Gå til innhold

Omtale av Doom 3: Resurrection of Evil (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel vel, smak og behag osv..

 

Minisjefene (tre i tallet) som etter hvert gir deg egenskapene til artifakten din er spennende opplevelser, og garanterte høydepunkt på ferden din gjennom kontrollrom og gangtunneler som aldri har sett sollys. Sammen med enkelte av de nye monstrene du stifter bekjentskap med, gir de et litt rikere Doom-univers. Vel og godt, men også her melder spørsmålet om hvorfor de ikke kunne hatt de med i originalspillet. Det blir litt for sparsomt i forhold til hva man gjerne skulle ønske man fikk, og til slutt blir man sittende litt med følelsen av "hva var det med det da?".

Hva har det med saken å gjøre at de ikke var med i originalspillet, har dette betydning for hvordan du bedømmer tilleggspakken?

 

I august ga du Doom3 en 7'er i gameplay, mens RoE får 6. Jeg savner en begrunnelse, i og med at RoE faktisk tilfører en del nye ting som bidrar til litt mer variasjon - noe du selv også mener. Og da er det kanskje litt rart at RoE får mindre uttelling?

 

 

At RoE får mindre uttelling på grafikk er for så vidt greit, hvis man begrunner det med at vi i dag forventer mer enn for 8 måneder siden da Doom3 kom ut. Men du må vel innrømme at det fremdeles ser fantastisk bra ut, om enn kanskje bedre enn originalen?

 

Så kommer et punkt jeg virkelig ikke forstår. I august fikk Doom3 9 på lyd, mens RoE får 6, uten noen videre begrunnelse. Forklar?

 

Er du ikke enig i at RoE sin flerspillermodus er en del bedre enn Doom3 sin?

 

Til slutt: Har du en begrunnelse for hvorfor du i august ga Doom3 totalkarakteren 8, mens RoE får 6? Mener du denne tilleggspakken er dårligere i seg selv, eller var du bare lei av Doom fra første runde? Eller forventet du så mye mer og nytt enn det du fikk, at det i seg selv er begrunnelse god nok?

Lenke til kommentar

Man kan jo ikke gi RoE det samme som Doom 3, hvis det ikke er noe forbedret eller at det er lagt til noe mer. Når det kommer til gameplayet så er jo Doom 3 og Doom 3:RoE egentlig 2 forskjellige spill om du ser det slik. Om gameplayet til RoE er dårligere enn originale Doom 3, så er det jo ingen vist å gi det samme eller bedre karakter bare fordi Doom 3 fikk 7. Det hadde ikke vært rettferdig.

 

Doom 3 og Doom 3:RoE er jo i og for seg 2 forskjellige spill som bruker samme elementer, og noen elementer er veldig like mens andre er ulike. Du kan jo ikke gi RoE kjempe karakter bare fordi Doom 3 fikk det, det blir jo totalt feil om du skal se på det fra ståstede som en annmelder.

 

Fin omtale, likte den, og siden jeg ikke er noe serlig Doom 3 fan (bra grafikk, erm, hadde jeg bare sett den) så dette er en expansion jeg ikke kommer til å kjøpe.

 

Som nevnt kommer det flere gode titler på markedet som er mer verd å kjøpe enn Doom 3:RoE, vis RoE ikke har klart å tilfredstille de tingene som trenges så er det klart, ingen RoE på meg.

Lenke til kommentar
Om gameplayet til RoE er dårligere enn originale Doom 3, så er det jo ingen vist å gi det samme eller bedre karakter bare fordi Doom 3 fikk 7. Det hadde ikke vært rettferdig.

Om, hvis og dersom? Du bør kanskje lese det jeg skrev litt bedre. Poenget er jo at gameplayet i RoE er bedre enn i Doom3, noe annet er tøv å hevde.

 

Doom 3 og Doom 3:RoE er jo i og for seg 2 forskjellige spill som bruker samme elementer, og noen elementer er veldig like mens andre er ulike. Du kan jo ikke gi RoE kjempe karakter bare fordi Doom 3 fikk det, det blir jo totalt feil om du skal se på det fra ståstede som en annmelder.

Jaha? Hvorfor blir det feil? Du sier jo selv at de er to forskjellige spill...

 

Du likte anmeldelsen, men har ikke spilt spillet selv. Fint.

Lenke til kommentar

Etter min mening er RoE langt mye bedre enn originalen. Jeg var ikke spesielt glad i Doom3 foruten sinnsvak grafikk, men jeg synes RoE virkelig er hva Doom3 burde ha vært.

 

Langt flere og vanskeligere monstre, en av de siste scenene minner meg fortreffelig mye om gammeldags Doom2-moro med massevis av monstre og full-out action. Det er også flere og bedre bosser i dette spillet.

 

En ting jeg ikke er helt sikker på, men hadde definitivt følelsen av, var at man kunne løpe fortere/lengre i RoE. Derfor følte jeg det ble langt mer kickass action ala Quake1 og Doom og mindre FarCry-aktig tråkking og sniping. Dette føltes utrolig forskjellig og endret spilleopplevelsen drastisk. På grunna av dette tror jeg faktisk det kan være mulig å se noen speed-demoer ala Quake1 gjort på nightmare på 15 minutter! Håper de bare fjerner begrenset spurting helt i senere spill.

 

Det viktigste for meg er likevel den nye hagla og gravity gun. Hagla er bare helt rå og reloaden gjør at man er drittnervøs for å bomme.

 

Det negative er at det blir litt for lett med den nye artifacten fordi man kombinerer alle powerupene. Man burde kun valgt en av gangen. Har kun spilt gjennom på hardcore, nightmare er kun frustrerende. Vanskeligere skal bety flere monstre, ikke at man har mindre helse.

 

Så om jeg gav Doom3 en åtter, ville jeg gitt RoE 9 - selv uten å ha prøvd multiplayer. Det er bare SÅ mye mer quake1 og gammel doom enn forgjengeren.

henrik

Lenke til kommentar

Radial: det virker som du tror dette er en omtale av Resurrection of Evil som et selvstendig spill. Det er det ikke. Som de fleste sikkert har forstått av omtalen, så lot jeg meg definitivt ikke imponere av kvalitetene på de fleste områdene. Ja, det ser fortsatt veldig bra ut, og som du selv påpeker, standarden for hva som er god grafikk har endret seg siden den gang. Det er ikke noen forbedring, og det hele har vært gjort helt identisk tidligere.

 

Jeg skal være frisk nok til å si at dersom Doom 3 hadde kommet i dag, så hadde det garantert fått en mer lunken mottagelse av et samlet pressekorps. Personlig har de ni månedene som har gått fått meg til å innse en del opplagte svakheter med spillet, og den første begeistringen over det første "neste generasjon"-spillet har gitt seg. Jeg tror med det at karaktersettingen av RoE er mye nærmere der den ligger mot slutten av Doom 3 (de første 10 timene er fortsatt fantastiske), og fra det ståstedet omtalen ble skrevet da, står jeg fortsatt fullt ut inne for den. Svakhetene er imidlertid langt tydligere nå, og det har skjedd en del sentrale ting i sjangeren siden den gang.

 

Uansett, grunnen til at RoE får en såpass mye lavere karakter på spillbarhet, kan forklares med at vi er i en helt annen situasjon nå. Vi har kommet oss gjennom 20 timer med Doom 3, og vi setter oss på nytt ned for å vurdere situasjonen fra blanke ark på dette tidspunktet. Det vi da ser, er at vi stort sett kan forutse når det dukker opp monstre, når vi bør snu oss og se etter ting, hvordan spillogikken fungerer og det hele er sørgelig forutsigbart.

 

Grafisk er vi i akkurat samme sjanger som for 9 måneder siden, og selv om vi har fått et par nye monstre (det er sørgelig få), så er det langt fra et like imponerende skue i dag. En person som hadde fått servert to skjermbilder fra henholdsvis Doom 3 og RoE - og ha spilt Doom 3 - ville i mange tilfeller ikke klart å skille de fra hverandre. Heldigvis er "The Grabber" med på å forbedre inntrykket av Doom 3 som motor generelt, og at det her glimrende egenskaper som bare ligger og venter på å bli utnyttet her. Carmack er fortsatt den definitive sjefen, og som jeg skriver, jeg vil se mer, mer og mer!

 

Det jeg også avslutter omtalen med, er at dette definitivt appelerer godt til alle som er virkelige die hard Doom 3-fans. Det er stort sett dere alle sammen, og dette er garantert veldig mye av akkurat det dere har ventet på. En fortsettelse av det forrige spillet, noe som ligger nærmere originalutgavene og kort sagt er litt mer av det dere kanskje egentlig drømte om i den første utgaven (selv om veldig mange argumenterte med at "Det er sånn Doom skal være!!!" overfor den tiltagende ensformigheten allerede da).

 

Og jo, RoE sin flerspillerbit er bedre enn Doom 3 sin originale. Men så er det ikke sånn at du bare kan gå og kjøpe deg RoE og kaste deg ut i vill fart på nettet heller, og du er fullt ut like avhengig av å ha originalen. En ekstra spillmodus liksom? I de fleste andre spill (UT-serien f.eks) er jeg rimelig sikker på at sånt hadde dukket opp som en liten notis i en patch. Det er fullstendig unødvendig å gi ut en tilleggspakke for å gi fansen en CTF-modus. Det skjedde ikke til noen av de første versjonene av enginene. Jeg har ikke fulgt godt nok med på modområdet til å vite om det er noen gode gratisimplementasjoner av dette allerede, men om så er tilfelle, taler det snarere mot RoE enn for. Jeg føler selv at jeg heller har vært storsinnet her (mtp at RoE også utvider standard-serveren til 8 spillere), enn at jeg har vært for streng.

 

Poenget mitt er litt at vi ikke kan se dette som et selvstendig spill. Det er det ikke. Det må vurderes som det det er, og som i at vi nå faktisk har spilt oss gjennom en eksisterende inkarnasjon av spillet. Det betyr en hel del, og jeg tror at de som setter seg ned med dette spillet for første gang i dag, lander mye nærmere min vurdering av RoE enn av Doom 3. Spillandskapet har forandret seg siden den gang, og vår erfaring med tittelen har gjort det samme. Det er en naturlig evolusjon, og det er sånn det bør være. RoE har derimot kommet litt for kort i den utviklinga, i følge meg.

 

Hvorvidt ting var med i originalspillet eller ikke har ikke påvirket vurderingen min, men brukes snarere som et poeng for å si at det alt i alt kan virke som det er veldig lite nytt her for utenforstående. Og de fleste andre.

 

Jeg vet at meningene som RoE er veldig forskjellige, garantert bygd på akkurat hva man ser etter i utvidelsespakken. Dersom du er ute etter en tilsynelatende nøyaktig lik fortsettelse av originalspillet med et par ekstra krydderting kastet inn, så fungerer det godt. Men i mine øyne er det svakhetene som virkelig kommer fram på nytt, og de virkelig hårreisende (der jeg holdt på å skremme vettet av kjæresten min en gang, blant annet) og museknusende øyeblikkene har blitt så mye mindre virkningsfulle. De er så forventet. Jeg liker det ikke lenger. Det er for mye. Det kan være at jeg har en for god kjennskap til spillmotorer og den tekniske biten, men en generell kommentar som gikk igjen om originalspillet var at ting virket veldig scriptet. Det er minst like tydlig nå, og det er trist. Hagla var imidlertid et stort høydepunkt, og gjensyn med gamle dager. :)

 

Ellers er det absolutt glimrende at dere kommer med så nøyaktige kommentarer, det setter jeg pris på - og garantert alle de andre som leser omtalen og tar en titt. De får garantert et større innblikk i hva ting går ut på ut fra dette. Flotte saker!

Lenke til kommentar

Må bare skyte inn en ting :

 

For alle med en sykelig interesse for Doom-universet passer dette glimrende, men de andre av oss med en helt gjennomsnittelig passe interesse blir sittende småskuffet igjen.

 

Dette er jeg også uenig i, tror at en gjennomsnittlig doom 3 eier som går ut og kjøper seg expansionen idag, vil få seg nok en litt spennende spill opplevelse.

Så i mine øyne tror jeg faktisk snittet vil synes at add-onen var tilfredstillende, men ikke overraskende.

 

Jeg synes forsåvidt at dette med at det virker scriptet har vært litt irriterende fra første gang jeg spilte doom 3, men har tenkt litt over saken, og siden de velger å lage spillet slik at de har en "hovedfigur" som på en måte som står bak "spawningen" av vesener så utgjør det en slags logikk i historien. Har det ikke egentlig vært slik gjennom alle doom titlene?

 

Det oppleves også fra min side som relativt nervepirrende da jeg hører noe spawne bak meg... =)

 

Bør kanskje legge til at mine forventninger til ROE var at den kom til å ha nøyaktig like mye "scriptet følelse", slik at jeg ikke ble skuffet over denne biten, men heller ble tvunget til å akseptere det iløpet av Doom 3.

 

EDIT : :thumbup:

Endret av snoemann
Lenke til kommentar

Må bare si at både D3 og ROE skuffet meg veldig, noen av hovedelementene som irriterte meg mest var :

 

*For store mørke områder som krever bøtter og spann med resurser, hvorfor lage et spill med flott grafikk når man nesten ikke får den med seg?

*Forutsigbart.

*Veldig kort WOW faktor blir veldig mye deja vu følelse ut av spillet.

*Ekspansjonspakken gir ikke så mye nytt og våpene er rett og slett kjedelige.

*Lommelykta, de første 10 timene går greit men man er drittlei de neste 10 timene.

*Ubrukbar mp del.

Lenke til kommentar

"Et av fjorårets definitive spill på PC var uten tvil nettopp Doom 3"

 

Du har glemt et ord der... Beste, kanskje? Ikke at jeg er enig men...

 

Også bruker du vanvittig med EKSTRAord .. Hvis du absolutt vil ha med "uten tvil", så dropper du "nettopp" .. Kan bli litt for mye av det gode...

 

Lykke til med fremtidige anmeldelser. :)

Lenke til kommentar
Ellers er det absolutt glimrende at dere kommer med så nøyaktige kommentarer, det setter jeg pris på - og garantert alle de andre som leser omtalen og tar en titt. De får garantert et større innblikk i hva ting går ut på ut fra dette. Flotte saker!

Fint med rom for fruktbar diskusjon og divergerende synspunkter, det er nøkkelen til enhver innsikt.

 

For øvrig syns jeg du ga en god og utdypende forklaring/begrunnelse, selv om jeg fortsatt er uenig i en del vesentlige ting.

 

Men hva med lyden da?

Lenke til kommentar

Hmmm, så akkurat lyd karakteren, den syntes jeg er helt på trynet, hva slags høytalere ble brukt her?

Sitter med et Sennheiser HD650 set og Audigy 4 Pro lydkort, aldri vært borti bedre lydopplevelse. Tar jeg ikke feil, så blir det også i RoE, som i Doom 3 tatt ibruk frekvenser som vi ikke kan høre med bare føle, noe som er med på å skape en nydlig stemmning.

Lenke til kommentar
*Veldig kort WOW faktor blir veldig mye deja vu følelse ut av spillet.

Jeg har faktisk ikke spilt noen Doom-spill, men jeg vil tro at Deja vu-følelser er en del av greia met et slikt grøsser-spill, på lik linje med klaustrofobien. Det hadde vel vært genialt hvis man var låst inne på et rom og måtte spille Doom III: RoE fra begynnelse til slutt uten søvn og uten mulighet til å save. Kanskje DET er "the way it's meant to be played" (ja, jeg vet det er nVidias ord, men). :devil:

Lenke til kommentar

Ja, men hovedsakelig så tilføyer jo D3 ikke noe nytt til en spillgren som de egentlig revolusjonerte med sin første Doom.

 

Id hadde en utrolig mulighet til å lage et spill som alle kom til å huske pga spillbarheten og den utrolige feelingen den utstrålte, isteden valgte de å lage et spill som man mister interessen for etter at man har rundet det hvis man i det hele tatt orker det da.

 

Spill som jeg finner mer underholdene enn D3 :

 

*Painkiller + add on (spillet tilføyer noen nye elementer).

*Hl2 SP og MP.

*Vampyre the masquerade : Bloodlines.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...