Gå til innhold

Ikke høyere pris på dobbelkjerne-Opteron


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Edit: her er for ordens skyld dagens prisliste på Opteron (enkelkjerne) gjeldende fra 14.april henholdsvis for 1xx, 2xx, 8xx-modellene ($ per 1000 stk):

 

x52 (2,6GHz): 637 - 851 - 1514 <--- lik pris

x50 (2,4GHz): 417 - 690 - 1165

x48 (2,2GHz): 278 - 455 - 873

x46 (2,0GHz): 218 - 316 - 698

x44 (1,8GHz): 178 - 209 - 698

x42 (1,6GHz): 163 - 163 - 698

x40 (1,4GHz): 163 - 163 - 698

x48HE (2,2GHz): 637 - 851 - 1514 <--- lik pris

x46HE (2,0GHz): 278 - 455 - 873

x40EE (1,4GHz): 278 - 455 - 873

 

I følge tallene til Digitimes så kommer dobbeltkjerne Opteron til å koste: henholdsvis for 1xx, 2xx, 8xx-modellene ($ per 1000 stk):

 

x75 (2,2GHz): 999 - 1299 - 2649

x60 (2,0GHz): 799 - 1051 - 2149

x65 (1,8GHz): 637 - 851 - 1514 <--- lik pris

 

De røde tallene laget jeg for å markere seriene med samme klokkehastighet og dermed lette sammenligningen og lesbarheten av tabellen. Hvis dette stemmer så ser ikke artikkelen helt riktig ut. 1,8GHz-modellene av dobbeltkjernen ser ut til å bli priset likt som 2,6GHz-modellene av enkle kjerner. De laveste dobbeltkjernene prises altså likt med de høyeste enkeltkjernene.

 

Forresten; Er det noen som vet klokkeslettet når NDA'en går ut i mårra?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg føler meg litt som en idiot når jeg leser slikt. Fordi jeg blir litt usikker på om jeg forstår det jeg leser.

 

Er det slik at AMD tar en lisens avgift for HK produsenter som støtter AMD prosessorer, og derfor ikke øker denne avgiften for et HK som støtter flerkjerne prosessorer? (det jeg tror jeg leste)

Eller er det slik at de kommer til å selge selve prosessorene for samme pris som dagens enkeltkjerne prosessorer. Noe som høres i drøyeste laget ut?

Eller er det noe annet som egentlig står der?

Lenke til kommentar

Da er det jo glimmrende nyheter.

 

Og hvor vidt ting blir lissensert og slikt, har jeg lite anelse om. Men det er vel slik at de fleste som produserer maskiner betaler en lisens til Microsoft, og da kunne det vel like gjerne ha vært slik her og. Men dette er noe jeg ikke kan noen ting om.

 

Edit: Ble ikke noe klokere av lenken du viste til, men det spiller jo egentlig ingen rolle for meg da dette er totalt uviktig for meg som ikke har noen planer om å invistere i en opteron maskin. Er bare nysgjerrigheten min som er på fære her

Endret av bOMS
Lenke til kommentar

Hm dette var jo en overaskende nyhet. Ville jo tro at profitten per brikke vil gå ned, siden de faktiske produskjonskostnadene ved dualcore er større. Selv om jeg vet at det er svært små forskjeller fro selve produskjonskostnaden isolert sett og ferdigprisen, så pleier det å være litt samsvar.

 

Uten å ha noen form for dekning for det så vil jeg anta at AMD tror på en sterk økning av CPU salget i Servere, Cluster osv. Derfor dumper AMD prisene for å øke maskedandelene, noe som er normalt å gjøre innen teknologi markedet.

 

Men som Simen svært godt sier så gir artikkelen et veldig dårlig bilde av den uofisjelle informasjonen som er kommet. Skulle nesten tro at HW ikke er så flinke til å lese sine kilde,r siden de motsier HW sin egene artikkler.

Lenke til kommentar
Hm dette var jo en overaskende nyhet. Ville jo tro at profitten per brikke vil gå ned, siden de faktiske produskjonskostnadene ved dualcore er større.

Jeg leste et intervju med AMD på THG der de spurte AMD om yield. Uten at AMD ville røpte noen tall så sa de at yield var svært bra på 90nm dobbeltkjerne, faktisk så bra at det kan sammenlignes med 130nm enkeltkjerne. (Begge har ca samme areal så det må i så fall bety at yield er svært avhengig av defekter i selve waferene, og minimalt avhengig av defekter som har dukket opp i produksjonsprosessen (littografien). Littografien (90nm SOI) er altså svært bra, mens selve waferene er flaskehalsen med tanke på yield. AMD sa også at yielden deres var i samme område som de 5 beste brikkeprodusentene.

 

Dette synes jeg lover bra. AMD kan altså i teorien flytte store deler av produksjonen over på dobbeltkjerne uten at det vil koste mer per brikke enn clawhammer. Sammenlignet med de historiske prisene for clawhammer og lanseringstidspunktet for Athlon64, så tror jeg det kan bety Athlon64 dobbeltkjerne for så lite som 2000-2500kr i løpet av året, trolig med en start på rundt 1,8-2,0 GHz og 2x512 kiB L2 cache.

 

Til neste år flyttes produksjonen over på 65nm med 300mm wafere og det kan bety priser så lave som rundt 1000kr for dobbektkjerne (tilsvarende dagens winchester). Men da trolig kun på de nye sokkelene M2 og S1. (for DDR2-støtte. Noe som faller pent sammen med synkende priser på DDR2)

Lenke til kommentar
Hm dette var jo en overaskende nyhet. Ville jo tro at profitten per brikke vil gå ned, siden de faktiske produskjonskostnadene ved dualcore er større.

Jeg leste et intervju med AMD på THG der de spurte AMD om yield. Uten at AMD ville røpte noen tall så sa de at yield var svært bra på 90nm dobbeltkjerne, faktisk så bra at det kan sammenlignes med 130nm enkeltkjerne. (Begge har ca samme areal så det må i så fall bety at yield er svært avhengig av defekter i selve waferene, og minimalt avhengig av defekter som har dukket opp i produksjonsprosessen (littografien). Littografien (90nm SOI) er altså svært bra, mens selve waferene er flaskehalsen med tanke på yield. AMD sa også at yielden deres var i samme område som de 5 beste brikkeprodusentene.

 

Dette synes jeg lover bra. AMD kan altså i teorien flytte store deler av produksjonen over på dobbeltkjerne uten at det vil koste mer per brikke enn clawhammer. Sammenlignet med de historiske prisene for clawhammer og lanseringstidspunktet for Athlon64, så tror jeg det kan bety Athlon64 dobbeltkjerne for så lite som 2000-2500kr i løpet av året, trolig med en start på rundt 1,8-2,0 GHz og 2x512 kiB L2 cache.

 

Til neste år flyttes produksjonen over på 65nm med 300mm wafere og det kan bety priser så lave som rundt 1000kr for dobbektkjerne (tilsvarende dagens winchester). Men da trolig kun på de nye sokkelene M2 og S1. (for DDR2-støtte. Noe som faller pent sammen med synkende priser på DDR2)

Hvis dette viser seg å treffe så er jo det glimrende nyheter, kan hende det blir s939 dualcore på meg allikevel :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Hm dette var jo en overaskende nyhet. Ville jo tro at profitten per brikke vil gå ned, siden de faktiske produskjonskostnadene ved dualcore er større.

Jeg leste et intervju med AMD på THG der de spurte AMD om yield. Uten at AMD ville røpte noen tall så sa de at yield var svært bra på 90nm dobbeltkjerne, faktisk så bra at det kan sammenlignes med 130nm enkeltkjerne. (Begge har ca samme areal så det må i så fall bety at yield er svært avhengig av defekter i selve waferene, og minimalt avhengig av defekter som har dukket opp i produksjonsprosessen (littografien). Littografien (90nm SOI) er altså svært bra, mens selve waferene er flaskehalsen med tanke på yield. AMD sa også at yielden deres var i samme område som de 5 beste brikkeprodusentene.

Takker for den infoen, synes dette er helt utrolig godt gjort av AMD. Å ha like gode yields som 130nm singelcore er nesten for bra for å være sant. Jeg treker da mitt utsagn.

 

Takker for å lære noe i dag og Simen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...