukte biler).

 

Hører en svak pipelyd av og til når jeg kjører (en slik lyd som må komme fra luft/vakuumet) og denne lyden har forfulgt meg siden første gang jeg skiftet bremse servoen i november 2004.

 

Pakningen rundt vakuumslangen fra motoren som står foran på servoen har også vært ødelagt (den var i orden når den ble skrudd inn i bilen) hver gang jeg har koblet fra den ødelagte servoen.

 

Disse servoene skal tåle uhyre mye og sprekker ikke lett! Tre servoer på 5 mnd. er i hverfall ikke en tilfeldighet! :nei:

 

Hva i all verden er det som skjer??? Kan vakuum trykket være for høyt eller er det spesielle forhåndsregler man må ta før man skrur i en "ny" servo som jeg ikke har fulgt? :hmm:

 

Blir særdeles takknemlig for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok noe som mangler her, har vakumslang

noen ventil på seg?, den er som regel hvit og står

midt på slangen, er rund og er på størrelse med

tommelen. På bildet under ser du en returventil

den sperrer i ene rettninga og er åpen i den andre.

Du kan teste den ved å ta den av og prøve å

blåse på begge sidene av ventilen sperrer den

på en side og er åpne i den andre så er den i orden

men kan du blåse igjennom den på begge sidene

er den deffekt og må byttes

 

Returventil.jpg

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Takk for svar! :thumbup:

 

Joda, ventilen er der. Har ikke fått sjekket den ennå, men får en defekt ventil membranen i bremse servoen til å sprekke? :dontgetit:

 

Har ikke funnet ut stort mer enn at det må være for stort press på membranen og pakningen rundt vakuumslangen som gjør at de sprekker. Har ventilen noe med det å gjøre? :hmm:

Lenke til kommentar
den ventiln skal jo slå inn når det er nokk vakum.. om den ikke fungerer.. og motoren fortestter å suge vakum i bremsekraftforsterkeren, så vill jo membran få unormalt høgt trykk og dermed ryke..

 

høres logisk ut, men om det er det.. er en annen sak

Selvfølgelig!!! :thumbup: Er nok jeg som er litt korttenkt her nå... :blush:

 

Høres VELDIG logisk ut! Da blir ventilen skiftet og den FJERDE bremseservoen skrudd inn. :)

 

Tusen takk for hjelpen, Zandro og Stig-Arne!

 

Hvis dette ikke fungerer går bilen rett på dynga! :ermm:

Lenke til kommentar
Hvis dette ikke fungerer går bilen rett på dynga! :ermm:

Denne har vel ei vacumpumpe, har du sjekket om denne har noen regulering?

Den som sitter på slangen er nok bare en tilbakeslagsventil så jeg tviler på at det hjelper. Disse servoene du skifter er vel til en diesel? Har du sjekket med Opel om det er forskjeller i forhold til motor og modell?

Lenke til kommentar
Hvis dette ikke fungerer går bilen rett på dynga!  :ermm:

Denne har vel ei vacumpumpe, har du sjekket om denne har noen regulering?

Den som sitter på slangen er nok bare en tilbakeslagsventil så jeg tviler på at det hjelper. Disse servoene du skifter er vel til en diesel? Har du sjekket med Opel om det er forskjeller i forhold til motor og modell?

Hei!

 

Takk for respons og fornuftige forslag til problemløsninger! :thumbup:

 

agvg: Det er ingen regulering som jeg vet om, har hørt om eller kan se.

 

Det er ikke til en diesel. Vanlig blyfri.

 

Skal ikke være forskjell på motorene, annet enn en at det er elektronisk tenning på den "nye", annen forgasser, bedre kjølesystem og retur slange til bensintanken. 1986- motoren har vært i bruk i snart fire år uten dette tilbakevendende problemet, så har ikke bytte av motor ført til noen problemer før nå, så tviler jeg sterkt på at det er noen sammenheng der. Forhørte meg også i alle retinger, inkl. Opel, om jeg kunne bruke motoren i min modell. Fikk klarsignal! :yes:

 

Hvis vakuum-pumpen står for høyt innstilt eller er defekt, vil ikke det da gå utover flere komponenter enn bare bremse servoen? Vil ikke også en defekt tilbakeslagsventil tilføre mer trykk til servoen enn den har kapasitet til å tåle? :hmm:

 

Venter spent på svar!!! :dontgetit:

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Vakum pumpe? Vakumet som bremseservoen bruker hentes

retta i fra innsuget på motoren og reguleres ikke på noe annet

vis en via den overnevnte returvetilen, ellers hentes det ut

vakum via T stykker på samme slangen, som brukes til fordeleren og andre funksjoner som krever uregulert vakum som brukes til å regulere

fortenning og til econometer m.m

Lenke til kommentar

Zandro: Takk for en glimrende rettelse og utredning som jeg kun er lettet over å høre. Syntes vakuum-pumpe hørtes litt fremmed ut, ja og ikke helt i stil med det jeg har av kunnskap om bilen min... Ble rimelig forvirret en stund... :D

 

Godt å høre at den første foreslåtte løsningen gir mening igjen! :yes:

 

Da går jeg tilbake til den orginale planen og skifter ventilen og servoen! Denne diskusjonen får heller fortsette hvis det ikke skulle funke! ;)

 

Tusen takk for hjelpen, folkens! :thumbup:

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...