Gå til innhold

Opteron rendrer film i stor stil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trodde rendring var Intels felt - eller kanskje enda er?

Historisk sett har det vært det, men med Opteron så har AMD et klart overtak også innen dette området. Også filmer som "Star Wars: Episode III Revenge of the Sith” og “Sin City” er blitt rendret på Opteron-bokser. Bl.a. HP, SUN, BOXX Technologies og Angstrom Microsystems er store leverandører av Opteron-baserte renderfarmer til Hollywood. Ettersom alle de viktigste rendringsprogrammene allerede er portet til 64-bit, så har Opteron lenge vært et foretrukket valg i denne bransjen.

Lenke til kommentar
Også filmer som "Star Wars: Episode III Revenge of the Sith” og “Sin City” er blitt rendret på Opteron-bokser.  Bl.a. HP, SUN, BOXX Technologies og Angstrom Microsystems er store leverandører av Opteron-baserte renderfarmer til Hollywood.  Ettersom alle de viktigste rendringsprogrammene allerede er portet til 64-bit, så har Opteron lenge vært et foretrukket valg i denne bransjen.

Jeg har i den forbindelse lyst til å sitere en mail jeg fikk for en god stund siden angånde en tidligere artikkel om AMD og StarWars-filmene (bla. basert på den pressemeldingen det henvises til i innlegget over). Jeg lar vedkommende være anonym siden dette ble sendt på mail til meg privat, men finner likevel innholdet såpass interessant at jeg poster det her.

 

Sitat:

"Det JAK bruker AMD-maskiner til er PRE-visualization og PRE-postproduction,

altså FØR-visualisering og FØR-etterarbeid. Dette er en forholdsvis

simpel/grov 3d animasjon/modellering/komponering som brukes i forkant av og

under inspillingen og arbeidet med de "virkelige" spesialeffektene. For å se

om scenene funker osv. Tror dette også kalles animatics eller noes sånnt. Du

kan se eksempler på det på ekstramaterialet til Star Wars Episode... tja.. 1

eller 2 (husker ikke helt) DVD'en(e) og X-2 (X-men2) DVD'en.

 

Publikum får altså IKKE se effekter fra AMD-baserte maskiner. Hvilke type

maskiner som brukes til spesialeffektene som havner på lerretet vet jeg

riktignok ikke, men det hadde garantert vært nevnt i presseskrivet dersom

disse også var AMD. After Effects brukes for ordensskyld ikke til svære

hollywood-produksjoner, men stort sett til TV og video og da først og fremst

i vignetter, titler o.l. - Også pre-viz da..."

 

Sitat slutt.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Også filmer som "Star Wars: Episode III Revenge of the Sith” og “Sin City” er blitt rendret på Opteron-bokser.  Bl.a. HP, SUN, BOXX Technologies og Angstrom Microsystems er store leverandører av Opteron-baserte renderfarmer til Hollywood.  Ettersom alle de viktigste rendringsprogrammene allerede er portet til 64-bit, så har Opteron lenge vært et foretrukket valg i denne bransjen.

Jeg har i den forbindelse lyst til å sitere en mail jeg fikk for en god stund siden angånde en tidligere artikkel om AMD og StarWars-filmene (bla. basert på den pressemeldingen det henvises til i innlegget over). Jeg lar vedkommende være anonym siden dette ble sendt på mail til meg privat, men finner likevel innholdet såpass interessant at jeg poster det her.

 

Sitat:

"Det JAK bruker AMD-maskiner til er PRE-visualization og PRE-postproduction,

altså FØR-visualisering og FØR-etterarbeid. Dette er en forholdsvis

simpel/grov 3d animasjon/modellering/komponering som brukes i forkant av og

under inspillingen og arbeidet med de "virkelige" spesialeffektene. For å se

om scenene funker osv. Tror dette også kalles animatics eller noes sånnt. Du

kan se eksempler på det på ekstramaterialet til Star Wars Episode... tja.. 1

eller 2 (husker ikke helt) DVD'en(e) og X-2 (X-men2) DVD'en.

 

Publikum får altså IKKE se effekter fra AMD-baserte maskiner. Hvilke type

maskiner som brukes til spesialeffektene som havner på lerretet vet jeg

riktignok ikke, men det hadde garantert vært nevnt i presseskrivet dersom

disse også var AMD. After Effects brukes for ordensskyld ikke til svære

hollywood-produksjoner, men stort sett til TV og video og da først og fremst

i vignetter, titler o.l. - Også pre-viz da..."

 

Sitat slutt.

JAK Films er en divisjon av Lucasfilm som har ansvar for pre- og post-produksjon, mens ILM (Industrial Light & Magic) er en annen divisjon av Lucasfilm som har ansvaret for effektene og de benytter også Opteron-baserte renderfarmer:

http://www.angstrom.com/about/press20040421.htm

"We have been very pleased by the quality of the Titan64 SuperBlade servers and Angstrom's exceptional service," said Martin Weaver, Manager of Systems Engineering at Industrial Light & Magic. "Angstrom's engineering focus and ability to deliver quality AMD Opteron systems have enabled us to focus on our core business - creating industry leading visual effects."

 

"Angstrom's unique engineering capabilities have made rendering highly reliable and enabled rapid deployment of our Titan64 SuperBlade render farm," said Eric Bermender, Systems R&D Engineer at ILM.

 

The Angstrom Titan64 product line takes advantage of the AMD Opteron processor's 64-bit computing power. With the AMD Opteron, Angstrom enables faster special effects generation and a smooth transition from older 32-bit software.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...