Gå til innhold

Foto

Bremse kraft forsterkeren ryker om og om igjen!


10 svar i denne tråden

#1 LiamH

LiamH

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 458 innlegg
  •   22. april 2005

Skrevet 22. april 2005 - 20:12

Jeg har en Opel Kadett D 1.3 1982 med en Kadett E 1.3 1986 motor. De siste fem månedene har det begynt et mareritt uten sidestykke. :cry:

Membranen på bremsekraft forsterkeren (bremse servoen) sprekker plutselig og lekker luft ved trykking på bremsen etter en-to måneder med kjøring. Jeg har nå skiftet den ut tre ganger og det samme gjentar seg hele tiden (alle servoene er hentet fra brukte biler).

Hører en svak pipelyd av og til når jeg kjører (en slik lyd som må komme fra luft/vakuumet) og denne lyden har forfulgt meg siden første gang jeg skiftet bremse servoen i november 2004.

Pakningen rundt vakuumslangen fra motoren som står foran på servoen har også vært ødelagt (den var i orden når den ble skrudd inn i bilen) hver gang jeg har koblet fra den ødelagte servoen.

Disse servoene skal tåle uhyre mye og sprekker ikke lett! Tre servoer på 5 mnd. er i hverfall ikke en tilfeldighet! :nei:

Hva i all verden er det som skjer??? Kan vakuum trykket være for høyt eller er det spesielle forhåndsregler man må ta før man skrur i en "ny" servo som jeg ikke har fulgt? :hmm:

Blir særdeles takknemlig for all hjelp!
  • 0

Where all think alike, no one thinks very much.


#2 Rebel-Rider

Rebel-Rider

    Bruker

  • Medlemmer
  • 4 583 innlegg
  •   28. september 2002

Skrevet 23. april 2005 - 13:40

Det er nok noe som mangler her, har vakumslang
noen ventil på seg?, den er som regel hvit og står
midt på slangen, er rund og er på størrelse med
tommelen. På bildet under ser du en returventil
den sperrer i ene rettninga og er åpen i den andre.
Du kan teste den ved å ta den av og prøve å
blåse på begge sidene av ventilen sperrer den
på en side og er åpne i den andre så er den i orden
men kan du blåse igjennom den på begge sidene
er den deffekt og må byttes

Postet bilde

Dette innlegget har blitt redigert av zandro: 23. april 2005 - 13:49

  • 0

#3 LiamH

LiamH

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 458 innlegg
  •   22. april 2005

Skrevet 23. april 2005 - 15:37

Takk for svar! :thumbup:

Joda, ventilen er der. Har ikke fått sjekket den ennå, men får en defekt ventil membranen i bremse servoen til å sprekke? :dontgetit:

Har ikke funnet ut stort mer enn at det må være for stort press på membranen og pakningen rundt vakuumslangen som gjør at de sprekker. Har ventilen noe med det å gjøre? :hmm:
  • 0

Where all think alike, no one thinks very much.


#4 Stig-Arne

Stig-Arne

    Bruker

  • Medlemmer
  • 7 703 innlegg
  •   2. august 2001

Skrevet 23. april 2005 - 16:05

den ventiln skal jo slå inn når det er nokk vakum.. om den ikke fungerer.. og motoren fortestter å suge vakum i bremsekraftforsterkeren, så vill jo membran få unormalt høgt trykk og dermed ryke..

høres logisk ut, men om det er det.. er en annen sak
  • 0

#5 LiamH

LiamH

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 458 innlegg
  •   22. april 2005

Skrevet 23. april 2005 - 20:04

den ventiln skal jo slå inn når det er nokk vakum.. om den ikke fungerer.. og motoren fortestter å suge vakum i bremsekraftforsterkeren, så vill jo membran få unormalt høgt trykk og dermed ryke..

høres logisk ut, men om det er det.. er en annen sak

Selvfølgelig!!! :thumbup: Er nok jeg som er litt korttenkt her nå... :blush:

Høres VELDIG logisk ut! Da blir ventilen skiftet og den FJERDE bremseservoen skrudd inn. :)

Tusen takk for hjelpen, Zandro og Stig-Arne!

Hvis dette ikke fungerer går bilen rett på dynga! :ermm:
  • 0

Where all think alike, no one thinks very much.


#6 agvg

agvg

    Bruker

  • Medlemmer
  • 14 998 innlegg
  •   4. november 2002

Skrevet 24. april 2005 - 07:27

Hvis dette ikke fungerer går bilen rett på dynga! :ermm:

Denne har vel ei vacumpumpe, har du sjekket om denne har noen regulering?
Den som sitter på slangen er nok bare en tilbakeslagsventil så jeg tviler på at det hjelper. Disse servoene du skifter er vel til en diesel? Har du sjekket med Opel om det er forskjeller i forhold til motor og modell?
  • 0
Fiber til folket!

#7 LiamH

LiamH

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 458 innlegg
  •   22. april 2005

Skrevet 24. april 2005 - 15:42

Hvis dette ikke fungerer går bilen rett på dynga!  :ermm:

Denne har vel ei vacumpumpe, har du sjekket om denne har noen regulering?
Den som sitter på slangen er nok bare en tilbakeslagsventil så jeg tviler på at det hjelper. Disse servoene du skifter er vel til en diesel? Har du sjekket med Opel om det er forskjeller i forhold til motor og modell?

Hei!

Takk for respons og fornuftige forslag til problemløsninger! :thumbup:

agvg: Det er ingen regulering som jeg vet om, har hørt om eller kan se.

Det er ikke til en diesel. Vanlig blyfri.

Skal ikke være forskjell på motorene, annet enn en at det er elektronisk tenning på den "nye", annen forgasser, bedre kjølesystem og retur slange til bensintanken. 1986- motoren har vært i bruk i snart fire år uten dette tilbakevendende problemet, så har ikke bytte av motor ført til noen problemer før nå, så tviler jeg sterkt på at det er noen sammenheng der. Forhørte meg også i alle retinger, inkl. Opel, om jeg kunne bruke motoren i min modell. Fikk klarsignal! :yes:

Hvis vakuum-pumpen står for høyt innstilt eller er defekt, vil ikke det da gå utover flere komponenter enn bare bremse servoen? Vil ikke også en defekt tilbakeslagsventil tilføre mer trykk til servoen enn den har kapasitet til å tåle? :hmm:

Venter spent på svar!!! :dontgetit:

Dette innlegget har blitt redigert av LiamH: 25. april 2005 - 04:59

  • 0

Where all think alike, no one thinks very much.


#8 Rebel-Rider

Rebel-Rider

    Bruker

  • Medlemmer
  • 4 583 innlegg
  •   28. september 2002

Skrevet 24. april 2005 - 18:39

Vakum pumpe? Vakumet som bremseservoen bruker hentes
retta i fra innsuget på motoren og reguleres ikke på noe annet
vis en via den overnevnte returvetilen, ellers hentes det ut
vakum via T stykker på samme slangen, som brukes til fordeleren og andre funksjoner som krever uregulert vakum som brukes til å regulere
fortenning og til econometer m.m
  • 0

#9 agvg

agvg

    Bruker

  • Medlemmer
  • 14 998 innlegg
  •   4. november 2002

Skrevet 24. april 2005 - 21:26

Det er ikke til en diesel. Vanlig blyfri.

Kadett D, og da står selvsagt ikke D for diesel...... hrmpf
Slik er det når man ikke tenker seg om ;)
  • 0
Fiber til folket!

#10 LiamH

LiamH

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 458 innlegg
  •   22. april 2005

Skrevet 25. april 2005 - 04:06

Zandro: Takk for en glimrende rettelse og utredning som jeg kun er lettet over å høre. Syntes vakuum-pumpe hørtes litt fremmed ut, ja og ikke helt i stil med det jeg har av kunnskap om bilen min... Ble rimelig forvirret en stund... :D

Godt å høre at den første foreslåtte løsningen gir mening igjen! :yes:

Da går jeg tilbake til den orginale planen og skifter ventilen og servoen! Denne diskusjonen får heller fortsette hvis det ikke skulle funke! ;)

Tusen takk for hjelpen, folkens! :thumbup:

Dette innlegget har blitt redigert av LiamH: 25. april 2005 - 04:47

  • 0

Where all think alike, no one thinks very much.


#11 LiamH

LiamH

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 458 innlegg
  •   22. april 2005

Skrevet 2. mai 2005 - 13:01

Ville bare konstatere at det var ventilen i vakuum-slangen som var gåen, i tilfelle noen andre har eller får dette problemet. :yes:
  • 0

Where all think alike, no one thinks very much.



0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere