Gå til innhold

Intel 955X og 945 i SLI-utgaver?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sleipt av Intel. Men smart som vanlig.

 

De gir nvidia tillatelse til å lage chipsett for dems platform. Og tilgjenjeld vil de ha tillatelse av nvidia til å bruke SLI teknologien.

 

Vinneren her er Intel. Og nvidia sitter med skjegget i postkassa.. Med annet de kommer med en budsjett vinner!

Lenke til kommentar
Enorm kjøleribbe på NB på det hovedkortet! Og hvis 955X er et spesielt dyrt chipsett, hvor dyre blir hovedkortene da? 2500-3000,-? Er jo flere Intel-hovedkort som ligger på 2000,-

Jeg syns Intel lider litt av at hovedkortene er så dyre, det er jo 500,- forskjell på toppkortene til AMD og Intel.

Jeg har også langt merke til det i lengre tid. Den eneste grunnen jeg kan tenke meg nå er at Intel tjener litt lite per CPU i forhold til det de er vant med (fra f.eks northwoods storhetstid). Intel velger dermed å øke prisene på brikkesett for å kompansere litt mot synkende priser per CPU. Men men, dette er nå litt konspirisasonsteori, jeg vet ikke om det er så mye hold i det. Det er bare mine egne tanker.

 

Noe jeg lurer på: Får intel lov av Nvidia å kalle det "SLI"? (SLI er jo bare et merkenavn som Nvidia eier, og er ikke det samme som to stk fysiske 16xPCI-porter. SLI betyr vel bare at man kan slå på SLI-funksjonaliteten i driverene til Nvidia skjermkort når man bruker to skjermkort. Hvis intel ikke har nvidia SLI så er det vel mer riktig å kalle det 2 stk fysiske 16x PCIe-spor?)

 

Forøvrig: Jeg tror det nye 955-brikkesettet skal ha 2 stk fysiske 16xPCIe-spor som elektrisk sett også er 16xPCIe og begge er tilknuttet NB så vidt jeg har skjønnt. Plansjen som alex_x linker til viser nåværende versjon av 955, der det bare er 1 stk 16xPCIe tilknyttet NB.

Lenke til kommentar

Det her er faktisk en vinn vinn situasjon. nVidia fikk lov til å bruke Intel sin bus-teknologi uten å betale for det, og Intel for lov til å bli SLi sertifisert...

 

Nå skal vi ikke glemme at ytelsen på nForce4 faktisk er bedre enn Intel 955X. nvidia har laget en meget effektiv minnekontroller, og hardware brannveggen er bra...

 

Jeg hadde valgt nvidia chipsetet over Intel sitt...

Lenke til kommentar

ReVpX: SLI-teknologien, to skjermkort i SLI-modus, ble introdusert på et E7525-basert hovedkort fra Supermicro. Man trenger ikke et hovedkort med SLI-brikkesett for å kunne kjøre to Nvidia skjermkort i SLI-modus. Det eneste en trenger er 2 PCI-e x16 spor med minst 4 PCIe-kanaler, slik jeg har skjønt det.

 

Simen: Jeg er enig i at mange Intel-hovedkort koster bortimot 2000,-, men 955X brikkesettet koster like mye som 925X og 875p, altså ca. 50 USD. Jeg vet imidlertid ikke om det er inkluderer ICH.

Lenke til kommentar
ReVpX: SLI-teknologien, to skjermkort i SLI-modus, ble introdusert på et E7525-basert hovedkort fra Supermicro. Man trenger ikke et hovedkort med SLI-brikkesett for å kunne kjøre to Nvidia skjermkort i SLI-modus. Det eneste en trenger er 2 PCI-e x16 spor med minst 4 PCIe-kanaler, slik jeg har skjønt det.

Nja... nVidia må åpne for det i driveren, og skal chipsetene støtte SLi må produsenten betale lisens til nVidia.

 

Intel slipper nok greit unna grunnet den avtalen de inngikk før jul

Lenke til kommentar

:hmm:

493_l.jpg

P5WD2 Premium

- Intel 955X chipset

- Intel LGA775 Pentium 4 CPU

- Dual-Core CPU

- Native DDR2 800 Support

- Universal PCI-E Slot

- PEG Link

- AI NOS™

- Precision Tweaker

 

1 x PCI Express x16 slot for discrete graphics card

1 x Universal PCI-E Slot ( x4 mode)

link

 

Universal PCI-E Slot

 

The Universal PCI Express technology offers utilization flexibility of the Southbridge PCI Express interface. It enables users to plug in an additional PCI Express graphics card to set up a dual graphics card platform on a single motherboard. ASUS’ own smart quick switch further detects how users installed their PCI Express devices, and intelligently reroutes the PCI Express lanes for optimized bandwidth allocation.

link

 

Kortet er priset til 2095,- hos komplett

 

Virker da som det allerede er tilgjengelig, eller er det jeg som har rotet meg langt ut på viddene her nå?

Endret av am3k
Lenke til kommentar

Jøss, kortet er riktignok ikke tilgjengelig akkurat nå, men det ser ut til at det ikke blir så lenge å vente: (ca 2 uker)

 

Ingen tilgjengelige i dag.  20 stk 2005-05-07 (Ikke på lager. Ubekreftet)

Men jeg stusset litt på dette:

- Native DDR2 800 Support

Siden det står på komplett sine sider:

Støttet RAM-hastighet  PC2-3200, PC2-4300

Og hos intel står det her at brikkeksettet har 10,7 GB/s minnebåndbredde. Noe som betyr 2 kanaler av DDR2-667.

Intel bekrefter også dette her.

 

En annen ting jeg la merke til er at komplett oppgir helt feil brikkesett:

Brikkesett type: Intel 915P Express / Intel ICH6R

Det riktige skal selvfølgelig være Intel 955X / Intel ICH7R.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nå klarer jeg ikke ta informasjonen hos komplett for fast fisk hele tiden heller.

 

T.d. roter de med hvilken brikkesettet som benyttes: "Intel 915P Express / Intel ICH6R"

 

Har flere ganger tatt opp dette med dem, da produsenten og diverse tester har andre opplysninger enn de har på sine sider.

 

Edit:

Vedr. native DDR2 800 er det vel ikke noe nytt at de kommer med løsninger som gir bedre yttelse/muligheter enn chipen orginalt gjør.

Til dømes har vi P5AD2-E Premium basert på 925XE

DDR2 711 Native Support

 

Although Intel's 925XE chipsets claimed to only support DDR2 400/533, ASUS engineers successfully unleashed their true potential. This model offers native DDR2 711, eliminating the bottleneck when overclocking both the CPU and memory. With current processors supporting 1066MHz FSB, ASUS motherboards, the only solutions with native DDR2 711, will provide superior performance for the most demanding applications.

Endret av am3k
Lenke til kommentar
Til dømes har vi P5AD2-E Premium basert på 925XE
DDR2 711 Native Support

 

Although Intel's 925XE chipsets claimed to only support DDR2 400/533, ASUS engineers successfully unleashed their true potential. This model offers native DDR2 711, eliminating the bottleneck when overclocking both the CPU and memory. With current processors supporting 1066MHz FSB, ASUS motherboards, the only solutions with native DDR2 711, will provide superior performance for the most demanding applications.

= "native support" for something not officially supported, but an asus-engineer obtained this throgh overclocking.. lol! :!: Huff, de burde få seg en smekk for slik villeding.

 

Eller kanskje Intel skulle skrevet på sine 3,8GHz CPU'er: "Native support for 7,22GHz since a finish extreme-overclocker obtained this speed before the PC crached while windows was starting".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...