Gå til innhold

Cray vil kjøre dobbelkjerne-Opteron


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er en giga/terraflop? Noen som gidder å opplyse en uviten sjel?

 

Mvh Audun Hagen

Gigaflop = Billion floating points operations pr sec.

Teraflop = Trillion floating points operations pr sec eller : tusen gigaflop eller tusen tusen megaflop.

 

Edit : Kort sagt antall instruksjoner pr sekund prossesoren greier å behandle (ikke helt riktig men sånn ca).

 

Den lange riktige forklaringen på engelsk

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Altså forskjelen på giga og terra og slikt har jeg fått med meg. Men Jeg mente spørsmålet mer som det til Explorer. Hvordan dete fungerer i forhold til hertz og slikt. Hvordan det tallet kan si meg noe. For om det er ganske praktisk å ha noe å sammenligne med.

 

Men misforstå meg ikke. Takker for svaret Malvado. (Malvado som alltid stiller opp i nødens stund. ;))

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

Neida, det er litt tricky å sammenligne direkte men det er ganske mulig, om du bruker sisoft sandra så vil du få et innblikk i hvor kraftig pcen din er, kan ramse opp litt sånn ca hva dette tilsvarer :

 

En xp 2400+ = 2Ghz har ca 3154 Wetstone Megaflops.

En xp 3200+ = 2,2Ghz har 3482 Wetstone Megaflops.

 

Så hvis vi tar utgangspunkt i en xp 3200 og sammenligner med Cray sin datamaskin så finner vi ut at xp3200 tilsvarer ca 0,003482Teraflops noe som tilsier at cray tilsvarer sånn omtrent 77255 XP 3200 Cpu'er som jobber paralelt sammen.

Lenke til kommentar

Ytelsen til en datamaskin avhenger av mye mer enn hvor mange floating point operasjoner den kan utføre. Å si at denne Cray maskina dermed er x antall ganger kraftigere en en annen maskin blir nesten meningsløst.

Å si at den klarer så og så mange flere floating point operasjoner mer enn en XP sier bare hvor mange floating point operasjoner mer den klarer.

Lenke til kommentar

Poenget er vell å finne et sammenligninsgrunnlag og ikke et nøyaktig vitenskapelig mål på hvor sterk datamaskinen din er.

 

Du har selvsagt rett i det du sier El-asso, men hvordan kan man ellers sammenligne ytelsen på to maskiner hvis man kun har tilgjengelig antall floating points per sekund begge datamaskinene greier å levere?

 

I sin helhet så kan det godt være at Cray X3 tilsvarer 140.000 XP 3200 eller kun 20 XP 3200 (pga begrensinger i typen operasjoner som kan gjøres eller lignende).

 

Derfor vil jeg fortsatt påstå at når det gjelder FPO så vil cray maskinen være kraftigere enn 77255 Athlon XP 3200 Cpu'er.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Cray XD1 gjør det også svært bra i andre benchmarks:

http://investors.cray.com/phoenix.zhtml?c=...6796&highlight=

The LS-DYNA benchmark results clearly demonstrate that the Cray XD1 supercomputer, which is purpose-built for HPC code, significantly outperforms other vendors' general-purpose Opteron-based systems, and also turns in faster results than cluster systems that use Itanium 2 processors. Some highlights:

  •  
  • A 32-processor Cray XD1 supercomputer was 29% faster than a similarly configured Opteron cluster when running the three-car collision test.
     
  • The Cray XD1 system outstripped the Opteron cluster by 31% in the neon-refined test.
     
  • When matched against a 32-processor Itanium 2 cluster, the Cray XD1 system ran the three-car collision benchmark 9% faster. In a 64- processor configuration, the Cray system was 12% quicker than the Itanium 2 system, demonstrating superior scalability.

The full benchmark data is published at www.topcrunch.org and was valid as of March 31, 2005.

Se her for alle resultatene:

http://www.topcrunch.org/benchmark_results.sfe

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...